Nová divadelní sezona: Předprodej je nejistý, on-line svět neskončil

Kampaň k zahájení divadelní sezony Národního divadla 2019/2020, která byla ještě plná otazníků, foto: Národní divadlo

Nejčastěji používanou frází uvaděčů a uvaděček se v nové sezoně stala věta: „Mohu poprosit o potvrzení o očkování nebo negativní test?“ Divadla konečně hrají – v České republice v podstatě bez omezení kapacity. Návštěvníci se však musí prokázat negativním testem na koronavirus, absolvovat samotest na místě, doložit prodělání koronaviru v době ne delší než 180 dnů nebo být plně očkováni. Respirátor se stal samozřejmostí.

„Musíme nechávat jen volnou první řadu, abychom udrželi nutnou vzdálenost mezi jevištěm a hledištěm. Od října se také vracíme k rytmu předprodeje na delší časový úsek. Do teď jsme vstupenky prodávali jen na nejbližší období, nyní plánujeme zase šest měsíců dopředu jako před koronavirem,“ přibližuje mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Letošní sezóna (nejen) Národního divadla by měla být navíc bohatší na premiéry – ty řada divadel přenáší z minulého období.

Chování diváků se však všeobecně proměnilo. Dříve se vstupenky kupovaly s větším předstihem, v současnosti jsou návštěvníci obezřetnější. „Sice jsme vstupenky vždy nějakým způsobem doprodali, ale sál nebyl vyprodaný hned, lístky se daly dokonce sehnat ještě ve večer konání představení. To nebývalo běžné,“ říká mluvčí Staněk. Cizinecký turistický ruch se stále nevrátil do doby před koronavirem, znatelný je navíc úbytek diváků z regionů. „Lidé se stále bojí, ale my apelujeme na to, že divadlo zůstává bezpečné.“

Nové představení ND Robot Radius, foto: Národní divadlo – Vojtěch Brtnický

Jak to funguje na Slovensku a v Německu

Podobnou změnu chování obecenstva zaznamenává i bratislavské Divadlo Nová scéna. I zde diváci vstupenky nekupují příliš dopředu, vyčkávají. „Vstupenky se zatím prodávají o něco lépe než minulý rok touto dobou, oproti roku 2019 jsme ale samozřejmě zaznamenali velký pokles,“ dodává mluvčí Zuzana Šebestová a upřesňuje, že prodej vstupenek je také navázaný na jednotlivé tituly. Podobně jako v minulých letech jsou muzikály navštěvovanější než „vážnější“ tituly.

Na Slovensku se organizace kulturních akcí nově řídí Kulturním semaforem, který je navázaný na COVID automat, což je systém pro monitorování vývoje epidemie a přijímání protiepidemických opatření v rámci jednotlivých okresů. „Na rozdíl od minulého roku můžeme pružněji reagovat na aktuální epidemickou situaci, protože víme, kolik diváků a za jakých podmínek můžeme mít v hledišti,“ vysvětluje tisková mluvčí Divadla Nová scéna. Dle kulturního semaforu mohou očkovaní na akce chodit bez omezení ve čtyřech z pěti stupňů, v pátém stupni (respektive ve III. stupni ohrožení) je kapacita omezena maximálně na 100 lidí. Ministerstvo kultury chce tak co nejvíce upozornit na výhody očkování a povzbudit k vakcinaci. „Zároveň tak umožníme těm, kteří jsou očkovaní, aby mohli navštěvovat kulturní akce i během horších stupňů nákazy,“ řekla ministryně kultury Natália Milanová.

V německém Berlíně si organizátoři akcí mohou rozhodnout, zda dovolí vstoupit návštěvníkům, kteří jsou buď plně vakcinovaní, uzdravení nebo mají negativní test (model 3G, tj. Geimpfte/očkovaní, Genesene/uzdravení, Getestete/otestovaní), či zda vpustí jen ty, kteří jsou vakcinovaní nebo uzdravení (model 2G, tj. Geimpfte/očkovaní, Genesene/uzdravení). Pokud si organizátoři zvolí druhou variantu, návštěvníci nemusí mít nasazenou roušku ani dodržovat minimální vzdálenost mezi sebou.

Představení The Land of Milk(y) and Honey Israelis in Berlin, které se ještě hrálo analogově, foto: English Theatre Berlin – Jerun Vahle

Skončí online divadlo?

„Pandemie nám umožnila opravdu se soustředit a reflektovat, jak věci děláme. Jsem si jistý, že si z toho můžeme vzít ponaučení a přispět k zachování divadla a živého umění jako nezbytné formy uměleckého vyjádření i v druhé dekádě 21. století,“ prohlásil povzbudivě umělecký ředitel English Theatre Berlin Daniel Brunet. Kromě klasické analogové produkce plánuje přetavit také jedno z existujících představení The Land of Milk(y) and Honey? s podtitulem Israelis in Berlin do online podoby. „I v analogovém formátu bylo toto představení speciální, kapacitu jsme omezili jen pro padesát diváků. Nyní bychom ho rádi streamovali přes platformu Zoom. Všichni performeři tak nebudou muset být ve stejné místnosti, ale budou v různých městech. Představení plánujeme uvést na přelomu listopadu a prosince,“ odhalil Brunet. Streamovat bude nadále i divadlo Maxima Gorkého v Berlíně, avšak v menší míře než během lockdownu. Některé aktivity organizuje výhradně online – například Young Curators Academy, tedy uměleckou platformu, která prostřednictvím online workshopů sdružuje umělce, spisovatele a kurátory.

Online projekty plánuje také Divadlo Nová scéna v Bratislavě, rozvíjet chtějí zejména právě startující cyklus rozhovorů o divadle Rendez vous v Olympii s režiséry, herci, scénografy a dramaturgy. Přes portál slovenského ministerstva kultury Návštěvník Online navíc stále zůstává možnost streamovat i některé tituly.

Jistou část svých aktivit bude v online podobě nadále udržovat i Národní divadlo v Praze – zejména edukační programy ND+. „Poptávka je velká a online prostředí nám dovolí ji lépe uspokojit. Zároveň budeme pokračovat v online projektech i v rámci ND Café, besedy chceme streamovat,“ láká mluvčí Tomáš Staněk. Národní divadlo má v této sezoně také v plánu filmovou premiéru představení Idiot v režii Daniela Špinara. Nová sezóna tedy nejspíš konec online divadelního světa nepřinese, všichni se ale shodují na tom, že hrát pro živého diváka v sále a možnost s ním interagovat je nenahraditelná a zážitek mnohonásobně silnější pro obě strany opony.

Související