Nový film Spika Leeho Bratrstvo pěti zmateně kreslí mapu válečného traumatu Afroameričanů
Netflixovská premiéra nového filmu Spika Leeho Bratrstvo pěti silně zarezonovala se současnými americkými protesty. Nadšené ohlasy americké filmové kritiky jsou dnešní vyhrocenou situací nepochybně ovlivněné, i když snímek vznikl dávno před vraždou George Floyda.
Je třeba rovnou říci, že Leeho filmy vždy chtěly ventilovat rozhořčení afroamerických komunit a budit v nich odhodlání k aktivitě. Ten nový tedy pokračuje v dávno nastavených kolejích a navíc po nich nejede právě jistým stylem.
Bratrstvo pěti vypráví o pětici afroamerických veteránů z války ve Vietnamu, kteří se vracejí do džungle, aby odsud přinesli poklad. Jde o zlaté cihly z havarovaného amerického vrtulníku, které vojáci, nepříliš loajální vůči americké armádě, zakopali pod zem. Není to vlastně válečný film, spíše se blíží příběhům o „prokletých“ pokladech, které korumpují povahy svých hledačů a přinášejí neštěstí – ostatně ikonické dílo tohoto žánru, Poklad na Sierra Madre, připomíná v souvislosti s Leeho novinkou řada recenzí. V pozadí vyprávění o tom, jak staré přátelství pětice vojáků postupně hořkne, se ovšem vynořují traumata spojená nejen s válkou, nýbrž i s nespravedlivým přístupem USA k Afroameričanům, kteří byli ve Vietnamu zastoupeni nepoměrně více než jiná etnika.
S takovou zápletkou mohlo být Bratrstvo pěti mistrovským dílem. Jenže: zároveň je to typický „a Spike Lee joint“ (jak Lee uvádí své filmy v titulcích) – ve své podstatě schizofrenní mix hollywoodských žánrů a rozhořčeného společenského komentáře. Spike Lee je tvůrce usilující spojit dva typy filmů, které jdou svým vyzněním ostře proti sobě.
Na jednu stranu je v jeho dílech patrný vliv avantgardních, aktivistických, politických filmů, které jsou rétorické, argumentačně vystavěné a bourají iluzi fikce v zájmu vybízení publika k jednání ve skutečném světě. Na stranu druhou Lee náleží k tvůrcům, jimž se po začátcích v nezávislé kinematografii podařilo prorazit v Hollywoodu a jeho žánry jej evidentně fascinují. Ovšem hollywoodské filmy obvykle stojí na opačném principu – vtahují diváka do vyprávění a chtějí, aby spolu s postavami prožíval jejich dramata. Lee se snaží oba přístupy mixovat, a zdaleka ne vždy se mu to daří.
Nelze ovšem popřít, že Leeho snímky jsou současné. Jeho předchozí, předloňský oslavovaný BlacKkKlansman byl spíše katalogem referencí a rychlých komentů k trumpovské Americe než koherentním komediálním thrillerem. Dobře se však hodil do éry sociálních sítí, které si žádají pohotová, výstižná a zkratkovitá hesla spíš než trpělivě a strukturovaně vystavěné příběhy. Rovněž v Bratrstvu pěti nechává Lee zaznívat jízlivé poznámky na adresu současného prezidenta nebo majoritní společnosti. Ale kupodivu se v tomhle ohledu drží docela zkrátka. Spíš se, bohužel poněkud klopotně, snaží zároveň vyprávět příběh o prokletém pokladu a post-vietnamských syndromech, a spolu s tím tohle vyprávění neustále komentovat a rozbíjet zvnějšku.
A nadto je Bratrstvo pěti i filmem o filmech. Lee, jehož nejoblíbenějším snímkem je slavné vietnamské drama Lovec jelenů, reflektuje fakt, že válka ve Vietnamu se stala mimořádně oblíbeným námětem hraných filmů. A také to, že se tyto filmy zabývají skoro výhradně bělošskými hrdiny. V jedné scéně se dokonce mluví o vietnamských akčních titulech se Sylvesterem Stallonem a Chuckem Norrisem s tím, že by nebylo od věci natočit podobný příběh s černošskými hrdiny. Nebo je zde scéna, která vyhlíží jako pasáž z nějaké vietnamské válečné akční podívané z osmdesátých let. Až na to, že v retrospektivní pasáži ztělesňují titíž herci, kteří zosobňují i jejich stárnoucí verze a dokonce nejsou digitálně ani jinak omlazení. O spoustu minut později nejdůležitější postava Bratrstvo pěti, veterán Paul, vede dlouhý monolog na kameru o tom, co cítí a proč jedná tak, jak jedná. Obě scény jsou si podobné v tom, že nám vysvětlují něco, co by film chtěl dělat, ale vlastně to nedělá.
Bratrstvo pěti rozhodně není ten velký vietnamský válečný film o afroamerických vojácích, po němž hrdinové volají. I když by jím chtěl být. Zároveň to není psychologická sonda do rozpoložení Afroameričana, který strávil tři turnusy ve Vietnamu a cítí se zodpovědný za smrt svého nejlepšího přítele. I když by snímek takhle moc rád také působil. Důvodem, proč se mu to nedaří, je právě to, že má potřebu o tom pořád jen mluvit.
Bratrstvo pěti je dílo velkých deklarací a gest, která jsou sama o sobě důležitá, ale zároveň ničí vyprávění jako takové. Není to ani chytrá dekonstrukce hollywoodských příběhů, na to je Leeho snímek příliš roztěkaný a nekoncepčně střídá vážně míněné dramatické situace se zcizujícími momenty. Ve výsledku vypadá spíš jako ledabyle poskládaná myšlenková mapa na téma „jak by měl vypadat film o afroamerické zkušenosti ve Vietnamu“. Je to jako plán, který má hodně asociačních větví a prvků, jenže dobře poskládané.
Když Spike Lee ve svém starším (a v České televizi uvedeném) díle Zázrak ve Svaté Anně zkoušel zfilmovat příběh afroamerické bojové jednotky za druhé světové války, vyšlo mu z toho vyděračsky sentimentální melodrama. To Bratrstvu pěti rozhodně nehrozí; jako kdyby chtělo být střídavě emocionální i analytické, žánrové i autorské. To nejlepší, co se o něm dá říci, je, že je terapeutický. Jeho přístup k vietnamskému traumatu Afroameričanů se v něčem skutečně terapii podobá. Vynořují se v něm rezidua dávných křivd a příšerných zážitků, které se film snaží za běhu zpracovat, ať už pomocí racionality, nebo patosu. Někteří kritici tenhle snímek hodnotili jako dravý, bezprostřední a odzbrojující. Odkazovali přitom možná právě na tuhle touhu vypořádat se s něčím, v čem si stále ještě neumíme udělat pořádek.
Záběr z filmu Bratrstvo pěti, foto: NetflixBratrstvo pěti (USA, 2020, stopáž 154 minut)
Režie: Spike Lee, scénář: Spike Lee, Kevin Willmott, kamera: Newton Thomas Sigel, hudba: Terence Blanchard, střih: Adam Gough. Hrají: Delroy Lindo, Jonathan Majors, Clarke Peters, Isiah Whitlock Jr., Chadwick Boseman, Jean Reno, Veronica Ngo, Jasper Pääkkönen, Norm Lewis, Paul Walter Hauser, Mélanie Thierry, Johnny Trí Nguyễn a další.
Dostupné od 12. června 2020 na Netflixu.