Old Guard: Nesmrtelní. Stará garda s (Thero)novým obsahem
Ve filmu Netflixu nazvaném Old Guard: Nesmrtelní se svým způsobem završuje přerod jihoafricko-americké herečky Charlize Theron do podoby tvrdé, zasmušilé akční hrdinky. Její herecký výkon je také asi jediným smysluplným důvodem, proč tenhle šedivý thriller s nadpřirozeným motivem sledovat.
Vrcholem dosavadní kariéry Charlize Theron (*1975) byla bezpochyby postava Furiosy z geniálního postapokalyptického akčňáku Šílený Max: Zběsilá cesta. Theron tu zúročila jak svou akční roli z filmu Æon Flux, tak polohu tragických postav ze snímků jako Pravidla moštárny, V údolí Elah nebo ceněné Zrůdy; měla v sobě i něco ze zlé královny z fantasy Sněhurka a lovec. Původem jihoafrická herečka si vždy zakládala na odtažitých, chladných, často tragicky zabarvených nebo monstrózních postavách se železnou vůlí. Jednoruká Furiosa posunula Theronovou naplno do společnosti akčních stars formátu Lindy Hamilton nebo Mily Jovovich, které na plátně předvádějí hlavně nesmiřitelně drsné pohledy a atleticky vypracovaná těla fungující coby destruktivní stroje. Tuhle image Theron po Šíleném Maxovi dotáhla do podoby zvláštního odlidštěného sex appealu ve zdařilém komiksovém akčňáku Atomic Blonde.
Andromache, kterou Theron hraje v Old Guard: Nesmrtelných, je naproti tomu až okatě asexuální. Překvapí to nejen v porovnání s erotickými scénami z Atomic Blonde, ale i vzhledem k tomu, jak otevřeně promiskuitní je Andromache v původním komiksu Američana Grega Rucky. Theron, která je zároveň producentkou filmu, vystavěla hrdinku jako ženskou verzi Connora MacLeoda z filmu Highlander – postavu nesmrtelné bojovnice, jejímž základním životním nastavením je únava z nekonečných staletí života. Herečka dokázala tímhle pocitem prodchnout veškerý svůj herecký projev: od držení těla přes úsporně efektivní, ale v něčem záměrně rutinní pohyby během akčních scén až po to nejpodstatnější – výraz její tváře. Theron tu vyhlíží jako svým způsobem upírská figura, působící mladistvě i věkovitě zároveň. Další důkaz, že Theron se ráda pohybuje na hraně monstrozity a tuto polohu výborně zvládá.
Především díky Theronové má Andromache něco, o čem se ostatním postavám snímku může jen zdát, totiž osobitost. Zbytek jejího týmu, včetně čerstvé členky týmu nesmrtelných, která slouží jako průvodkyně světem filmu, dostává minimum prostoru rozvinout své povahy za hranice schematických charakteristik. To bohužel platí i pro homosexuální dvojici členů Gardy, jejichž vztah se nakonec smrskne na variaci na upírského klišé o lásce přetrvávající věky.
Scénář, který dle své knihy napsal komiksový tvůrce Greg Rucka, bohužel žije z konvencí a z ničeho jiného – a neliší se tím od nepříliš výrazné předlohy. Profláklá klišé na téma nesmrtelných, kteří cítí na svých bedrech tíži staletí a pozorují, jak jejich blízcí umírají, přičemž sami neustále koketují s myšlenkou na vlastní smrt, se tady spojují s nahrubo narýsovanými morálními dilematy. O tom, co je Garda vlastně zač a jaké jsou za jejím chováním pohnutky, se toho mnoho nedozvíme, ale jsme ujištěni, že to jsou superhrdinští dobrodějové pomáhající lidstvu, seč jim jejich nevysvětlitelně se regenerující síly stačí. Proti nim stojí sociopatický šéf farmaceutické korporace, který chce Gardu odchytit a pomocí experimentů na jejich tělech vytvořit nový lék. Nejde mu však ani tak o pomoc lidstvu, jako spíše o profit pro svou firmu. Pokud by tohle dilema někomu z diváků nedocházelo, má za tímhle účelem k dispozici postavu váhajícího spolupracovníka korporace, který pronáší věty jako „Myslel jsem, že tady jde o vědu, ne o zisk… nebo o sadismus.“
Můžeme namítnout, že u akčního filmu nebudeme a nemůžeme mít bůhvíjaké nároky na realismus a originalitu. Jenže zápletka Old Guard: Nesmrtelných podkopává i napínavost celého vyprávění. Na rozdíl od Highlandera nemají tihle nesmrtelní proti sobě adekvátní protiváhu, nýbrž pouhou záplavu anonymních pěšáků, které proti nim nerdský korporátní záporák posílá. Akční scény sestávají především ze soubojů, které jsou sice choreograficky precizní, ale působí komorně a úsporně. To, co bychom od filmu očekávali především, totiž bitky dvou nesmrtelných postav, se uděje pouze jednou, zhruba v polovině filmu, a je to zaslouženě také nejpamětihodnější akční scéna z celého kusu. Rovněž použití popových songů do soundtracku akčních scén je samo o sobě osvěžující, ale příliš nesedí s temným, osudovým tónem snímku.
Old Guard: Nesmrtelní navíc trpí nemocí mnoha projektů „na pokračování“. Tvůrci si toho spoustu nechávají na pokračování. Řadu neduhů zde můžeme vysvětlit tedy i tím, že jde o první díl a vše bude napraveno v dílech dalších. Na konci nás dokonce nalákají na nesmrtelnou záporačku v podání výrazné vietnamské akční herečky Veroniky Ngo (něco málo o ní najdete v glose o snímku Furie, kterou jsme tu nedávno publikovali – pozn. red.). Z tohohle pohledu je titul Old Guard: Nesmrtelní pilotem, který toho mnohem víc slibuje, než reálně přináší.
Charlize Theron ve filmu Old Guard: Nesmrtelní, foto: NetflixOld Guard: Nesmrtelní (USA, 2020, stopáž 118 minut)
Režie: Gina Prince-Bythewood, scénář: Greg Rucka, kamera: Barry Ackroyd, Tami Reiker, hudba: Volker Bertelmann, Dustin O’Halloran, Střih: Terilyn A. Shropshire. Hrají: Charlize Theron, KiKi Layne, Matthias Schoenaerts, Marwan Kenzari, Luca Marinelli, Chiwetel Ejiofor, Harry Melling, Van Veronica Ngo, Natacha Karam, Mette Towley, Anamaria Marinca a další.