Poloviční Rom a poloviční Vietnamec si zbyli na prázdninovém sídlišti

spisovatel Martin Kanaloš
Autor knihy Já, Tran a všechno ostatní Martin Kanaloš, foto: Lukáš Houdek

Oním vypravěčem je Dezider, poloviční Rom, jehož rodiče se rozvedli, otec žije na ubytovně. Deziderovi táhne na sedmnáct. Má kamaráda Trana, jenž je pro změnu z poloviny Vietnamec a žije s babičkou, protože máma odjela do Německa. Jejich životy neprovází vzrušení a dobrodružství – s výjimkou zájmu o astronomii a astrofyziku. Spolužáci a spolužačky se na konci školního roku rozjedou na prázdniny, oni dva si musejí vystačit se sídlištěm, kde se na ně kvůli jejich původu leckdo dívá spatra či úkosem.

Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové v knize Já, Tran a všechno ostatní Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové v knize Já, Tran a všechno ostatní, repro: Kher

Do toho se vyrovnávají s jedním nepříjemným incidentem, který nastane poté, kdy se pokusí vylézt z ulity a jeden večer si užít stejně jako jejich vrstevnici a vrstevnice. Tento pokus fatálně ztroskotá a okolnosti ztroskotání tvoří něco jako dějovou, jenže poněkud chudokrevnou páteř knihy. Větší pozornost zaujmou spíš Deziderovy popisy každodenních činností a jeho úvahy o tom, jak nespravedlivě mu byly rozdány karty.

Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové v knize Já, Tran a všechno ostatní Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové v knize Já, Tran a všechno ostatní, repro: Kher

Ačkoliv se do titulu knihy Martina Kanaloše (* 1997) dostal vypravěčův kamarád Tran, ten v jednu chvíli z vyprávění v podstatě zmizí, a Dezider je na všechno sám. Stýká se sice s dívkou, která si říká Nany, a s její matkou Natálií, běží však o povrchní setkávání, která Deziderovy lezou krkem – stejně jako dívka a její matka, obě zhýčkané, rozmazlené. Na rozdíl od protagonistů, kteří jsou jejich přesným opakem.

Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové a grafického pojetí dvojice Čumlivski&Horváth v knize Já, Tran a všechno ostatní Ukázka z ilustrací Sáry Paldanové a grafického pojetí dvojice Čumlivski&Horváth v knize Já, Tran a všechno ostatní, repro: Kher

Kniha, jež je bohatě a působivě ilustrovaná s autorem generačně spřízněnou Sárou Paldanovou, tematizuje, jak Dezider s Tranem nezapadají do „normality“, ovšem pomáhá si k tomu de facto vyhrocenými binárními opozicemi. Když jde Dezider pro sebe a svého kamaráda koupit něco k jídlu – přičemž má k dispozici jen dvě stě korun –, potká Nany, která si kupuje avokáda a marakujové smoothie. Hned přispěchá s komentářem: „V životě jsem nejedl ani marakuju, ani avokádo, ale věděl jsem, že tohle ovoce je hodně drahé, a vsadil bych se, že ta holka zaplatila za tyhle hovadiny stejně jako já za celý nákup pro dva lidi.“

romský spisovatel Martin Kanaloš Martin Kanaloš (* 1997, Sokolov) vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracuje jako historik umění, žije v Praze. Od roku 2025 je členem Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny, foto: Lukáš Houdek

Citace odráží hned dva nešvary Kanalošovy novely – jednak Deziderovu tendenci všechno doprovodit komentářem, jednak neustálé vršení protikladů. Jistě, text cílí spíš na young adult publikum, přesto se „použité“ situace jeví jako příliš zjednodušující a modelové. Stejně jako když předtím během nákupu z Dezidera nespustí oči hlídač. „Jako kdybych v životě něco ukradl!“ konstatuje vypravěč. Neříkám, že takové situace se nedějí a že na ně není třeba upozorňovat – třeba i v literárních dílech. Literární vyjádření by se však mělo dostat za pouhé konstatování, což se Kanalošovi příliš nedaří. V jeho debutové knize sledujeme spíš průlet všemožnými stereotypy a zjednodušeními. A vzhledem k tomu, že ani příběh není strhující, zůstává po dočtení otázka, čím vlastně vyprávění chtělo a mělo zaujmout.

Obálka knihy Já, tran a všechno ostatní Obálka knihy, kterou graficky upravila dvojice Čumlivski&Horváth, repro: Kher

Martin Kanaloš: Já, Tran a všechno ostatní

Ilustrovala Sára Paldanová. Kher, Praha 2025, 148 stran, doporučená cena 349 korun.

Související