Prvotina komiksového klasika Jeffa Lemirea Zatoulaní psi je syrová jednohubka
Jeff Lemire se dnes nachází v pozici autorské hvězdy. Jméno si však udělal coby indie komiksový tvůrce příběhů zasazených do zapadákovů jeho rodné Kanady. Debutový grafický román Zatoulaní psi, jehož překlad právě vyšel, nás vrací na začátek autorovy kariéry a ukazuje, že nejlepší je se na ni dívat optikou současnosti.
Zatoulaní psi patří k těm raným dílům, které se opravdu vyplatí číst až po seznámení s autorovou pozdější tvorbou. Sama o sobě je historie rozložitého málomluvného muže, který s rodinou jede na výlet do města a postupně tam přijde o všechno, sice působivá, ovšem v mnohém nedotažená naturalistická jednohubka. Můžeme v ní vidět ozvěnu nezávislých komiksových tvůrců jako Craig Thompson nebo Lemireův krajan Chester Brown, ale stejně dobře ji můžeme číst coby variaci na hardboiled drsňárny o sebedestruktivních hrdinech v nelítostném světě od Franka Millera. Zpětně do Zatoulaných psů můžeme včítat typická Lemireova témata: kontrast mezi bezpečím domova a nevyzpytatelnou džunglí „tam venku“, obtáčení příběhu kolem selhání hlavní postavy při péči o slabší, málomluvní mužští hrdinové, kteří hledají jinou než násilnou cestu, jak se vypořádat s vlastními traumaty a problémy.
Zatoulaní psi nicméně mají své kvality i bez ohledu na zbytek Lemireovy tvorby. Působí zvláštně archaicky – i když je příběh zasazen do neurčitého období, nejspíš spadá do první poloviny dvacátého století. Poetikou přístavních měst s nebezpečnými čtvrtěmi, ilegálními boxerskými zápasy, všudypřítomným zločinem a tragicky končícími hrdiny dílo připomíná francouzské či hollywoodské tragické krimi filmy třicátých a čtyřicátých let. Děj je ještě víc deterministický než v případě Lemireových pozdějších autorských příběhů jako Rváč nebo Potápěč – hlavní hrdina za celý příběh udělá v podstatě jediné rozhodnutí, a to ještě pod tlakem a v situaci, kdy de facto nemá na výběr. Jinak nedostává možnost, jak se trudnému osudu vyhnout. Celkovou neotesanost vyprávění, a kresby především, lze však vnímat i jako záměr a kvalitu samu o sobě. Hlavně hutné, expresivní tahy tuší, z nichž je Lemirův komiks složen, podtrhují krutý a surový dojem z díla.
V českém vydání, převzatém z americké reedice opatřené novým letteringem, najdeme i Lemireův úvod, v němž píše, za jakých okolností komiks napsal. Zatoulaní psi pro něj znamenali formativní dílo, v němž našel svůj styl, i když vznikli na základě improvizace (konkrétně podle takzvané čtyřiadvacetihodinové výzvy, jejímž iniciátorem byl autor knihy Jak rozumět komiksu Scott McCloud).
Jeff Lemire Zatoulané psy vydal nejprve vlastním nákladem a krátce nato se začal věnovat námětu, z něhož se vyvinulo jeho nejuznávanější autorské dílo Essex County. Nebýt Essexu a dalších vynikajících komiksů jako Sweet Tooth, Černá palice nebo Rváč, asi bychom Zatoulané psy v češtině nečetli, protože ve srovnání s nimi je to sice solidní, ne však výrazný počin. Přestože tedy nepatří mezi autorovy stěžejní komiksy, můžeme díky němu celek jeho tvorby vidět o něco plastičtěji.
Obálka české edice Zatoulaných psů, repro: Paseka
Jeff Lemire: Zatoulaní psi
Přeložila Martina Knápková. Paseka Praha 2022, 104 stran, doporučená cena 399 korun.