Rubens se neprodal, zato dinosauří lebka ano. Posuny na veletrhu umění Frieze

Z veletrhu umění Frieze 2025
Z veletrhu umění Frieze 2025: Lebka triceratopse. Prodáno za 650 000 tisíc liber, foto: archiv Michaely Banzetové

Nikoliv poprvé se na tomto webu ohlížíme za londýnským veletrhem umění Frieze. Jestliže třeba v roce 2021 akce byla ve znamení covidu a následků brexitu, tak vloni se naše zpráva zaměřila mimo jiné na prodej děl české výtvarnice Evy Švankmajerové. Co můžeme vypíchnout letos? Než se k tomu dostaneme, tak pro připomenutí několik vět o rázu tohoto tržně důležitého podniku.

Londýnský Frieze má vždy specifickou atmosféru, kterou záměrně podtrhuje výběr lokace. Každoročně (poprvé se tak stalo v roce 2003) jsou v jednom z nejoblíbenějších královských parků, Regent‘s Park, postaveny dva stany. Jeden pro přehlídku současného umění, druhý pro Frieze Master a tedy pro galerie zaměřující na prodej tvorby ze starších epoch. Aby potenciál ukázkově podzimně zbarvených stromů a atmosféra anglické zahrady byly návštěvníky plně vytěženy, nachází se stany od sebe asi patnáct minut chůze. A nechybí sculpture park, který jako jediná volně přístupná část veletrhu je oblíbenou destinací školních i školkových skupin.

Račte si vybrat, pohled do instalace ve stanu Frieze Masters. Foto: archiv Michaely Banzetové

Nová nabídka

Ještě před tím, než se letošní veletrh otevřel pro běžné návštěvníky, byl na něm za 650 000 tisíc liber prodána osmašedesát miliónů let stará lebka triceratopse čili obřího rohatého dinosaura, žijícího v období pozdní svrchní křídy na západních územích Severní Ameriky. Impozantní vykopávka byla nalezena 1. září 2019 na soukromém pozemku v americkém státě Montana. Dle ředitele galerie, která ten obchod v Londýně učinila, jde o segment uměleckého trhu, který je stále notně podhodnocen. Toto tvrzení jako by podtrhovala skutečnost, že obraz od Rubense – nabízený na stejném veletrhu za 7,5 milionu eur – hledal kupce marně. Prehistorické nálezy se tak ve srovnání s tím dají zatím pořídit za relativně nízkou částku. V Londýně byly takové exponáty zamluveny téměř okamžitě. Pro kupce, kteří hledají unikum nejen v lidské tvorbě, jde o interesantní a časem možná i velmi výnosný artikl.

Zřejmě to platí nejen pro kosterní nálezy, nýbrž obecně o přírodniny. Na veletrhu se totiž prodávaly hned vedle soch a obrazů. Pro představu: meteorit starý údajně více než čtyři miliardy let, si šlo zakoupit za 19 500 liber. Menší pak přibližně o deset tisíc liber levněji. V nabídce také kupříkladu byla zkamenělá pískovcová formace (přibližně 300 až 30 tisíc let stará), jež tvarem připomínala orientální sochu. Mimo to byly na Frieze Master ke koupi antické busty císařů, chrliče z gotických katedrál, brnění, oděvy šlechticů ze šestnáctého století či sarkofág starý 380 až 200 let před naším letopočtem.

Pohled na meteority prodávané na veletrhu Frieze 2025. Foto: archiv Michaely Banzetové

Zatímco tyto předměty nakupují převážně soukromí sběratelé, zástupci veřejných institucí se soustředí na doplnění sbírek, často o díla dříve opomíjených autorů či autorek. K obrazu Spící Venouš od Evy Švankamajerové, který Tate Modern zakoupila na minulém ročníku od The Gallery of Everything, si od téže galerie letos vybrala mimo jiné dílo opět s tématikou Venuše (Untitled – Venus Mid Heaven) od anglické umělkyně Madge Gill (1882–1961).

České stopy

Jestliže v minulých epochách byly tvůrkyně mnohdy těžce opomíjeny, v galeriích obchodujících se současným uměním nelze o opomíjení mluvit. Díla autorek zaujímají výraznou část výstavních instalací. Ostatně českou stopu v Londýně letos představovala tvorba Anny Hulačové (* 1984). Její monumentální sochu, jež byla k vidění v prestižní sekci se stánky známých světových galerií, přivezla portugalská Pedro Cera. Plastika Nymph and Meduse (2024) zaujímala dominantní místo ve výstavním prostoru jmenované galerie, která má pobočku i ve Španělsku a Hulačovou zastupuje už roky.

Dílo Anny Hulačová: Nymph and Meduse, které galerie Pedro Cera přivezla na veletrhu Frieze. Foto: archiv Gallery Pedro Cera

Krom již etablovaných galerií se mezi vystavovateli objevila i řada nováčků, jimž se Frieze snaží vycházet dlouhodobě vstříc. Třeba i flexibilnější cenovou politikou, která nabízí menší výstavní prostory za výrazně nižší částku na metr čtverečný, než jak je tomu u rozsáhlejších prezentací. Řada návštěvníků tak přijíždí i za objevy a posléze pokračuje do francouzské metropole, kde se následně koná další umělecký veletrh v prostorách Grand Palais.

Jen na dokreslení: rovněž v Paříži měla česká scéna své zastoupení, opět v podobě plastiky. Instalována byla před palácem na Avenue Winston Churchill a autorem díla nazvaného Atlas calming the troubled world (Atlas uklidňující rozrušený svět – volný překlad autorky) je Vojtěch Kovařík (* 1993). Jednoho z nejprodávanějších českých autorů mladé generace zastupuje francouzská galerie Derouillon.

Související