Seriál Angličanka je široko daleko nejlepší western. Vepsaný do hvězd
Revizionistický, komorní, brutální i plný sarkasmu a poezie. To je westernový seriál Angličanka. Neprávem opomíjený klenot ze seriálové nabídky, která se na streamovacích platformách – v tomto případě na HBO Max – objevila v posledním kvartále loňského roku.
V roce 1890 přijíždí na Divoký západ anglická lady Cornelie Locke. Zhruba v tomtéž čase konečně končí svou službu v americké armádě zvěd kavalerie Eli Whipp, který v doznívajících indiánských válkách – ač sám člen kmene Póníů – „peklo viděl i rozpoutal“. Ona chce vypátrat a potrestat muže, který jí zavraždil jediného syna. On hodlá najít a získat malý kousek země, jenž by patřil pouze jemu. Oba tuší, že jejich sny a cíle neobstojí ve střetu s realitou. Anglická lady nezná pravidla drsného Západu plného (nejen lidských) supů a krutosti. Mlčenlivý vysloužilec tuší, že bez uniformy bude špinavým indiánem bez práv. Jenže všichni musí v něco věřit. A když se jejich cesty protnou, možná si dokážou pomoci navzájem…
Krutost a meditativnost ruku v ruce
Angličanka je nejlepší western široko daleko – a natočili si ho Angličani převážně ve Španělsku. Z jedné strany si jeho tvůrci – v čele s britským scénáristou a režisérem a tentokrát i showrunnerem Hugo Blickem (* 1965) – udržují odstup od nejrůznějších klišé (v podstatě nic se tu nevyřeší přestřelkou v pravé poledne), zároveň ovšem mají přehled o historii žánru. Je to skládačka tradičních motivů – od dámy v nesnázích či rančerských válek přes krvavé zločinecké bandy prohánějící se pod hvězdnou oblohou až po málomluvné hrdiny i dekadentní padouchy kráčející uličkami prašných městeček, kde se vše důležité odehrává v saloonu/bordelu nebo u místního pohřebáka či obchodníka se smíšeným zbožím. Tvůrce Blick k sobě jednotlivé dílky přikládá s až potměšilou nečekaností.
Některé motivy rozehrává i přes několik epizod, jiné řeší překvapivou zkratkou. Příkladem může být podzápletka s rodinným gangem Černé Mog – sadistické skalpované stařenky s uřezanými očními víčky, kterou pohání nenávist k indiánům. Zároveň se na ploše šesti epizod vyskytuje propracovaný systém návratných motivů, drobných nápověd, zdánlivě nedůležitých detailů, enigmatických výroků a záběrů, které do sebe ve správnou chvíli zapadnou. Angličanka tudíž nedisponuje klasickou westernovou výstavbou. V mnoha ohledech jsou její jednotlivé epizody pojaty až divadelně, ale protože komorní scény jsou zasazeny do nádherně nasnímaných scenérií, celek díla disponuje jak kontrasty a dynamikou, tak nabírá až meditativní dimenzi.
Angličanka si libuje v dialozích plných pnutí a spodních proudů, které se mohou kdykoliv – podle vzoru Tarantinových filmů (nejen Nespoutaného Djanga, ale především slavné úvodní scény z Hanebných panchartů) – zhroutit do výbuchu násilí. Občas jsou tyto dialogy zbytečně natahované. Ale pokud se vám u nich sejdou Emily Bluntová v roli Cornelie a třeba takový Ciarán Hinds v nádherně slizké roli gangsterského hoteliéra, tak nakonec nevadí, že se v dané epizodě vlastně nic moc jiného nestane.
Jazyk seriálu je přitom občas záměrně vyšroubovaný do vázané patetické řeči, jindy jede na agresivním frázování a vulgárním pábení. Hrdě se hlásí k odkazu antropologických westernových hororů, jakým je kupříkladu román Krvavý poledník Američana Cormaca McCarthyho. A tak se lidské hlavy rozprskávají jako melouny, nože naturalisticky pronikají do masa, dekonstrukce těla vlivem zranění i nemocí pohřbívá jakékoliv romantické představy o hrdinství a některé postavy se v průběhu děje mění v krví pomazané démony, kteří jen někdy navléknou převlek gentlemanů.
Lady a zálesák
Ale především: Angličanka perfektně pracuje se vztahem ústřední dvojice. Emily Bluntová, která má na svém kontě skvělé sci-fi na Na hraně zítřka, hororový megahit Tiché místo i oceňovaný thriller Sicario: Nájemný vrah, se takřka nepozorovaně stala žánrovou chameleoní královnou. Její „angličanská“ Cornelie má zpočátku pouze odhodlání, jenže postupně se stává nekompromisní mstitelkou, aniž by ztratila na křehkosti a zranitelnosti (přičemž právě k tomu se váže jeden z nejlepších zvratů seriálu). Americký herec Chaske Spencer k Bluntové pasuje: Eli Whipp je v jeho podání přesným antihrdinou s okoralým srdcem, který se obtížně dostává z temných míst minulosti a znovu nachází vlastní lidskost. Ví, že soucit, morálka a empatie jsou krásné ideály, jenže nevěří, že by pro ně bylo ve světě místo. Paradoxně právě krvavá výprava za pomstou, během níž kromě jiného dojde na utopení jednoho lokálního padoucha v lejnech, donutí Whippa své mínění přehodnotit.
Plakát seriálu Angličanka, repro: Amazon Prime Video
Jak Bluntová, tak Spencer se nesnaží přehrát jeden druhého. Vytváří pár, kdy pečlivě zvolený tón hlasu i drobná gesta nebo stoická nehybnost perfektně zvýrazňují přednosti toho druhého. Tato souhra a pečlivě naplánovaná herecká i dějová sóla podtrhující, co se postavy vzájemně naučily, dělá z Angličanky zážitek i pro ty, kdo nemají k westernu vztah a nevychutnají si všechny aluze na filmy amerických klasiků jako Sam Peckinpah, Clint Eastwood nebo Sergio Leone. Hugo Blick, který na sebe před lety herecky upozornil především coby představitel mladého Jacka Napiera aka Jokera v Burtonově Batmanovi, a později jako tvůrce seriálu Ctihodná žena (což byla velká příležitost pro Maggie Gyllenhaalovou), si může gratulovat, protože herecký koncert překrývá některé nedostatky Angličanky (občasnou ztrátu tempa či manýrismus některých scén).
Právě díky oběma představitelům a jejich poctivě budovanému vztahu je závěr Angličanky, programově zbavený čistého zadostiučinění, tak devastující a působivý. Vše se skutečně uzavře, k příběhu se není jak vrátit, a všechna Corneliina a Eliho vítězství i porážky si navždy zachovají svůj fatalismus a hořký nádech nespravedlnosti. Právě ona hořkost dělá z Angličanky dost možná nejlepší dramatickou minisérii roku 2022.
Angličanka / The English (USA / Velká Británie, 2022, 6 epizod, celková stopáž 5 hodin 16 minut)
Tvůrce, scénář, režie: Hugo Blick, kamera: Arnau Valls Colomer, hudba: Federico Jusid, střih: Ben Yeates, Andy Morrison. Hrají: Emily Bluntová, Chaske Spencer, Ciarán Hinds, Rafe Spall, Toby Jones, Tom Hughes, Stephen Rea, Valerie Pachnerová, Malcolm Storry, Nicholas Aaron, Nichola McAuliffeová, Steve Wall a další.