Seriál The Boys ukazuje superhrdiny jako narcistní psychopaty
Co by se stalo, kdyby se superhrdinské ikony narodily ve světě, který funguje podle realistických zákonů, ptá se nový seriál Amazonu The Boys. A odpovídá: Nic pěkného, natož ušlechtilého.
Současná popkultura je posedlá superhrdiny, symboly, které sice mají svoje trhliny, přesto ztělesňují altruismus, odvahu a ochranářství tam, kde systém selhává. Dvě hlavní komiksové stáje, DC a Marvel, sice nešetří drobnými relativizacemi, ale když už postaví své all star týmy, tedy Avengers a Justice League, není pochyb o tom, že jejich hašteřiví členové zastupují to nejlepší, co v nás, v lidstvu, je.
Seriál The Boys, za nímž stojí scenáristé Eric Kripke a Evan Goldberg a komik Seth Rogen, je zasazen do verze světa blízké tomu našemu – až na to, že existují právě i superhrdinové. Není jich mnoho a vyskytují se pouze v Americe, ale i tak hrají klíčovou roli. Chrání zákon a pořádek. Když jsou v tom úspěšní, může z nich korporace Vought udělat pozemské celebrity a zařadit je do svého výběrového týmu, legendární Sedmy. V té chvíli se z člověka s nadpřirozenými schopnostmi nestává jen VIP bojovník proti zlu, nýbrž také stroj na peníze, tvář z plakátu s vlastní PR a marketingovou strategií a s korporátně předepsanou rolí. Co se superhrdinou provede podobné akvárium slávy a privilegií? Podpoří to nejhorší, co v něm dříme. Učiní z něho narcise, bytost zcela závislou na gloriole a veřejném mínění. Prostě hvězdu, která udělá cokoli, aby byla ještě slavnější, i když přitom jde doslova přes mrtvoly.
Jednou z mrtvol je Robin, obyčejná holka, kterou jednoho dne, právě když si s přítelem trochu neobratně vyznává lásku, doslova rozmázne nejrychlejší člověk planety, A-train. Dotyčný přítel se jmenuje Hughie. Je to nula, která prodává a instaluje elektroniku; kluk, který nikdy nedělá problémy. I skon své milované by zřejmě pohřbil hluboko pod vrstvou vrozené slušnosti, kdyby mu osud do cesty neposlal prvotřídního magora s tváří barového rváče a pochybnou průkazkou CIA, Billyho Butchera.
Tenhle cynický bastard, jehož s energií rozjetého nákladního vlaku vysekl novozélandský herec Karl Urban, zasvětí Hughieho do temného tajemství. Uctívaní superhrdinové ze Sedmy jsou ve skutečnosti sobečtí, arogantní zmetci, kteří vedle „páchání dobra“ mají na svědomí i nemalé vedlejší škody, zmařené životy a osobní tragédie, jež PR mašinérie korporace Vought zametá pod koberec. A ustrašený Hughie se tak trochu proti své vůli stává členem obskurní jednotky samozvaných mstitelů, která má jediný cíl: koberec nadzvednout, i kdyby při tom měli všichni superhrdinové zemřít.
The Boys v osmi epizodách zahajovací sezóny staví na svěží premise a řízné poetice, která se nebojí krve, sexu, nahoty a všemožných obscénností. Jde o jakéhosi nezvedeného levobočka komiksů pro věčné puberťáky, jako jsou Suicide Squad, Kick Ass či Deadpool – ovšem s jedním drobným rozdílem. Zatímco tyto série na určité úrovni berou superhrdinský úděl zcela vážně, seriál The Boys do něj šije a nenechává nit suchou ani na něm, ani na systému hodnot „vzorného amerického občana“, který superhrdinové podpírají.
Exkluzivní Sedma není ničím jiným než kolekcí různých osobnostních (a jiných) úchylek, jimiž trpí současné celebrity, ať už kulturní, duchovní, nebo sportovní. Drogy, aféry, sexuální predátorství, mocenské machinace… nic z toho se svěřenců Voughtu nevyhýbá. Přesto The Boys nevyznívají jako pouhý parodický výsměch. Zprvu se zdá, že půjde o svěží a povrchní „diss“ kultury trikotů, kožených sukýnek a svalnatých končetin. Ale postupem času seriál postavám dodává hloubku, k jejich excesům doplňuje logické motivace, nachází velmi lidské pohnutky. A do čela Voughtu nestaví archetypální zlo, nýbrž životem poněkud znavenou stárnoucí manažerku a svobodnou matku Madelyn Stillwell, která musí superhrdiny „řídit jako firmu“ a vypořádat se s nenápadným šovinismem některých svěřenců.
Jde o zfilmovanou komiksovou předlohu, že… Foto: Amazon.com
Svět The Boys je zkrátka vystavěný na vděčné a funkční hraně parodie a vážnosti. Z toho prvního si bere lehce přehnanou stylizaci superhrdinů s jasným předobrazem v panteonu DC a Marvel legend, dále groteskní brutalitu, ostrý verbální i situační humor; z toho druhého zase čerpá většinu osobních příběhů z jedné i druhé straně barikády. Smířlivý Hughie je jako protagonista mediátorem obou světů, když postupně naváže blízký vztah s novou členkou Sedmy Starlight a zároveň se pokouší ustát neomalený otcovský mentoring Billy Butchera.
Charakterová dynamika seriálu je skvělá a překonává i určitou dějovou plochost a předvídatelnost. The Boys sice staví na hlavu některá žánrová pravidla, avšak pravidla vypravěčská z velké části respektují. Zvraty tedy nejsou silnou stránkou, v první sérii se nezdaří ani postupná gradace. Čím poctivější a realističtější se The Boys snaží ke konci být, tím těžší je pro ně sunout jednoduchý děj kupředu. Nakonec tak těží z přednosti většiny seriálů: typové posuny jednotlivých postav neztrácejí na zábavnosti a co se zprvu tváří jako odpudivé manipulátorství, cool drsňáctví (nebo naopak outsiderství), to se postupem času mění v mnohem složitější adaptační mechanismus.
Jeden z poutáků na seriál The Boys, foto: Amazon.comVedle ústřední dvojice Billy a Hughie v tomto ohledu obzvlášť vynikají dvě další figury: jednak šéf Sedmy, obludný mutant Kapitána Ameriky, texaského šerifa a sériového vraha Homelander (Antony Starr), jednak – a především – jeho kolega, „Aquaman“ Sedmy The Deep (Chance Crawford). Do děje vstoupí coby prvotřídní sexistický zloduch, aby ho vzápětí seriál demaskoval coby vnitřně nejistého, snadno zneužitelného naivku, zápolícího s pocitem vlastní neužitečnosti a samotářstvím. Trest za jeho přečiny navíc ukazuje, že tvůrci se v nejlepších momentech nebojí tnout do živého (doslova a do písmene) a jízlivě komentovat současné hollywoodské sexuální skandály.
The Boys v době komiksové nadprodukce přichází s vítanou dávkou nevážnosti, drzosti a zemitosti, po níž téměř unisono volají mnozí fanoušci i odpůrci kultu superhrdinů. Amazon vystihl správný čas a dodal na trh materiál, který se velmi rychle může stát podobně horkým artiklem jako konkurenční Stranger Things. Je pouze otázkou, jak dlouho si The Boys udrží jedovatý nadhled a nestanou se jen dalším rebelem, který si ochotně navlékl pečlivě promyšlený korporátní úbor (na příští rok je ohlášena druhá osmidílná série). Koneckonců, jde přece o adaptaci komiksové předlohy, za níž stojí vydavatelství WildStorm a Dynamite Entertainment, které patří pod mocnou střechu DC Comics.
Zleva: cynický bastard Billy Butcher zasvěcuje Hughieho do temného tajemství, foto: Amazon.comThe Boys (TV seriál, USA, 2019, 1. série, 8 epizod)
Tvůrci: Eric Kripke, Evan Goldberg, Seth Rogen, scénář: Eric Kripke, George Mastras, Craig Rosenberg, Anne Cofell Saunders, Rebecca Sonnenshine, režie: Dan Trachtenberg, Jennifer Phang, Philip Sgriccia, Stefan Schwartz, Daniel Attias, Frederick E. O. Toye, Matt Shakman, Eric Kripke, kamera: Jeremy Benning, Dylan Macleod, Jeff Cutter, Evans Brown, hudba: Christopher Lennertz, střih: David Trachtenberg, David Kaldor, Cedric Nairn-Smith. Hrají: Karl Urban, Jennifer Esposito, Jack Quaid, Elisabeth Shue, Colby Minifie, Brittany Allen, Laz Alonso, Chace Crawford, Brittany Drisdelle, Karen Fukuhara, Alanna LeVierge, Dominique McElligott, Nathan Mitchell, Erin Moriarty a další.