Současní čeští sběratelé umění. Iva Bízová: Když věříte tomu, co děláte, úspěch se přidá
V tomto cyklu představujeme lidi, kteří sbírají výtvarné umění a vytvářejí ucelené sbírky. Ptáme se jich na motivaci, na zacílení jejich sběratelských aktivit či na to, co jim umění jako lidem dává, jaké umění a čím je oslovuje.
Iva Bízová (*1976) buduje — za finanční pomoci svých přátel Heleny Šídové, Pavla Bureše a Jakuba Kesla — sbírku KOOJON, s podtitulem Sbírka umění a designu vybíraná s fištrónem. K srpnu 2020 se v sekci současného vizuálního umění nachází celkem 73 děl od dvanácti autorů. Najdete tu práce Olbrama Zoubka, Marka Delonga & Anny Slamy, Petra Duba, Davida Krňanského, Krištofa Kintery, Martina Lukáče, Matyáše Maláče, Juliuse Reichela, Martina Salajky, Evžena Šimery, Namora Ynrobyva. Kromě umění se ve sbírce nachází bezmála třicet historických kol české výroby a téměř sedm desítek kusů poválečného českého nábytku.
Krátce po ukončení studií Bízová začala tvořit kampaně významných značek v nadnárodních reklamních agenturách. Od roku 2009 buduje a vede úspěšnou kreativní agenturu Loosers, která vymýšlí a produkuje kampaně tuzemských a mezinárodních značek. Se svými týmy sbírala a sbírá reklamní ocenění po celém světě. Podporuje mladé talenty v internship programu Farm. Kromě umění a designu sbírá fotoaparáty a kamery Meopta a kabelková rádia Tesla. Fandí architektuře a interiérovému designu. Pěstuje bonsaje. Volný čas tráví v přírodě. Miluje svou rodinu, přátele, australskou ovčačku Bertu a svých pět koček —Rozárku, Amálku, Viktorku, Oskara a Alberta.
Co vás přivedlo ke sbírání umění?
Myslím, že má rodina a přátelé by řekli, že co mě znají, tak něco sbírám. Mám ráda krásné a kvalitní věci, miluji české řemeslo. Šikovnost a talentovanost našich lidí. Proto inklinuji k obklopování se českým uměním a designem. Začala jsem sbíráním historických kol, pokračovala nábytkem české výroby, zejména z dílny Jindřicha Halabaly. Například se sbíráním retro nábytku a kol jsem začala ještě v době, kdy je všichni masově vyváželi na skládky. Teď je to trend… Kola a nábytek jsem postupně doplnila sbíráním kabelkových rádií Tesla a fotoaparátů a kamer Meopta.
Ke sbírání výtvarného umění jsem se dostala v roce 2016. První impulz k tomu byl vlastně velmi smutný — zemřela moje výjimečná teta Květa a já jsem peníze, které dokázala ušetřit z dost nuzného důchodu, nechtěla utratit za pomíjivé věci. A proto jsem se rozhodla investovat do něčeho hodnotného. Koupila jsem dvě plastiky od Olbrama Zoubka. Člověka, kterého nikdy nepřestanu obdivovat pro jeho odvahu a talent. Druhým impulzem k budování koncepční sbírky umění byla ambice podporovat česko-slovenské umělce a designery. Ukázat na jednom místě, v jedné sbírce, jak výjimeční lidé Čecho-Slováci jsou.
První vaše díla ve sbírce byla tedy Zoubkova. Která konkrétně?
Bronzové plastiky Putyfarka (z roku 1979) a Myšlenka vítězí (z roku 1971).
A jaké přírůstky jsou ty nejnovější?
To je série pěti plastik od Juliuse Reichela s názvem 5G Netting z roku 2019.
Má vaše kolekce výtvarného umění konkrétní koncept, anebo sbíráte spíše intuitivně?
Naše sbírka výtvarného umění se orientuje převážně na nejaktuálnější jazyk současného umění, který můžeme pozorovat nejen v předních českých (často nezávislých) galeriích, ale jeho přítomnost je viditelná i v širokém mezinárodním kontextu kredibilních institucí. Současně je sbírka doplňována o díla autorů, kteří jsou pevně zapsaní do dějin nejen českého výtvarného umění, jako například právě Olbram Zoubek či Krištof Kintera.
Formálně je sbírka zaměřena především na sbírání ucelených sérií, v nichž spatřujeme nejen větší umělecký a kunsthistorický potenciál, ale prostřednictvím takových akvizic dokážeme i systematičtěji podporovat českou vizuální scénu. Přesto se v ní najdou i singly. Nyní je vybudován slušný základ pro to, aby se do jejího rozšiřování a prezentace přidal zkušený kurátor Pavel Kubesa, který sdílí naši vizi. Od této posily si mnoho slibujeme.
Je pro vás zásadní osobní přátelství s umělci? Máte nějaké osobně oblíbené tvůrce?
Setkávání se s umělci a osobní vazby s nimi jsou pro mě klíčové. Chci znát autora osobně, vnímat jeho charakter, energii, talent. Nevím, jestli je to běžné i mezi jinými sběrateli, protože vím, že jsou tu sbírky, které jen kumulují díla za účelem jejich dalšího zpeněžení, já však ráda dělám věci jinak. Chci budovat nejen výjimečnou sbírku, ale i skvělé vztahy s umělci.
Oblíbené umělce mám, a ti jsou právě zastoupeni v KOOJON sbírce. Je pravda, že k některým mám blíže, ale jmenovat určitě nikoho nebudu.
Kromě výtvarného umění sbíráte historická kola, poválečný nábytek, rádia Tesla a kamery Meopta. Také stávajících dvaadvacet bonsají, které vlastníte, by se dalo považovat za kolekci. Co konkrétně vám sbírání přináší?
Radost. Nic víc. Nic míň. Jak jsem řekla: ráda se obklopuji hezkými kvalitními věcmi a ráda podporuji talentované lidi. Navíc si myslím, že pro další generace je dobré zachovat „kus současnosti”, která je může inspirovat a posouvat dál.
Obklopujete se uměleckými díly i ve svém pracovním prostředí?
Ano, agentura LOOSERS je plná pláten.
Máte přátele i mezi jinými sběrateli?
Ne.
Jak se k vaší sběratelské činnosti staví vaši blízcí?
Ze začátku se podle mě úplně všichni domnívali, že jsem prostě jenom blázen. Ale myslím, že už pochopili, že vše, co jsem dělala, mělo určitou koncepci. A že i když v mém sbírání vždy bylo hodně nadšení a emocí, nezapomněla jsem u toho používat mozek.
A propos: když jsme s Helenkou a Pavlem v roce 2009, kdy startovala velká ekonomická krize, zakládali na zelené louce, bez investorů a klientů, naši kreativní agenturu, také si všichni kolem nás mysleli, že jsme šílenci. Málokdo nám věřil, většina lidí nám to rozmlouvala. A teď se můžeme ohlédnout za těmi jedenácti lety: stali jsme se třicetičlenným týmem, výjimečným – doufám – profesně i lidsky. I v této koronavirem těžce zkoušené době dáváme lidem zajímavou práci. Jednoznačně z toho vyplývá, že když vy sami věříte tomu, co děláte, když to opravdu milujete, obklopíte se skvělými lidmi a nebojíte se hodně tvrdě pracovat, úspěch se k tomu prostě přidá.
Považujete některé dílo ve své sbírce za důležitější než ostatní?
Všechna díla v naší sbírce považuji výjimečná a ke každému z nich se váže vzpomínka, která se mi snad nikdy nevykouří z hlavy. Mám je všechny ráda. Ale určitě největší vztah mám k plastikám od Olbrama Zoubka, protože jsou od ní – tedy od mojí tety Květy…
Jak vnímáte prodeje děl ze sbírek? Jaké máte se sbírkou plány do budoucna?
Díla ze sbírky neprodáváme.
Plány máme se spoluinvestory nastaveny jednoduše:
– vybudujeme obsáhlou a podle nás výjimečnou sbírku
– co nejdříve ji zpřístupníme veřejnosti, protože nechceme díla jen „sušit v depozitu“; snad se brzy povede mít i stabilní prostor pro vystavování celé sbírky
– než budeme mít vlastní stabilní prostor, chceme, aby sbírka objela zajímavá místa a mohli ji obdivovat návštěvníci těch míst.
Domníváte se, že sběratelství současného umění se po zkušenosti s celosvětovou pandemií nějak promění? Pokud ano, jak?
Podle mého názoru jsou krize obdobím, kdy sběratelství zásadně nabývá na významu. Jak říkal Jan Viktor Mládek, manžel mecenášky umění Medy Mládkové: Přežije-li kultura, přežije národ. Tím je podle mě řečeno vše.