Spojení komiksu a vína má vyzrálý bouquet, jen by se mohlo ubrat na hojnosti
Spojit komiks a pěstování vína nemusí být vůbec špatný nápad. Potvrzuje to francouzský komiksový svazek Neználci, nedávno vydaný česky. Podobně jako u vína, i v případě této publikace platí, že důležitá je míra. Kocovina se sice nad publikací nedostaví, mírné rozpaky nakonec ano.
„Jestli to chápu správně, tak kvůli nové knize chceš zdarma makat u mě na vinicích… Je to tak?“ ptá se v úvodu komiksu Neználci Richard Leroy svého přítele Étiennea Davodeaua, etablovaného komiksového tvůrce, který svůj deset let starý titul postavil na jednoduchém nápadu: Stráví rok se svým přítelem vinařem a nechá se zasvětit do tajů pěstování vína. On na oplátku protáhne Richarda, komiksového analfabeta, výběrovou historií média (seznam přečtených komiksů najdou čtenáři na konci knihy), seznámí jej s jinými tvůrci i s některými důležitými událostmi.
Sledujeme tak vinařovu komiksovou iniciaci a spolu s ním se dozvíme, jak se komiks tiskne, váže, jak funguje nakladatelství, jak se ladí barvy. Richard rovněž navštíví několik známých francouzských tvůrců (asi ne všechny bude znát český čtenář), poslechne si něco o jejich tvorbě, vyptá se, jak se ke komiksu dostali, a někomu i pěkně od plic řekne, co si o jeho dílech myslí.
To důležitější se nicméně odehrává na vinici. Richard Leroy pěstuje víno s použitím biodynamických postupů, vyhýbá se chemii a o každý metr čtvereční vinice se stará až obsesivně. S Richardem absolvuje Étienne na vinici několik mimořádně náročných pracovních koleček: od prořezávání přes okopávání k hnojení, odplevelení a tak dále. Mezitím Richard vysvětlí příteli, jak si vybírá sudy, podělí se o svůj vztah k bioprodukci, a před čtenářem postupně vyvstává obraz radikálního vinaře nehledícího napravo nalevo – k hodnocení předních znalců se staví vlažně, nestará se o komerci, nýbrž pouze a jen o kvalitu svého vína.
I když je možné, že tento obraz je v knize trochu přestřelený, čtenář nemá problém jej přijmout. Pokud jsou v Neználcích nějaké mezery, najdeme je spíš na druhé straně pomyslného hřiště, tedy u komiksů a u komiksových tvůrců. Při návštěvách Davodeauových kolegů totiž hovor občas sklouzne k poněkud tuctovým frázím a bonmotům. A ještě horší než tuctové jsou věty typu „pod malým přístřeškem si potvrzujeme, že vína jsou, stejně jako knihy, dělaná pro setkávání lidí“. Že by knihy byly dělané pro setkávání lidí? Zavání to snahou najít podobnosti tam, kde sotva existují. Ostatně analogie mezi těmi dvěma profesemi se v Neználcích kupí, snad aby se tím podtrhl smysl konceptu.
Komiks unese, víme už dnes, takřka jakékoliv téma a jakýkoliv námět. A při pročítání prvních stran Neználků se dere na mysl otázka, proč nemáme podobných knih k dispozici víc. Sledovat třeba, co všechno je při péči o vinici nutné, je totiž ve zvolené formě mimořádně zábavné. A snad také poučné, i když se domnívám, že u nás jsou obdobné pěstitelské podmínky o poznání hůře představitelné a tuzemští vinaři, kteří vezmou komiks do rukou, budou Richardu Leroyovi nejspíš tiše závidět. To samé platí o českých komiksových tvůrcích, kteří si můžou nechat jen zdát o podmínkách autora Neználků. Přípravě předkládaného komiksu se totiž evidentně věnoval velmi intenzivně.
Jenže s přibývajícími stranami vyprávění trochu ztrácí dech. Brzy shledáme, že Richard je vinařský nerd: Má-li vybrat víno, nezná bratra. Jeho houževnatost kupříkladu při výběru v restauraci – k nabídce se vždy přilepí jak etiketa na lahev, a jakmile jej víno potěší, raduje se jako kluk, pokud se mu vinný lístek nezamlouvá, objedná raději vodu – je zpočátku zábavná, posléze již moc ne, má blízko k obsedanci. Na druhou stranu neomrzí jeho „laická“ neúprosnost, když posuzuje komiksové tvůrce. Na výstavě děl světoznámého Moebia kupříkladu konstatuje: „Není to dobrý. Všecky ty jeho planety, potvory a výplody… pfff… všecko je to únavný…“
Dvě stě sedmdesát stran Neználků sice není na první pohled tolik. Kromě toho Étienne Davodeau dovede stránky rozhýbat, jeho kresba je jistá a čtenáře vtáhne. Jen je zkrátka jeho vyprávění v určitých aspektech mírně kolovrátkovité.
Obálka českého vydání Neználků, repro: Malvern
Étienne Davodeau: Neználci. Příběh vzájemného zasvěcení. Překlad Tomáš Havel. Malvern, Praha 2020. 272 stran, doporučená cena 398 korun.