Star Trek: Discovery je uplakaný objevitel dávno objeveného
I když startreková filmová série momentálně stagnuje, návrat Star Treku na mateřskou televizní obrazovku představuje stále prvořadou událost. Bohužel zbrusu nová posádka nijak nepřipomíná zlaté časy kapitána Kirka či jeho následovníka Picarda.
Za projektem kanálu CBS s podtitulem Discovery stojí silná dvojka showrunnerů: Bryan Fuller má na kontě úspěšné seriály Hannibal, Hrdinové či Američtí bohové. Jeho kolega Alex Kurtzman je zase jedním z duchovních otců obrody Star Treku, k níž došlo v roce 2009, kdy restart legendární a nejdéle běžící hard sci-fi série provedl režisér J. J. Abrams filmem Star Trek – a Kurtzman byl spoluscenáristou tohoto snímku. Star Trek: Discovery mělo ambice vzít svižnější a akčnější přístup vzpomenutého filmu a na tuto energii naroubovat tradičně robustní mytologii vesmírného objevitelství a problematického soužití mnoha ras. Fuller a Kurtzman se v první sezóně (2017–2018) pokusili výrazněji prokreslit nepřátelskou bojovnou rasu Klingonů, které čelí posádky Spojené federace planet, tedy utopického spolku pospolitě exitujících kultur a společností.
Ačkoli seriál přinesl řadu výtečných nápadů (nový pohon kosmických lodí prostřednictvím vesmírného mycelia, klingonské politické pletichy, temnou, zrcadlově převrácenou verzi univerza Star Trek, kde se ocitne posádka lodi Discovery nešťastnou shodou okolností), dramaturgicky působil odbytým a rozháraným dojmem. Měl sice jednotící příběh – totiž válku mezi Klingony a Federací, ovšem část dílů fungovala jako samostatné epizody. Různorodost nálad a příběhů nevytvořila harmonický, integrální celek.
Svým způsobem Discovery navázal na seriál Star Trek: Voyager (1995–1999), a to i proto, že hlavní hrdinkou je žena. Jenže zatímco Kate Mulgrew a její kapitánka Janeway přinesla do univerza epické vesmírné ságy skutečnou autoritu a osobní koherenci, protagonistka Discovery Michael Burnham v podání Sonequy Martin-Green vyzněla jako plochá a k melodramatu inklinující šablona emancipované hrdinky.
Vzdor překombinovanosti, ztrátám rytmu či neuspokojivé prokreslenosti figur Discovery přineslo mnoho věcí, které milovníci série vyžadují: technologické vychytávky, časové smyčky, obří vesmírné bitvy a etické i filozofické otázky spojené s objevováním vesmíru. Druhá sezóna, která před několika dny dospěla do finále, nadto všechno slibovala návrat ke zlatému fondu Star Treku, když se vedle dalších věcí točila kolem postavy legendárního vědeckého důstojníka Spocka, muže, v němž se spojují lidské emoce a nadlidská racionalita rasy Vulkánů.
Discovery tentokrát vsadilo výhradně na jednotící příběhovou linii. V jejím středu stojí mysteriózní entita nazývaná Rudý anděl. Ta se začne zjevovat v různých místech Galaxie a z neznámých důvodů k sobě přitahuje vesmírnou loď Discovery i hlavní hrdinku Michael. Fanoušci se tentokrát nedočkají paralelních vesmírů jako v první řadě, nýbrž časových paradoxů a červích děr, podobně jako motivu vzpoury umělé inteligence a hrozící apokalypsy.
Pokud se z nějaké chyby první řady měli showrunneři poučit, byla to – jak jsme už naznačili – nezvladatelná různorodost témat. Discovery zmateně skáče z místa na místo (nejen díky novému pohonu lodi), zkoumá stále nová a nová teritoria, ale málokdy jde do uspokojivé hloubky. Ve druhé řadě nabízí trochu topornou sondu do klingonské vrcholné politiky, ovšem i zcela nový pohled na Federaci – především na dosud neznámou kapitolu v podobě Sekce 31, tajné a bezskrupulózní špionské organizace operující v šedé zóně organizovaného, liberálního a tolerantního společenství ras.
Tvůrci se snaží v souladu s dobovými trendy problematizovat utopický étos Federace, jenže se tak děje bez větší invence. Motiv dvojitých agentů a z řetězu utržené umělé inteligence, která má původně „pomáhat a chránit“, vyznívají chtě nechtě jako béčkové rekvizity. Je jasné, že neposkvrněný a duální model světa, který přinesl původní Star Trek, je dnes neudržitelný, avšak konkurence nových interpretací známých mytologií je neúprosná – a Discovery v jejím kontextu vyznívá jako snaživý, ale nepříliš talentovaný zelenáč.
Ze seriálu em>Star Trek: Discovery: první důstojník Saru (Doug Jones), Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) a kapitán Gabriel Lorca (Jason Isaacs), foto: CBSSkutečně obřím problém v designu nové kosmické lodi a ságy je práce s postavami. Ani dvě řady – čítající celkem 29 epizod! – nestačily Discovery na to, aby našla optimální rovnováhu mezi přepjatou emocionalitou a snahou o humor. Hrdinka Michael Burnham je ještě nesnesitelnější než v první sezóně. V podstatě každý díl je provázený jejími záchvaty pláče a mizerně podaným patosem. Velmi kolísavou úroveň mají i vedlejší postavy, které se nerozhodně potácejí mezi velkou vážností a usilovnou snahou odlehčit tón. Jedna z mála hereček, která přináší vykoupení, je stand-up komička Tig Notaro. Její sarkasmus a přirozený projev působí v panteonu šklebivých a neustále dojatých kolegů jako živá voda.
Výhodou nové série Star Treku je, že má vždy v rukávu další epickou bitvu, která se zdá předem prohraná, a díky tomu fanoušek snadno podlehne a nastřádanou frustraci uloží na moment k ledu. Seriál se mu alespoň částečně odmění napětím a uspokojivou novou interpretací Spocka, o niž se postaral temně důstojný vnuk legendárního Gregoryho Pecka, Ethan.
Jenže Star Trek byl ve svých nejsilnějších fázích existence etalonem dobré vesmírné opery, robustním, relevantním a tabu bořícím seriálem. Tuhle jeho funkci s ohromující lehkostí přebral konkurenční projekt Expanse. Discovery ve srovnání s ním představuje upracovaný a dramaturgicky ledabylý pokus přepsat vlastní pravidla do verze kompatibilní s novým miléniem. Pár tahů se vydařilo, většina ovšem vyzní do ztracena. Vesmír naštěstí nemá hranice a Star Trek bude pokračovat bez ohledu na potíže jedné posádky. Ostatně třetí série (má mít deset epizod) je ohlášena na příští rok
Ze seriálu em>Star Trek: Discovery: kapitán Gabriel Lorca (Jason Isaacs), foto: CBSStar Trek: Discovery (USA 2017–2019, 1. a 2. série)
Tvůrci: Bryan Fuller, Alex Kurtzman, režie: Olatunde Osunsanmi, Douglas Aarniokoski, Jonathan Frakes, Akiva Goldsman, Lee Rose, David Barrett a další, scénář: Alex Kurtzman, Jesse Alexander, Lisa Randolph, Andrew Colville, Bryan Fuller, Akiva Goldsman, Joe Menosky, Craig Sweeny a další, kamera: Glen Keenan, Tico Poulakakis, Guillermo Navarro, Darran Tiernan, Philip Lanyon, hudba: Jeff Russo, Alexander Courage, střih: Andrew Coutts, Cecily Rhett, scénografie: Tamara Deverell, Todd Cherniawsky, James Anthony Usas, Mark Worthington, Mark Steel, kostýmy: Gersha Phillips. Hrají: Sonequa Martin-Green, Doug Jones, Anthony Rapp, Mary Wiseman, Shazad Latif, Jason Isaacs, Anson Mount, Wilson Cruz, Michelle Yeoh, Emily Coutts a další.