Začíná Ji.hlava Online. Přinášíme tipy na snímky, které byste neměli minout

2. – 16. listopadu 2025

Z dokumentu Elektrárna
Power to the people! K takovému zvolání vybízí dokument Elektrárna, v němž se tvůrčí dvojice snaží proměnit svou londýnskou ulici v komunitu poháněnou výhradně solární energií, foto: MFDF Ji.hlava
Trailer k dokumentu Ubytovna Amerika
Trailer k filmu Ubytovna Amerika, zdroj: YouTube

Ubytovna Amerika
2025, 78 minut, Norsko, Nizozemsko, Spojené státy, režie: Monica Strømdahl

Ve Spojených státech dnes zhruba 11,5 procenta obyvatel, tedy 39 milionů lidí, žije pod hranicí chudoby. Často obývají zchátralé hotely, tak zvané flophouses, protože si lepší bydlení nemohou dovolit. Zhruba sedm a půl milionu dětí tam vyrůstá s aspoň jedním závislým rodičem. Patří k nim i dvanáctiletý Mikal, který žije na ubytovně s rodiči v jedné společné místnosti. Dny po škole tráví s věčně opilou, lítostivou a nezaměstnanou matkou a rodinu nad vodou drží otec, který si také rád přihne. Místo kuchyně mají dvouvařič, jídlo nosí otec obvykle z mekáče a nádobí umývají ve sprše. Přesto nejsme svědky násilí. Rodina si naopak neustále projevuje lásku, ani ta však nedokáže zajistit lepší život.

Norská fotografka Monica Strømdahl strávila roky cestováním po Spojených státech a dokumentováním života v laciných hotelích. Pak potkala Mikala a jeho rodinu, ale na zachycení jejich příběhu jí fotografie najednou nestačila, a tak natočila svůj filmový debut. Sleduje v něm chlapce s rodinou po dobu tří let, než přijde tragédie, která jim dodá impulz ke změně. Režisérka čekala, až Mikal dospěje a dá souhlas, aby mohla snímek promítat veřejnosti. Výsledkem je citlivý a vtahující portrét chlapce, který příliš brzy přestal být dítětem. Dokument Ubytovna Amerika je podle režisérky „komentářem k USA jako instituci a společnosti, kde jsou lidé ‚shromažďováni‘ pouze proto, že musí existovat vedle sebe, ne nutně spolu“.

Z experimentálního snímku Bombardování Rafáhu Z experimentálního snímku Bombardování Rafáhu, zdroj: MFDF Ji.hlava

Bombardování Rafáhu
2015, 9 minut, Velká Británie, režie: Forensic Architecture 

Dějiny kinematografie bývají přehlídkou autorských osobností. Někdy se však autorem stává celý kolektiv. Jedním z nich je i londýnská výzkumná skupina Forensic Architecture, která vznikla v roce 2010 na londýnské univerzitě Goldsmiths a využívá architektonické techniky a technologie k vyšetřování případů státního násilí a porušování lidských práv po celém světě. Skupina vědců, právníků, architektů, novinářů či filmařů vznikla v reakci na potřebu občanské společnosti mít vlastní prostředky k získávání důkazů pro použití v právu, politice a advokacii.

Kolektivní snímek Bombardování Rafáhu (2014) analyzoval záběry z mobilních telefonů a satelitní snímky a pomocí synchronizace, 3D modelování, zkoumání tvarů kouřových mraků, stínů a kráterů sestavil přesný časoprostorový model útoku 1. srpna 2014 na palestinské město Rafáh v Pásmu Gaza, kde izraelská armáda vypálila přes dva tisíce střel během jediného dne. Bombardování mělo za cíl zničit tunely pod městem, do nichž byl unesen poručík izraelské armády. Snímek posloužil Amnesty International, která neměla fyzický přístup do oblasti, jako důkazní materiál při obvinění Izraele z válečného zločinu.

Trailer k dokumentu Osm milimetrů rodiny
Trailer k dokumentu Osm milimetrů rodiny, zdroj: YouTube

Osm milimetrů rodiny
2025, 83 minut, Česká republika, režie: Michal Böhm

Kdo má rád filmy litevsko-amerického filmaře, básníka a fotografa Jonase Mekase, které mají podobu impresivních deníkových záznamů všedních momentů povýšených Mekasovou intuitivní osmičkovou kamerou na poezii, ocení i celovečerní debut českého střihače Michala Böhma. Ten složil ze svých domácích videí a filmových deníků portrét své vlastní touhy po otcovství. Rozchod, nový vztah, přátelé, demonstrace, covid, válka, svatby… Osm milimetrů rodiny zachycuje úvahy o budoucnosti i pochybnosti, kdy je správná chvíle mít dítě. Filmař zároveň reviduje svůj vztah s už nežijícím otcem. „Otec je jako pozorovatel, který sleduje spolu se snímkem i mou snahu pochopit jeho samotného. A skrze něj pak porozumět i mé vlastní touze po otcovství,“ shrnuje Böhm svůj přístup.

Trailer k filmu Elektrárna
Trailer k filmu Elektrárna, zdroj: YouTube

Elektrárna
2025, 96 minut, Velká Británie, režie: Hilary Powell, Dan Edelstyn

Film, který vás nakazí odhodláním měnit svět kolem sebe. A navíc to dělá zábavně a hravě. Britská tvůrčí a současně manželská dvojice se s humorem i upřímností snaží během pandemie a následujících let proměnit svou ulici v komunitu poháněnou výhradně solární energií. Z vlastního domova v londýnské čtvrti Walthamstow rozvíjejí myšlenku propojující uměleckou praxi, aktivismus a každodenní život. Zpočátku jde o snahu přesvědčit sousedy, že společný energetický systém je reálným řešením rostoucích cen i závislosti na korporacích. Postupně se iniciativa stává symbolem naděje a solidarity. Tvůrčí dvojice během nejtužší zimy v Británii tráví téměř měsíc na střeše domu, aby akcí získali prostředky i mediální pozornost. „Snažíme se – prostřednictvím vyprávění příběhu jedné ulice, všech různých postav a historie tohoto místa – ukázat, že ve skutečnosti máme sílu měnit svět,“ dodává spolurežisérka filmu Hilary Powell.

Trailer k dokumentu Nebudu nenávidět: Cesta lékaře z Gazy za mírem a lidskou důstojností
Trailer k dokumentu Nebudu nenávidět: Cesta lékaře z Gazy za mírem a lidskou důstojností, zdroj: YouTube

Nebudu nenávidět: Cesta lékaře z Gazy za mírem a lidskou důstojností
2024, 92 minut, Kanada, Francie, režie: Tal Barda

Humanitární krize a ozbrojený konflikt v Pásmu Gazy patří k jedněm z nejpalčivějších problémů současnosti. K mírovému řešení vybízí kanadsko-francouzský dokumentární film Nebudu nenávidět: Cesta lékaře z Gazy za mírem a lidskou důstojností režisérky Tal Bardy. Jedná se o adaptaci stejnojmenné knihy spisovatele a lékaře Izzeldina Abuelaisha, jemuž se přezdívá Nelson Mandela Středního východu a který byl pětkrát nominovaný na Nobelovu cenu za mír. Autobiografická kniha z roku 2011 popisuje Abuelaishův životní příběh: Válka v Gaze ho v roce 2008 připravila o tři dcery a neteř a přivedla ho do uprchlického tábora. Snažil se však překonat svou nenávist a léčí jak Palestince, tak Izraelce. Film využívá širokou škálu prostředků včetně archivních záběrů z uprchlického tábora Jabalia, domácích videozáznamů i zpráv z médií a vytváří širší kontext politických událostí, které tvoří historii Gazy a jejích obyvatel. Film, který nabízí řešení, jež by vyléčilo celou společnost.

Související