Alias Grace baví všecky sultány světa, tedy i nás
Proslulá kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová byla léta zaujata ději, k nimž došlo v její vlasti v 19. století a v nichž hrály podstatnou roli dvě konkrétní ženy. Z těchto setkání s minulostí se zrodil i historický román Alias Grace.
Roku 1970 publikovala Margaret Atwoodová cyklus básní The Journals of Susanna Moodie, v nichž se snažila postihnout život v Kanadě v první polovině 19. století. Skrze reálnou Susann Moodiovou a její knihu Život na mýtinách se také seznámila s příběhem vražednice Grace Marksové. Výsledkem byl nejprve televizní film The Servant Girl. Po letech se Atwoodová k látce vrátila s komplexnějším náhledem – románem Alias Grace, který v originále vyšel roku 1996 a předloni jej adaptovala společnost Netflix jako šestidílnou televizní sérii. Nedávno vyšla tato rozsáhlá próza česky.
Citace z díla Život na mýtinách procházejí románem Alias Grace, ovšem jejich autoritu Atwoodová výrazně zpochybňuje. Ostatně jako všechny autority, na něž v Alias Grace narazíme – od dobových dokumentů přes fiktivního doktora Simona Jordana, který vražedkyni Grace Marksovou vyšetřuje stran její případné duševní choroby. A vypravěčský hlas této Grace je deformovaný příliš mnoha „dekami“ – společenskými, genderovými i dalšími. Pokud tedy čekáte, že se po přečtení poslední stránky románu dozvíte, jak to bylo s krvavými vraždami pana Thomase Kinneara a jeho vrchní služebné Nancy Montgomeryové, budete zklamáni. Ano, dozvíte se spoustu verzí, včetně těch z doznání aktérů, ale ani jednou Atwoodová nevystoupí a neudělá čtenářům milost úplného vysvětlení událostí. Román je vlastně předchůdcem dnes populárního formátu true crime (viz například televizní antologie Ryana Murphyho American Crime Story). Bere si základ v konkrétním zločinu, avšak pouze coby záminku pro zkoumání společenského, politického a kulturního kontextu.
Na samotě v Kanadě
Ta událost dobovou Kanadou otřásla. Šestnáctiletá služebná Grace Marksová a její kolega, podle tisku dokonce milenec, James McDermott, zavraždili svého pána Thomase Kinneara z bohabojné urozené rodiny spolu s jeho hospodyní a milenkou v jedné osobě Nancy Montgomeryovou. Následně se pokusili uprchnout, podařilo se jim překročit hranice do USA. Tam byli zadrženi a vráceni do Kanady. Přelíčení se dočkala pouze vražda Thomase Kinneara (pán má přednost) a oba obžalovaní si vyslechli rozsudek smrti. Zatímco McDermott byl pověšen, Marksová obdržela milost a dalších třicet let strávila ve vězení a v psychiatrické léčebně. Po svém propuštění byla „uklizena“ za hranice a její stopy mizí…
Kanadská herečka Sarah Gadonová v hlavní roli seriálu Alias Grace, foto: Sabrina Lantos (Netflix)Pro Atwoodovou představoval tento případ skvělou látku. V Kanadě předminulého století rezonoval hned z několika důvodů. Jednak jde o dědictví povstání, jež nedlouho předtím postavilo chudinu proti pánům, kteří pak bedlivě sledovali jakýkoliv náznak revolty či narušení pořádků. Zároveň jde o spojení sexu a brutality. Kinnear vztahem s Montgomeryovou, která dokonce čekala dítě (a jeden nemanželský porod už měla za sebou) porušil nejedno tabu. A mladičká Grace byla předmětem mnoha spekulací – v závislosti na nich se potom v různých narativech měnila od oběti strachující se o svůj život se stigmatem až po žárlivou bestii, která ponoukla nebohého McDermotta k činům, za něž se nakonec nedočkala trestu. A v neposlední řadě: Grace Marksová se narodila v Irsku („oba obvinění přiznali svůj irský původ“), v té zemi odbojníků a nevděčníků. A byla to zrzka, a žena k tomu!
Všechny tyto otázky – politického rozměru zdánlivě lokální tuctové domácí zabijačky, jejího sociálního dopadu, i toho, jak se Grace Marksová stala úhelným kamenem tehdejších teorií o duševním zdraví či údělu a povaze žen – Atwoodová zpracovává do podoby hypnotického textu, který svého čtenáře pohltí, ale nikdy neukonejší. Naopak, vždy jej bude vytrhávat z jeho komfortní zóny a nikdy nesklouzne k laciným řešením.
Příběh služebnice, verze 2.0
Minimálně nad jednou scénou – kdy Grace komentuje potíže, které ženy mají s nošením čepce omezujícím jejich vidění ne nepodobně koňským klapkám – problesknou nad knihou ozvěny slavného autorčina Příběhu služebnice. (Mimochodem: loňská, v pořadí druhá řada televizního seriálu, u nás uváděného HBO, již nemající oporu v předloze, je jedním ze zklamání uplynulé seriálové sezóny. A mimochodem podruhé: Atwoodová oznámila, že se k látce sama vrátí.) Ovšem tam, kde ve své dystopické (dnes již) klasice Kanaďanka varuje před tím, kam můžou zajít stereotypy v nahlížení na ženu a její „přírodní přirozenou“ determinaci coby lůna s nožičkami, nikoliv však s duší, Alias Grace ukazuje, čemu všemu byla společnost ochotna přihlížet v minulosti… a k čemu má stále ještě sklony.
Anna Pacquinová and Paul Gross v seriálu Alias Grace, foto: Sabrina Lantos (Netflix)Románová Grace je pyšná na svou pozici služebné, díky níž může vydělávat peníze. Nachází ve svém postavení určité bezpečí. Zároveň je to však pozice, která „živí“ její citlivost k nejrůznějším nerovnostem a nespravedlnostem. Není vzdělaná, zato je přirozeně inteligentní. Není to zrůda, ale mnohdy je až nelidsky praktická. A tak na rozpory v obžalobě upozorňuje se slovy, že logičtější by přece bylo pro ni jiné řešení; například proč by měla žádat McDermotta o pomoc při otrávení Nancy a Thomase, když to bylo pro ni něco naprosto jednoduchého? Krutě věcný je i její náhled nad to, jak lékaři rozřezávají McDermotta pro vědecké účely – „jako prase, které je třeba prosolit, jako kus slaniny“.
V mnoha ohledech je nám Grace blízká. Především pokud hraje roli podivuhodné Šeherezády, která se svým vyprávěním snaží udržet pozornost svého sultána – doktora Jordana. Ten se stal jediným světlým bodem její existence, protože jediným člověkem, který jí kdy opravdu naslouchal. Doktoru Jordanovi ovšem Grace připomíná mimo jiné „zvíře ženského pohlaví, podobné lišce a ostražité“. Aniž by sklouzla ke karikatuře, Atwoodová tu dosáhla nejspíš maxima toho, jak lze přiblížit dobové myšlení, které je pro nás dnes exotičtější než řada „jiných“ kultur ve sci-fi a fantasy blockbusterech.
Důsledně vyšitý vzor velkého románu
Vše je v Alias Grace podáno elegantně a s jistým vtipem – od pochybností doktora Jordana o tom, že svalstvo žen je od přírody ochablé, a proto musí nosit korzety (což vyvrátí jím provedené pitvy, pochopitelně žen výhradně dělnického původu), po vedlejší linii hauzírníka Jeremiáše, který sehraje v životě Grace Marksové opakovaně důležitou roli. Atwoodová šikovně nakládá s návratnými motivy, jako jsou různé vyšívané vzory, na jejichž základě si Grace dává svůj život do náležitých souvislostí (a které hrají velkou roli i ve skvělém grafickém zpracování české verze knihy), i se střídáním různých „hlasů“.
V pasážích vystavěných podle pohledu Grace se například nesetkáme s přímou řečí. Nevíme tak, co je řečeno hlasitě, co tiše, co nahlas, a co jen v duchu. Co je slyšeno, a co je ignorováno. Víme, že Grace si svou „tichost“ před očima společnosti uvědomuje, že má nacvičený hloupý výraz, protože to je bezpečné. A víme, že právě díky tomuto vědění dokáže svým způsobem manipulovat mnohem vzdělanějšími a teoreticky i inteligentnějšími muži – zná jejich slepou skvrnu.
Román se oprávněně dostal mezi nominované na Booker Prize a v Kanadě se stal jedním z prvních laureátů Gillerovy ceny, udělované od roku 1994 tamním anglicky psaným beletristickým dílům. A tato více než dvě desítky let stará próza se ctí obstojí i v nejsoučasnější konkurenci – pokud je tedy vrcholem současné umělecké historické prózy například Nestvůra z Essexu. Přestože nyní lze příběh vystavený Atwoodovou ocenit i jako výše zmíněnou televizní minisérii nebo též jako audioknihu, a přestože obě adaptace mají své kvality, nejlépe fungují jako vábnička na originál. Alias Grace byla a zůstává velkým románem.
Obálka českého vydání Alias Grace, repro: Argo
Margaret Atwoodová: Alias Grace. Přeložil Petr Pálenský, Argo, Praha 2018, 560 stran, doporučená cena 398 korun.