Boj o moc neboli O zlatém teleti, starém králi a čtvero nástupnických pařátech

Boj o moc
Tvrdý patriarcha a monarcha. Mediální magnát Logan Roy (ztělesněný britským hercem Brianem Coxem), vládce impéria Waystar Royco. Záběr z třetí sezóny seriálu Boj o moc, foto: HBO

Když se Boj o moc v roce 2018 poprvé objevil, nevyvolal žádnou chvalozpěvnou erupci. Od zvláštního útvaru, který hlavně pro svůj chaoticky roztřesený vizuální koncept nezapadal do představy o kvalitním seriálu z produkce HBO, si spousta diváků i recenzentů držela znatelnou distanci. Ostatně sama jsem po několika epizodách zpytovala své divácké svědomí, jestli vůbec chci sledovat seriál o nechutně bohatých lidech, kteří se k sobě chovají krajně odporně. Ke konci první sezony a s brzkým nástupem té druhé však Boj o moc vystoupal na absolutní vrchol současné televizní tvorby. Pandemie mu paradoxně pomohla – lidé izolovaní ve svých domácnostech se obraceli jak k filmům a seriálům staršího data (vzpomeňme na oslavné hlasy objevující po skoro dvaceti letech The Wire – Špínu Baltimoru), tak doháněli resty. Navíc Boj o moc se svojí klaustrofobickou atmosférou a rodinnou dynamikou plnou hadí žluči adekvátně rezonoval s nemožností uniknout z domácích struktur.

Boj o moc Vzepřel se otci. Americký herec Jeremy Strong v roli Kendalla Roye. Záběr z třetí sezóny seriálu Boj o moc, foto: HBO

Nelze spoléhat na první dojmy

V kontrastu s předchozími dvěma řadami tak třetí sezona vstupovala na docela odlišný terén, lemovaný euforickým očekáváním, výbuchy nadšení nad každou novou upoutávkou a důkladně zanalyzovaným dosavadním děním. Po dvaceti epizodách jsme skončili s otázkou, zda se jednomu ze synů mediálního magnáta Logana Roye konečně povede převzít vládu nad firmou Waystar Royco. Ne, že by se takový pokus uskutečnil poprvé, nicméně všechny propagační materiály naznačovaly tentokrát vpravdě klíčový střet. Plakát proti sobě jasně stavěl otce se synem, který se znalostí dynastie Royových můžeme číst také jako souboj minulosti s budoucností rodu i byznysu. Logana nám navíc trailery ukazovaly notně vysíleného a škemrajícího o podporu. Jenže stejně jako závěr upoutávky zastihne patriarchu v rozpoložení „za*raně rozlícené bestie“, stejně tak jeden z nejlepších a nejpřekvapivějších seriálových závěrů posledních let dokládá, že se nelze spoléhat na první dojmy.

Seriálu by jako název lépe odpovídal doslovný překlad anglického originálu – Succession, tedy Následnictví. V Boji o moc totiž probíhá zápas o vrchol nejen finančního, ale potažmo i rodinného potravního řetězce. Jde o příběh starý jako lidstvo samo, který pro své zasazení v současné globalizované mediální krajině můžeme vnímat jako přesnou satiru cílenou na dynastii Murdochů (a jim podobné); zároveň jako shakespearovské drama, katapultované do dnešních dní. Na vrcholu pyramidy pevně stojí Logan Roy, obklopený svou entourage: Spolupracovníky, milenkami minulými i současnými, manželkou i exmanželkou a hlavně svými potomky, přičemž každý z nich se chce hřát v otcově přízni co nejdéle.

Boj o moc Jeremy Strong v roli Kendalla Roye. Záběr z třetí sezóny seriálu Boj o moc, foto: HBO

Rodinné a přidružené konstelace

Nejstarší syn Connor zůstává rodinným outsiderem, neboť po kariéře zkrachovalého broadwayského producenta prahne po kandidatuře na prezidenta Spojených států. V první sezoně se měl rodinného impéria ujmout Kendall; narcistní, ale také traumatizovaný čtyřicátník, protože jeho otci činí nesmírné potěšení lámat mu ego i páteř. V druhé řadě si pozici zimní princezny užívala Siobhan, krátce Shiv, která od politické kariéry přeběhla pod Loganova křídla. Jenže Shiv netouží po moci tolik jako po respektu, jehož se jí v aktuální sezoně nedostává vůbec od nikoho. Na vítěze však tentokrát aspiroval benjamínek rodu Roman (celým majestátním jménem Romulus), který na rozdíl od svých sourozenců nehodlá měnit pravidla hry – přes veškeré svoje vtipkování a těžké sarkasmy chce poslouchat, sloužit a být za to v teple podnikových struktur.

Mezi další klíčové postavy patří vysoce postavená manažerka Gerri, s níž Logan kdysi udržoval milenecký poměr a momentálně s ní udržuje perverzně koketní a zároveň mocenskou alianci Roman. Shiv si svoji frustraci pravidelně vybíjí na manželovi Tomu Wambsgansovi. Zdánlivě dobrácký trouba a neúnavný šplhavec předává štafetu ritualizovaného ponižování dál: Konkrétně bratranci Gregovi, kterého s gustem šikanuje pod rouškou korporátního mentoringu.

Jak ale zkraje třetí sezony už dobře víme, oportunismus, rebelie ani patolízalství starému Royovi tolik neimponují. Když Kendall na tiskové konferenci otce vyzve, aby opustil post výkonného ředitele, protože léta toleroval a kryl kriminální kauzy uvnitř firmy, objeví se na patriarchově tváři náznak úsměvu. Když však syn později v telefonu tátovi slíbí, že na něj nebude tvrdý, Logan se rozlítí. Laskavost, emoce ani empatie nemají v jeho světě místo, uznává pouze krutost a bezskrupulózní jednání. Proto se na konci druhé série opět ocitá na koni – nejenže v rukou drží potřebnou moc, ale navíc postrádá jakékoliv zábrany či pochybnosti, které by mu velely jednat v rozporu s jeho obchodně zabijáckými instinkty. Když Logan telefonuje Shiv, objeví se na jejím displeji pod jménem volajícího fotografie Saddáma Husajna. Nelze se ubránit dojmu, že Logan by něco takového bral jako kompliment.

Boj o moc Otec a dcera. Bez sentimentu. Logan Roy (Brian Cox) a Shiv Roy (představuje ji australská herečka Sarah Snook). Záběr z třetí sezóny seriálu Boj o moc, foto: HBO

Něco se musí stát

V porovnání s předchozí třeskutě zábavnou sezonou působí aktuálních devět dílů mnohem tísnivějším a zároveň dramaticky sevřenějším dojmem. Na Boj o moc se nelze dívat s naprostým napětím, protože tušíme, že konec Royových se zkrátka blíží. Korporátní struktura i jejich byznys model jsou notně přežité, nedrží krok s novými technologiemi ani s uživatelskými návyky – ostatně pokud se k někomu Royovi chovají hůř než k sobě navzájem, pak určitě k zaměstnancům a lidem mimo svou sociální vrstvu, což ostatně dokládá pravidelně opakované heslo „žádná skutečná osoba nedotčena“ („no real person involved“). Pociťovaná stáze, kterou rozmetalo na kusy překvapivé, a přece indiciemi opentlené finále třetí sezony, se týká právě onoho titulního následovnictví. Název avizuje rozmáchlou rodinnou ságu, kde půjde o kontinuitu rodu i rodinného podnikání; přitom jediné, co se zřejmě nikdy nestane, je právě ono předání moci dalšímu pokolení. Patriarcha každému z možných kandidátů předáním žezla mává před obličejem jako vějičkou, aby si lákadlo nakonec zase vzal zpět.

I kdyby se prodej společnosti nakonec neuskutečnil, Logan nemůže Waystar Royco řídit navěky věků sám, jen svojí pevnou rukou a intuicí. Jak seriál velmi dobře ví, bohatství a vliv Royovým zajistí všechno – s výjimkou fyzického zdraví. Těla hrdinů pravidelně selhávají: Logan během návštěvy investora zkolabuje, jindy neléčený zánět málem ohrozí hlasování valné hromady. Jeho konkurent a vrstevník Sandy Furness sotva mluví, ale oba chátrající muži nadále drží svoje děti v šachu, redukované na pouhé vykonavatele jejich vůle. Ani mladší generaci se zdravotní problémy nevyhýbají. Roman zcela selhává v sexuální oblasti (a rozesílání fotek vlastního penisu na všechny strany se nepočítá), Kendall si v předchozí sezoně doslova nadělal do vlastní postele a bratranec Greg dostal z vodky plné kousků jedlého zlata břichabol. I když si protagonisté rádi myslí, že díky majetku jsou neporazitelní, biologickým zákonitostem neuniknou.

Boj o moc Connor Roy (ztělesněný Alanem Ruckem) a jeho přítelkyně Willa Ferreyra (Justine Lupe). Záběr z třetí sezóny seriálu Boj o moc, foto: HBO

Potemnělá atmosféra posledních dvou epizod třetí série dávala tušit, že někdo z rodiny bude muset zemřít – ať už takovým úvahám velela logika obecná či dramaturgická. Zejména Kendallův příběhový oblouk dlouhodobě pracuje s náznaky sebevražedných sklonů a propadů do těžké deprese. Spekulace tohoto typu dále rozvířil čerstvý profil jeho představitele, Jeremyho Stronga, v časopise The New Yorker, který jej vykreslil jako herce nesmírně intenzivních, často až sebepoškozujících technik. Strong se hrdě prezentuje jako vyloženě metodický herec, tedy takový, který rozpouští hranice mezi fikční postavou a samotným hercem – a řada jeho postupů mu mezi kolegy a tvůrci nezajistila zrovna přízeň.

Kendallův skon se tak mnohým jevil jako ideální řešení, které by umožnilo rodinný spletenec znovu rozhýbat a zároveň se zbavit nepopulárního člena týmu. Smrt si však nakonec přišla pro samotné „zlaté tele“: Firmu Waystar Royco, kterou s Loganovým souhlasem pozřela mladší, dynamičtější společnost. Děti Royovy (je-li myšleno, že ty děti jsou Roye) zůstávají tváří v tvář budoucímu dění samy, bez záchranné sítě, kterou si rodovým právem automaticky nárokovaly. Jedno cenné poznání si snad Connor, Kendall, Shiv a Roman ze svojí fatální prohry odnesli – totiž že v jednotě se skrývá síla.

Čtvrtá a podle náznaků zřejmě poslední sezona Boje o moc je ohlášená na příští rok.

Autorka je filmová historička a publicistka, působí v Ústavu filmu a audiovizuální kultury Masarykovy univerzity v Brně.

Boj o moc / Succession – 3. sezona (USA 2021, 9 epizod celková stopáž 9 hodin 6 minut)

Tvůrce: Jesse Armstrong, scénář: Jesse Armstrong, Jon Brown, Tony Roche, Georgia Pritchett, Susan Soon He Stanton, Will Tracy, režie: Mark Mylod, Andrij Parekh, Cathy Yan, Robert Pulcini, Shari Springer Belman, Kevin Bray, Lorene Scafaria, kamera: Patrick Capone, Christopher Norr, hudba: Nicholas Britell, střih: Ken Eluto, Jane Rizzo, Brian A. Kates, hudba: Hrají: Brian Cox, Kieran Culkin, Sarah Snook, Matthew Mcfadyen, Jeremy Strong, Alan Ruck, Nicholas Braun a další.

Související