Česká literatura pro školu i dům na iVysílání ČT, díl druhý
Čas karantény je pro žáky a studenty obtížným časem nevídaného samostudia. A pro dospělé je to zkouška sice bez známek, ale neméně psychicky obtížná. Nabízíme druhý výběr pořadů, uložených pro veřejnost v archivu České televize. Zájemcům nabízí možnost (sebe)vzdělávání.
Naši předešlou procházku pořady jsme zaměřili především na klasiky české literatury minulého století, v prvé řadě na básníky. Nynější nabídka rovněž připomene několik profilů výrazných autorů, kteří však do literatury vstupovali o něco později než třeba minule avizovaný Vladimír Holan nebo Jan Zahradníček. Hlavně však: upozorníme na dva rozsáhlé cykly, které mapovaly území současné české poezie a prózy.
České písemnictví druhé poloviny dvacátého století je těžko představitelné bez osobnosti Josefa Škvoreckého (1924–2012). V roce 2009 natočil dokumentarista Petr Kaňka bezmála hodinový dokument Gentleman Josef Škvorecký. Neodmyslitelnou osobností ve spojitosti se Škvoreckým byla jeho manželka Zdena Salivarová-Škvorecká. Oba také v Kaňkově dokumentu vystupují. Dokument byl natočen, jak je z jisté fyzické křehkosti obou protagonistů patrné, téměř na poslední chvíli. Dneska už můžeme bez obalu říct: Ještě že vznikl!
V ostravském studiu ČT se rovněž roku 2009 zrodil dokument Petry Všelichové o jiném prozaikovi, který odjel do emigrace, Otu Filipovi (1930–2018). Rodák ze Slezské Ostravy byl od mládí bilingvní (česko-německý), odmaturoval na žižkovském gymnáziu v Praze. Vystřídal redaktorská i dělnická povolání, v roce 1968 debutoval románem Cesta ke hřbitovu, počátkem sedmdesátých let byl odsouzen za podvracení republiky. V roce 1974 se nuceně vystěhoval do Spolkové republiky Německo, kde se uplatnil jak publicisticky, tak spisovatelsky. Mimoliterárně se o Otu Filipovi psalo zejména poté, co v roce 1998 německá televize odvysílala pořad o jeho spolupráci s StB a autorův syn poté spáchal sebevraždu. Režisérka Všelichová se v pětapadesátiminutovém dokumentu Dvacáté století Oty Filipa dotýká autorových dilemat a selhání dílem přímo, dílem oklikou.
Jedním z největších autorských objevů polistopadového dění bylo dílo Květy Legátové (1919–2012, vlastním jménem Věry Hofmanové). Na přelomu padesátých a šedesátých let sice publikovala dvě prozaické knihy pod pseudonymem Věra Podhorná, ovšem skutečně prorazila až v roce 2001, když zveřejnila povídkový cyklus Želary a následovaly další knižní tituly. V iVysílaní jsou k dispozici dva dokumenty. Dvaapadesátiminutový portrét Všechna jména Květy Legátové měl premiéru loni v listopadu, u příležitosti stého výročí autorčina narození. I ten režírovala Petra Všelichová. Kratší (14 minut) a starší (2005) portrét vznikl ještě za autorčina života; v rámci cyklu Portréty jej pod jednoduchým názvem Květa Legátová, spisovatelka natočil Rudolf Chudoba.
A do třetice režisérka Petra Všelichová. V roce 2011 natočila portrét (stopáž 52 minut) „suše“ nazvaný Jan Balabán. Předčasně zesnulý ostravský prozaik a publicista (1961–2010) náležel k nejvážnějším a nejhlubším spisovatelům, kteří debutovali v devadesátých letech a své dílo bez uspěchanosti a póz vrstvili. Balabánova povídková sbírka Možná že odcházíme patří k nezapomenutelným.
V letech 2007–2011 vzniklo celkem 69 dílů cyklu Česko jedna báseň. V sedmi až devítiminutových miniportrétech, produkovaných brněnským studiem ČT, představoval současné české básníky a básnířky. Autor(ka) přečetl(a) některé své verše a pak několik veršů svých oblíbených autorů. Cyklus je vynikajícím vstupem do „světa poezie“ právě skrze tvůrce a tvůrkyně a dnes má i značnou dokumentární hodnotu. Důkazem je například jeden z posledních portrétů, který vznikl – tehdy devadesátileté, téměř slepé, ale myšlenkově vitální a produktivní Bohumily Grögerové (1921–2014).
Na začátku roku 2008 pak začal být vysílán – opět v brněnské ČT produkovaný – obdobný cyklus prozaický, nazvaný Čtenářský deník. Do prosince 2011 bylo uvedeno celkem 113 zhruba třináctiminutových dílů. V každém byla představena jedna – většinou nedávno vydaná – prozaická kniha. Forma je taková, že dílo uvádí autorův/autorčin spřízněnec či spřízněnkyně, komunikují spolu o té knize, někdo z nich dvou přečte z díla ukázku. Těch plus minus deset let od vzniku cyklu samozřejmě již částečně prověřilo uměleckou nosnost vybraných titulů, ale každopádně platí, že zájemce v oné více než stovce titulů najde takové, které pro českou literaturu posledních desetiletí zůstávají důležitými prozaickými knihami.