Dejte nám penny na střízlíkův pohřeb. Nový britský folk vrací do Vánoc temnotu
Jak uniknout stereotypním vánočním písním oslavujícím konzum? Třeba poslechem nového ostrovního folkloru, který oslavuje mrtvé střízlíky nabodnuté na kůl.
Střízlík, „král ptactva”, který si toto označení vysloužil, když se skryl na zádech orla a vylétl tak nejvýš ze všech, je důležitou součástí života na Britských ostrovech. Kult střízlíka tam prý přinesli stavitelé megalitů už v době bronzové: ti často tohoto malého pěvce obětovali, protože jako jeden z mála ptáků zpíval i v zimě a byl tak symbolem uplynulého roku, s nímž je potřeba se rozloučit. Říká se taky, že právě střízlíkovo cvrlikání prozradilo úkryt prvního křesťanského mučedníka, Svatého Štěpána, a stejně tak o mnoho let později překazilo chystaný útok irských vojáků na anglického vojevůdce Olivera Cromwella.
Když se 26. prosince slaví v Irsku Den střízlíka, skupiny chlapců se převlečou do slaměných kostýmů, nabarví si obličeje a za zpěvu písní obcházejí jednotlivé domy ve vesnici a žádají jejich obyvatele o peníze, aby mohli pohřbít mrtvého ptáka, kterého si s sebou nesou nabodnutého na kůlu. Píseň, kterou takzvaní wren boys při koledování zpívají, se přitom propisuje i do současnosti a její ozvuky se objevují i na aktuálních nahrávkách ostrovního folku.
Irská písničkářka Lisa O’Neill, jedna z nejoceňovanějších a nejoriginálnějších mladých interpretek ostrovní lidové hudby posledních let, vydala loni na Vánoce třískladbové EP The Wren The Wren, které zakončuje stejnojmenná píseň. Skladbu o „králi ptáků, který uvízl v keři hlodáše“ proslavili už irští emigranti The Clancy Brothers, kteří na začátku padesátých let v Americe okouzili i mladého Boba Dylana a svůj The Wren Song natočili na desku Christmas With The Clancy Brothers v roce 1969. Verze Lisy O’Neill je samozřejmě o poznání temnější: irská zpěvačka s řezavým hlasem a zálibou v minimalistickém aranžování ve své verzi téhle lidovky připomíná, že střízlík sebou nese i mnohé příběhy plné zrady a smrti.
A podobně temně se ke kultu střízlíka staví i členky dua Burd Ellen, které přivítaly konec letošního temného roku novou deskou Says The Never Beyond. Dvojice tvořená Debbie Armour a Gayle Brogan, která v minulosti spolupracovala třeba s proslulým skotským písničkářem Alasdairem Robertesem, se na albu rozhodla prozkoumat archiv tradičních zimních a vánočních skladeb celých Britských ostrovů, dekonstruovat je a znovu z nich vystavět lidový zpěvník, který by se svou náladou hodil do letošního apokalyptického roku. A stejně jako byl výjimečný tento rok, je výjimečné i jejich uchopení lidových skladeb: samozřejmě patří k těm méně konzervativním, kromě harmonie dvojhlasů, která je pro nahrávka stěžejní, slyšíme i pro folk netradiční nástroje.
Klasické ostrovní koledy tak dvojice Armour a Brogan podrobuje péči digitálního sampleru Korg, používají i citeru a ve skladbě Taladh Chrioda dokonce nechají rozeznít hluboký metalový riff. Klíčové jsou pro desku Says The Never Beyond rovněž terénní nahrávky: mnohé ze skladeb mají předkřesťanské kořeny a spíše než na biblické motivy navazují na rituální pohanské tradice. „Mám ráda hodně staré a zemité koledy a rituální písně,” říká k výběru skladeb Debbie Armour. „Mají opravdovou emoční hloubku a okamžitě vyvolávají velmi živý dojem krajiny, z níž pocházejí,” dodává Armour na Bandcampu kapely.
Právě použití autentických nahrávek z krajiny, o které písně pojednávají, dává desce další rozměr. A nevadí přitom, že kvůli koronavirové pandemii vznikala na dálku, což je ve folkové hudbě velmi neobvyklý postup. Tenhle paradox totiž celkovému vyznění jenom prospívá: ukazuje, že zatímco lidé se nám můžou vzdálit, krajina, která plodí ty nejsilnější skladby, je nám vždycky nablízku.
Kolekce potemnělých zimních skladeb, mezi nimiž samozřejmě nechybí ani píseň o kultu střízlíka, tak ve výsledku patří k nejodvážnějším letošním folklorním nahrávkám. Použití elektronických zvuků desku přibližuje formálně velmi expresivnímu letošnímu albu Hold Fast londýnských Stick In The Wheel, v hudbě slyšíme i ozvěny průkopnice anglického folkového revivalu Shirley Collins, která se ve svých pětaosmdesáti letech na letošní desce Heart’s Ease místy pouští do nečekaně experimentálních míst.
Svou přiznanou a vlastně velmi smířeně vykládanou temnotou se album Says The Never Beoyond ovšem podobá ještě jedné nahrávce: legendární desce Frost and Fire: A Calendar of Ceremonial Folk Songs vokální skupiny The Watersons, která vyšla už v roce 1965 a dodnes patří k nejlepším důkazům toho, že se ostrovní folklor obejde bez ornamentálnosti a nejsilnější emoční dopad má v okamžiku, kdy naopak naplno odhalí strohé melodie. Ty totiž neodrážejí jenom těžké živobytí na upršených ostrovech, ale v příhodné metafoře mimo jiné i celý letošní rok.
Autor je hudební publicista a kritik, stálý spolupracovník Radia Wave.