Diskuze: Čekají nás streamovací války?
První díl debaty o situaci na českém televizním a filmovém trhu
Do ČR přibyla služba Disney+. Na streamovacích platformách začíná být docela těsno. Jak je lidé sledují? A má český stát vůli k tomu, aby velké nadnárodní provozovatele dotlačil k daňovým odvodům, jež by napomohly financovat tuzemskou kinematografii? K diskuzi na toto téma si Josef Chuchma přizval filmové vědce Veroniku Lengálovou a Petr Szczepanika.
V tuzemsku si můžeme vybrat z těchto placených streamovacích služeb: Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+, Voyo, Aerovod, Dafilms, Edisonline. A to jsme možná na některou z tuzemských platforem zapomněli. Znamená to, že trh je nasycen, nebo je tu ještě prostor? Pro koho? A pro co?
Netflix nedávno oznámil, že počet jeho předplatitelů klesl, firma ohlásila propuštění tří stovek zaměstnanců a nejnovější zprávou je schválení různých forem předplatného, tedy včetně takového, že sice za předplatné zaplatíte méně peněz, ale zato budou ve streamování reklamy. Jak těmto informacím rozumět?
Pohybujeme se na území, kdy vlastně nevíme, kolik přesně má Netflix, HBO Max či tuzemské Voyo předplatitelů. Ty údaje jsou totiž tajemstvím. Jak s touto skutečností nakládat?
To jsou některá témata z první části této dvoudílné debaty. V souvislosti s tímto fenoménem je totiž o čem hovořit…
A ještě několik informací o diskutujících:
Veronika Lengálová (* 1993) vystudovala filmovou vědu a žurnalistiku na Masarykově univerzitě nejprve v bakalářském, předloni pak v magisterském studiu. V současnosti v Brně působí v doktorském studiu na Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (FF MU). Pracuje jako referentka výzkumu ve Státním fondu kinematografie. Dva roky studovala i filmovou produkci na FAMU, kde se jako produkční podílela na několika studentských filmech.
Petr Szczepanik (* 1974) je historik filmu a médií. Vystudoval obor divadelní a filmová věda v Ústavu divadelní a filmové vědy FF MU, tamtéž obhájil doktorskou práci a roku 2008 se v Brně i habilitoval a pedagogicky tam jako docent působil. Byl rovněž vědeckým pracovníkem v Národním filmovém archivu a šéfredaktorem časopisu Iluminace. V současnosti je docentem na Katedře filmových studií pražské FF UK. Z publikací: Nová filmová historie (ed., 2004), Tvořivé zrady (ed. s Petrem Marešem, 2005), Stále kinema (ed. s Jaroslavem Andělem, 2008), Konzervy se slovy (2009), Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970 (2016).