Diskuze: Podepsala se krize na sezóně letních hudebních festivalů? A jaké jsou vyhlídky?

posluchači festivalu
Diváci 25. června 2022 na festivalu Metronome Prague sledují vystoupení skupiny Underworld, foto: ČTK – Michal Kamaryt

„Festival Rock for People se koná po dvouleté pauze vynucené pandemií, po covidu už v útulném areálu nejsou ani stopy. Rozhodně však nejde o běžný ročník. Jen pár dní před začátkem pořadatelé rušili jednotlivé koncerty a ohlašovali náhradní jména, což pokračuje i dnes,“ napsal v reportáži pro Aktuálně.cz Ondřej Horák o festivalu, který se z těch velkých koná jako první, v první půli června. „Běžné cesty v hudebním byznysu nefungují, respektive jsou ucpané. Manažerům mnoha kapel se nepodařilo zajistit logistiku, v Evropě jednoduše není tolik dodávek, aparátu ani personálu, který by byl schopen odbavit dva roky zrušených koncertů naráz.“

Na konci citované reportáže pak Horák podotkl: „Finanční stabilitě festivalu, jehož rozpočet letos poprvé překročil 100 milionů korun, pak nepomáhá jiný fakt. Byť má Rock for People vyprodáno, drtivou většinu lístků lidé koupili před dvěma lety. Náklady na provoz se však počítají v dnešních cenách.“

A týž hudební publicista pak – rovněž na Aktuálně.cz – o pár týdnů později k brněnskému festivalu Pop Messe poznamenal: „Nekompromisní dramaturgie je odvážná a zasloužila by mnohem vyšší návštěvnost. České publikum navyklé na neměnný pop či rock je těžké zaujmout něčím novým a neokoukaným. Pop Messe ale rozhodně má na čem stavět.“

Tedy: Festivaly jsou dnes často těžkotonážním průmyslem se setrvačnou dramaturgií. Akce s odvážnější a hledačskou dramaturgií to mají a budou mít těžké, především ekonomicky. Témat okolo tohoto kulturního fenoménu je zkrátka na stole dost… A ještě několik vět o diskutujících:

Miloš Hroch (* 1989). Hudební a kulturní publicista. Pracoval jako redaktor Českého rozhlasu, konkrétně Radia Wave. Je spolupracovníkem britského hudebního časopisu The Wire a českého serveru Alarm, k tomu přispívá i do řady dalších tuzemských médií. Je autorem knihy Křičím: „To jsem já.“: Příběhy českého fanzinu od 80. let po současnost (2017) a spoluautorem knihy Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti (2020). Působí na Katedře mediálních studií FSV UK jako pedagog a výzkumník.

Vojtěch Tkáč (* 1993). Hudební publicista, moderátor DJ, dramaturg. O hudbě píše do magazínu Full Moon a dalších médií. Společně se Zdeňkem Lichnovským připravuje na Radiu 1 „hudebně obsedantní magazín“ Reflektor, zároveň na téže stanici vysílá i samostatně. Od jara 2022 stojí za koncertní sérií Pulz v pražském Paláci Akropolis. Garant kategorie Alternativa a elektronika hudebních Cen Anděl a pravidelně hlasuje také v cenách Vinyla či Apollo. Podílel se na vzniku knihy Architektura 58–89 a vloni na Fakultě sociálních věd UK obhájil diplomovou práci Počátky a vývoj českého hip hopu v tuzemských hudebních časopisech.

Související