DJ Taye kráčí ve stopách krále stylu footwork

DJ Taye
Třiaadvacetiletý veterán DJ Taye, foto: Andy Scott

Footwork je hudební styl, který se zrodil v devadesátých letech v chicagských klubech. O dekádu dříve bylo Větrné město, jak se třetímu nejlidnatějšímu sídlu Spojených států přezdívá, kolébkou houseu. Pozdní objev footworku, který bývá připisován kompilaci Bangs & Works vol. 1 z roku 2010, se dá jen stěží považovat za stejnou hudební revoluci. Na to je estetika footworku příliš svázaná s místem svého vzniku, přesto je její otisk do DNA klubové taneční hudby nepopiratelný.

DJ Taye
DJ Taye: Trippin‘, zdroj: www.youtube.com (DJTayeVEVO)

O její aktualizaci se na novém albu Still Trippin’ pokouší DJ Taye, který je ve svých třiadvaceti letech veteránem (!) chicagské footworkové scény. Pohybuje se na ní od svých šestnácti, kdy se stal chráněncem místní legendy DJe Rashada. Tehdy byl Taye příliš mladý na to, aby mohl chodit svého mentora obdivovat do klubů. Nyní je on sám považován za jednu z největších hvězd žánru.

Obal alba Still Trippin’ Obal alba Still Trippin’, repro: Hyperdub Records

Still Trippin’ je jeho třetí dlouhohrající deskou. Zatímco první dvě vydal vlastním nákladem, novinka vyšla na britské značce Hyperdub Records. Je to vlastně příznačné: právě Britové sehráli v globálním rozšíření footworku zásadní roli. Zmiňovaná kompilace Bangs & Works vol. 1 a její pokračování vyšly na labelu Planet Mu, tamtéž vychází i desky hudebnice Jlin – jedné z největších inovátorek stylu. Label Hyperdub Records pak v roce 2013 vydal album Double Cup, poslední nahrávku DJe Rashada (1979–2014). Právě k Rashadově odkazu se DJ Taye  hlásí. Spolu s DJem Spinnem, další hvězdou starší generace footworku, ho jmenuje za svůj největší vzor.

DJ Spinn Měl brzy jasno – ve čtrnácti věděl, že se chce naplno věnovat hudbě – hrát, produkovat… – DJ Spinn, foto: archiv bandwagon.asia

V nahrávce Still Trippin’ se DJi Tayemu podařilo vytvořit dílo, které je s historií zvoleného žánru pevně svázané, zároveň však kreativně posouvá jeho hranice a obohacuje jeho slovník o výrazové prostředky jiných stylů. Nejpatrnější je to v první polovině alba, kam jsou soustředěny skladby představující průnik footworku s hip hopem a r’n’b. Hyperkinetické taneční linky footworku se v nich mísí s výrazně pomalejšími vokálními stopami, které Taye místy nechává nedotčené, jindy je – pro žánr typicky – nasekává do menších, opakujících se úseků. Výsledkem je hudba, která plyne v různých tempech, aniž by časté přeřazování rychlostí působilo násilně.

DJ Rashad Dnes již zesnulý DJ Rashad. V těle mrtvého se našla směsice drog. V chicagském klubovém podzemí se pohyboval od svých dvanácti let, foto: archiv Planet Mu

Footwork je stylem, který byl vždy určen především k tanci. Při vzniku footworkových skladeb jsou dokonce konkrétní tanečníci často přítomni ve studiu, kde svými připomínkami ovlivňují samotnou tvorbu. Tento způsob skládání má občas negativní vliv na originalitu hudebního výrazu. DJ Taye na novince ukazuje jednu z možných cest z takové stylové pasti. Pro šíření footworkového evangelia, které se stalo jeho hlavním posláním, se rozhodl pro jazyk, který je stejně unikátní, jako srozumitelný.

DJ Taye na Facebooku: https://www.facebook.com/djtaye
DJ Taye na Bandcampu: https://djtaye.bandcamp.com
DJ Taye na Soundcloudu: https://soundcloud.com/djtaye

Související