Dobrý úlovek pražských hledačů znepokojivých zvuků

Wim Dehaen a Ondřej Lasák
Wim Dehaen a Ondřej Lasák, foto: Lubica Martincová

Sloupek Spool's Out píše pro server The Quietus ve Vídni usazený britský novinář Tristan Bath. Každý měsíc zde upozorňuje na to nejlepší, co se urodilo v oblasti nahrávek na magnetofonových kazetách. Kdysi rozšířený a posléze houfně odepisovaný nosič zažívá v posledních letech nečekanou renesanci, v níž hlavní roli hrají vydavatelé undergroundové, zdaleka nejen elektronické, hudby. Sází na něj i česko-belgická dvojice, kterou tvoří Ondřej Lasák a Wim Dehaen. Pod hlavičkou Genot Centre se bezmála tři roky snaží kultivovat zdejší hudební prostředí.

Po labelech Astral Spirits, Tombed Visions a Bokeh Versions vyhlásil Tristan Bath kazetovým vydavatelstvím roku právě Genot Centre. Co na něm ocenil? Lasák zmiňuje v první řadě roli, kterou hrají podobně malé labely při zviditelňování méně exponovaných hudebních oblastí. Mezi desítkou letošních releasů se značkou Genot Centre jsou díla autorů z Velké Británie, Německa, Finska, ale i Gruzie a Jihoafrické republiky. Stranou nezůstala ani tuzemská produkce, ať už v podobě dark ambientního opusu Jana Palatého (Izanasz), digitálních koláží Barbory Polcerové (Enchanted Lands) či záznamu živé improvizace česko-mexické dvojice Luna & Tarnovski.

A pak je tu samotný obsah nahrávek, které si Genot Centre vybírá k vydání. V textu ohlížejícím se za produkcí kazetových labelů v uplynulém roce Tristan Bath podtrhuje fakt, že se pražskému vydavatelství podařilo vyhmátnout výrazný trend současné abstraktní elektronické hudby. Ten podle Lasáka spočívá v propojení ambientu s postupy, které se dříve používaly spíše v klubově orientované elektronice. „Je tam spousta cizích, znepokojivých prvků. Sráží se tam lo-fi zvuky typu náhodných nahrávek z mobilního telefonu se superprecizním zvukovým designem, jaký se používá například v počítačových hrách.“

Ondřej Lasák a Wim Dehaen, foto: Lubica Martincová Ondřej Lasák a Wim Dehaen, foto: Lubica Martincová

Lasák se domnívá, že díky svému dlouholetému zájmu o podobnou hudbu je – pochopitelně spolu s kolegou Wimem Dehaenem – schopen rozlišit tvůrce, kteří se na současné vlně pouze vezou, od těch, kteří do abstraktní elektronické hudby přinášejí značný díl osobitosti. „Jde nám o to, hledat věci, které fungují i na ploše celého alba či EP, a co bude relevantní i za nějakých pět let,“ říká Lasák. Takovým byl podle Lasáka i debut Enchanted Lands – oceňuje na něm spojení technické stránky a emocionálního dopadu obsažených skladeb.

Tyto dva póly ostatně charakterizují většinu produkce Genot Centre. Lasák to přičítá rozdílným povahám ústřední dvojice, která za labelem stojí. Zatímco technická preciznost je doménou Wima Dehaena, v civilu analytického chemika, Lasák, jenž působí jako internetový dramaturg České televize, podle svých slov přistupuje k hudbě spíše z emocionální stránky. Momentálně prý uvažují o rozšíření týmu, obavy však mají ze zachování stávající rovnováhy oněch osobních pohledů. Prozatím pokračují ve dvou, byť se jejich aktivity neobejdou bez řady externích spolupracovníků. Kromě vydávání kazet pořádají sérii populárních celonočních koncertů Silent Night, při nichž návštěvníci pražského Divadla Ponec spí nebo jen tak leží za zvuků ambientní elektronické hudby. Podílejí se i na dalších hudebních akcích, ať už v hlavním městě nebo mimo něj. „Těším se na otvíračku ostravské Galerie Plato v bývalých prostorách prodejny Bauhaus, kde budeme kurátorovat jeden ze dvou hudebních večerů,“ láká Lasák na událost, která se má uskutečnit letos 13. dubna.

Hlavní roli ale Genot Centre spatřuje v úvodu zmiňované kultivaci tuzemské nezávislé elektronické scény – ať už v podobě vyzdvihování zajímavých projektů anebo vzájemného propojování podobně naladěných osobností. Díky náhodnému setkání na akcích Genot Centre se například zrodilo několik dlouhodobých kreativních partnerství hudebníků s vizuálními umělci. Lasák doufá, že se mu letos s Dehaenem podaří činnost Genot Centre ještě více zviditelnit. Vyjít by to mohlo nejen díky ocenění na webu The Quietus, ale i nominaci na tuzemskou cenu Vinyla. Mimochodem: tu má šanci získat i projekt Enchanted Lands, jenž je nominován hned ve dvou kategoriích.

Video z akce GC z rámci Žižkovské noci, zdroj: youtube.com
Video z akce GC z rámci Žižkovské noci, zdroj: youtube.com

Genot Centre na Facebooku: https://www.facebook.com/genotcentre
Genot Centre na Bandcampu: https://genot.bandcamp.com
Genot Centre na Soundcloudu: https://soundcloud.com/genotcentre
Genot Centre na Vimeu: https://vimeo.com/user17348801

Související