Esej: Zvonili jste? Addamsova rodina od počátků po současnost

Jenna Ortega
Taková docela příjemná temnota. Jenna Ortega v seriálu Wednesday, foto: Netflix

Forma Addamsovy rodiny se od jejího zrodu mnohokrát změnila. Byla ztvárněna ve hraných i v animovaných filmech, v seriálech, ve videohrách, (mimochodem inspirovala i nejprodávanější pinballový herní automat všech dob), v muzikálech i na stránkách časopisů.

Omlouvám se, měl jsem hezké dětství

Začalo to 6. srpna 1938 v časopise The New Yorker, a to jednopanelovým komiksem o uhlazeném podomním prodavači vysavačů, který se pokouší vnutit svůj produkt do domácnosti, v níž pavučiny slouží jako dekorace. Během čtyřicátých a padesátých let se Addamsovi objevili v desítkách komiksových stripů Charlese Addamse, který do The New Yorkeru přispíval.

Chas Addams, jak se podepisoval, se narodil roku 1912 na předměstí Westfield v New Jersey. Zde v poklidu vyrůstal. Autorce své biografie Lindě H. Davis později řekl: „Asi by bylo zajímavější, kdybych měl hrůzné dětství – připoutaný k železné posteli s plechovkou psího žrádla na den. Ale patřím mezi ty podivíny, kteří měli dětství šťastné.“

Addamsovi Addamsova rodina v seriálu od studia Hanna-Barbera z roku 1973, zdroj: Everett Collection

Nabízí se srovnání s Timem Burtonem, režisérem právě nasazeného seriálu Wednesday, který je známý svým pohrdavým vyobrazováním amerických předměstí, kde sám vyrostl a nikdy se tam necítil být doma. Na rozdíl od Burtonova díla se Addamsovi temní protagonisté nejeví jako nepochopení outsideři, nešťastně zapasovaní v malomyslném okolí, nýbrž jako netradičně smýšlející lidé, kteří si jsou svým chováním zcela jisti a tlak mainstreamové společnosti kolem nich proplouvá jako duch. Tenhle přístup se sice nezachoval ve všech adaptacích, ale Charlese Addamse provázel po celý život. Brzy po studiu na několika uměleckých školách začal pracovat pro zmíněný The New Yorker, což mu zajistilo relativně pohodovou existenci. Celkem nakreslil přes třináct set komiksů, které se objevily také v časopisech Collier’s a TV Guide, ilustroval úvodní znělky filmů The Old Dark House a Murder by Death, spolupracoval se spisovatelem Rayem Bradburym a hojně se účastnil večírků newyorské smetánky.

Charlesova první žena, Barbara Jean Day (manželství trvalo od roku 1942 do roku 1950), byla údajně vzorem pro postavu Morticii. Ostatně fyzickou podobnost mezi touto fiktivní figurou a reálnými ženami najdeme i u druhé a třetí autorovy manželky. Vztah s velmi ambiciózní advokátkou Barborou Barb (rozenou Estelle B. Barb) netrval dlouho (1954–1956); skončil kvůli tahanicím o televizní a filmová práva na Addamsovu rodinu. Barbora II, jak jí okolí říkalo, si vydobyla práva na televizní seriál, který se uváděl v letech 1964–1966. Potřetí se Addams oženil poslední květnový den roku 1980, vzal si Marilyn Matthews Miller (známou jako Tee). Znali se už do čtyřicátých let. Oba žili v New Yorku a víkendové domy měli na Long Islandu. Svatba se konala na hřbitově pro domácí mazlíčky. Nastěhovali se do nemovitosti (známé jako Bažina), kde spolu žili až do Charlesovy smrti. Ta nastala v září 1988: Addams seděl za volantem zaparkovaného auta a stihl jej infarkt. Tee se pro The New York Times vyjádřila takto: „Vždycky byl nadšenec do aut, takže zvolil dobrý způsob, jak odejít.”

Addamsovi Komiks Charlese Addamse, 1982, zdroj: Tee & Charles Addams Foundation

Kdo je kdo (a proč)

Nemusím vysvětlovat, jak děsivá rodinka dostala své příjmení, s křestními to však není tak jednoduché. Byla vymyšlena až při psaní scénářů k hranému seriálu v šedesátých letech. Jméno Morticia vychází z anglického slova mortician, do češtiny bychom ho tedy mohli (ale nemuseli, že…) přeložit jako Funebra (od českého funebrák). Gomez se podle Charlese měl jmenovat Repelli (od slova repelent) a Pugsley měl být původně Pubert, což bylo na tehdejší cenzory příliš pikantní. Jméno Pubert se vrátilo ve filmu Addamsova rodina 2, kde patřilo novorozenému sourozenci. Wednesday, tedy Středa, (ani u ní mi překlad nechybí), za své jméno vděčí staré dětské říkance, která dětem přisuzuje vlastnosti podle toho, jaký den v týdnu se narodily. Středeční děti jsou podle básničky „žaluplné”.

Dynamika Addamsovy rodiny je podobná ve všech adaptacích. Gomez, otec rodiny, má španělské kořeny, je hravý a mazaný, bláznivě zamilovaný do Morticii. A také oddaný svým dětem, optimistický, klukovský a velmi sentimentální. Nosí oblek s úzkými proužky, tenký knírek a kouří doutníky. Morticia je méně expresivní, duchaplná a kousavě šarmantní, ke Gomezovi chová stejně intenzivní city jako on k ní, na svou rodinu nedá dopustit. V každé scéně se svými dlouhými černými vlasy, šaty a pronikavým pohledem vyzařuje přirozenou autoritu. Dcera Wednesday, typická dvěma copy a krátkými černými šaty s bílým límcem, je posedlá smrtí a málokdy projevuje emoce. Syn Pugsley nosí kraťasy a pruhované tričko a v různých adaptacích je více či méně hračičkář a grázlík.

Addamsovi Část Addamsovy rodiny v prvním seriálu z roku 1964. Zleva: Gomez (John Astin), strýček Fester (Jackie Coogan), Morticia (Carolyn Jones), zdroj: American Broadcasting Company

Sourozenci Addamsovi společně experimentují jak se svými hračkami (v původním seriálu společně useknou gilotinou hlavu panence Marii Antoinettě), tak s členy domácnosti (v prvním filmu z devadesátek dají komorníku Lurchovi ochutnat domácí limonádu, po vypití mu z úst vyšlehnou plameny). A především: experimentují na sobě a se sebou navzájem – ve většině případů Wednesday mučí Pugsleyho, ne však výhradně. Bez jediného zkřiveného vlásku testují voltáž elektrického křesla, vrhají nože, odpalují výbušniny, pokouší se o lobotomii i o vypalování horkým železem.

Vysoký komorník Lurch se znělým hlubokým hlasem je rovněž neodmyslitelnou částí rodiny. V šedesátých letech byl inspirací pro tanec lurch, který byl celkem populární, i když zdaleka ne tak rozšířený, jako twist nebo hitch hike. Babička Addamsová, kterou nejčastěji vidíme, když servíruje své odporné pochoutky, byla původně matkou Gomeze, později byla přepsána na jeho tchyni. Fester byl původně Morticiin strýc, nyní je vyobrazován jako bratr Gomeze. Holohlavý hromotluk působí nepříčetně hlavně tehdy, když se usmívá, nosí dlouhou černou róbu, nadevše miluje svou rodinu a jeho tělo je schopno generovat elektřinu. A pak je tu Věc, ruka bez těla, hbitě se pohybující po domě a zjevující se na nečekaných místech, vždy připravena asistovat rodině nebo provokovat návštěvy.

Addamsovi Část Addamsovy rodiny ve filmu z roku 1991. Babička (Judith Malina), Lurch (Carel Struycken), Wednesday (Christina Ricci), Morticia (Anjelica Huston), Pugsley (Jimmy Workman), zdroj: Orion Pictures Corporation

Tim Burton to nakonec dal

Nový seriál Wednesday ve fanouškovské komunitě pochopitelně vyvolává širokou paletu názorů, jak je to ostatně běžné u variací, remaků a adaptací kultovních děl. U Wednesday se fanoušci hádají hlavně o – a to doslova! – postavě Gomeze. Herec Luis Guzmán je totiž menší, tlustší, podsaditější a méně klasicky pohledný než Raul Julia, jehož ztvárnění je ve světě zdaleka nejznámější. Když se však podíváme na původní komiksy Charlese Addamse (stejně jako na animovaný seriál z dílny Hanna-Barbera ze sedmdesátých let), tak Luis Guzmán jako kdyby Gomezovi z oka vypadl. Důležité je, aby mezi ním a Morticiou, kterou si tu zahrála Catherine Zeta-Jones, létaly jiskry žhavé jako cejchovačka jejich potomstva.

Recenze zatím hodnotí Wednesday pozitivně i vlažně, vyzdvihováno je obsazení dvacetileté Američanky Jenny Ortegy do titulní role. Přitom nespokojenost s volbou ostatních představitelů klíčových členů Addamsovy rodiny nám prý nemusí pokazit požitek ze seriálu, neboť dotyčné figury se v něm neobjevují zdaleka tak často jako Wednesday.

Wednesday
Trailer k seriálu Wednesday, zdroj: YouTube

Od poslední adaptace přitom uplynul teprve rok! Vloni byl totiž zveřejněn druhý díl animovaného filmu (rovněž nazvaného) Addamsova rodina. Oba díly cílily na děti, povahy postav byly, zejména ve druhém díle, zjemněné, rafinovaných vtipů ubylo, častěji se objevoval humor na způsob grotesky (je nedílnou součástí každé adaptace). Tvůrci se pokusili podpořit zájem dospělejšího publika obsazením populárních herců. Postavám propůjčili hlasy Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Finn Wolfhard a bratrance Itta, jenž vyhlíží jako dlouhé hnědé vlasy s kloboukem a slunečními brýlemi a k tomu výhradně komunikuje pisklavými citoslovci, namluvil rapper Snoop Dogg.

Nynější netflixovou sérii režíroval Tim Burton, který si na Addamsovy brousil zuby už nějakou tu středu. Jemu i Terry Gilliamovi byla nabídnuta Addamsova rodina počátkem devadesátých let, jenže oba ji tenkrát odmítli (Burton byl zaneprázdněn natáčením filmu Batman se vrací). Wednesday cílí na starší teenagery; ostatně jako nemalá část seriálového katalogu globálních streamovacích služeb. Co do atmosféry kritici přirovnávají Wednesday například k seriálu z roku 2018 Sabrinina děsivá dobrodružství nebo k seriálu Sabrina, mladá čarodějnice (1996), ovšem aktualizovanému pro současné publikum. Pokaždé je řeč o směsi hororu a dark fantasy, Sabrina je serióznější, krveprolití a milostný trojúhelník se vyskytují v obou. Původní melodii, podtrženou luskáním prstů, složil Vic Mizzy; v traileru Wednesday na ni odkazuje poslední záběr. Uvidíme, zda Burtonův věrný spolupracovník Danny Elfman použil motiv i v soundtracku.

Munsterovi Munsterovi v původním seriálu z roku 1964. Zleva Eddie (Butch Patrick), Lily (Yvonne De Carlo), Herman (Fred Gwynne), Dědeček (Al Lewis), Marilyn (Pat Priest), zdroj: CBS Television Network

Setrvale přitažlivá divnost

Charlesi Addamsovi by letos v lednu bylo 110 let. Nedožil se spin offu soustředěného na jednu členku rodiny a ostatně ani (zatím) nejúspěšnější adaptace z roku 1991. V případě šedesátkového seriálu se nechal slyšet, že postavy jsou oproti původním komiksům „jen z poloviny tak zlé”. Sám na jejich přenesení na obrazovky spolupracoval, nemusel to tedy myslet nutně jako kritiku, a také si užíval oblíbenosti svých výtvorů.

Souběžně s prvním addamsovským seriálem běžel sitcom The Munsters (1964–1966). Otec Herman vypadá jako Frankensteinovo monstrum, matka Lily a dědeček jsou klasičtí upíři, syn Eddie mix mezi vlkodlakem a dhampírem, neteř Marilyn se nápadně podobá své slavné jmenovkyni (a je za to rodinou litována). Zatímco Addamsovi vypadají jako lidé, kteří se oblékají ve stylu goth a nezvyklé je především jejich chování, Munsterovi zvenku vypadají jako monstra z různých příběhů, ale chovají se jako klasická americká televizní rodinka. V průběhu let bylo také natočeno několik hraných i animovaných seriálů a filmů, naposledy letos v září Netflix uvedl snímek The Munsters scenáristy a režiséra Roba Zombieho, ovšem žádná adaptace se nedočkala velké chvály kritiků ani fanoušků.

Původní seriál The Munsters se hodně opíral o vtipné výměny Hermana (Fred Gwynne) a Dědečka (Al Lewis), kteří se znali z komediálního sitcomu Kam zmizela hlídka 54?, a bez nich show ztrácela šťávu.

Addamsovým se obsazování rolí zatím velmi dařilo. Snad se taková přeměna povedla i v nynějším seriálu. Nejslavnější představitelky Morticii, Carolyn Jones a Anjelica Huston, jsou dokonalé a Christina Ricci v roli Wednesday je kult sama o sobě. Ricci se vyskytuje i ve v Wednesday – v roli učitelky Marilyn Thornhill. A z trailerů se zdá, že Jenna Ortega do své titulní role zapadla jako kosa do ruky smrtky.

Wednesday (USA, 2022, 8 epizod, celková stopáž 6 hodin)

Režie: Tim Burton, Gandja Monteiro, James Marshall, scénář: Alfred Gough, Miles Millar, Kayla Alpert, April Blair, kamera:  David Lanzenberg, Stephan Pehrsson, hudba: Danny Elfman. Hrají: Jenna Ortega, Catherine Zeta-Jonesová, Luis Guzmán, Isaac Ordonez, Fred Armisen, Gwendoline Christiová, Christina Ricci, Tommie Earl Jenkins a další.

Související