Film Satan Kingdom Babylon nahlíží americké extrémistické sekty v silně ironické koláži

Filmaři Petr a Marie Šprinclovi se vydali do USA natáčet zástupce několika tamních ultrapravicových náboženských sekt. Dokumentární záběry však ve snímku Satan Kingdom Babylon zarámovali noirovým detektivním vyprávěním zinscenovaným počítačovou animací. Co tím vzniklo, a co tím chce být řečeno?
Od tvůrčího (a manželského) dua Petr Šprincl & a Marie Šprincl se nedalo očekávat, že by pracovalo v klasickém dokumentárním formátu. Dosud se totiž pohybovalo na pomezí fikčního, dokumentárního a experimentálního filmu a zároveň někde mezi zájmem o spiritualitu a jejím ironickým ztvárněním pomocí populárních žánrů. Šprinclovi vytvořili například trilogii Morava, krásná zem, v níž se divoce mísí moravský folklor, satanismus a hororové motivy. Jejich poetika je celkově založená na principu koláže se záměrně vyostřenými zlomy. Je to patrné už v tom, jak střídají různé typy záznamových technologií – klasický filmový materiál s digitálním obrazem a se záběry natočenými na VHS kameru.
Tohle je hyperrealita
Na stejných základech vystavěli i Satan Kingdom Babylon. Jeho základ tvoří autentické záběry rozhovorů a pozorování amerických extrémistických sekt. Patří mezi ně afroameričtí Izraelité, kteří věří, že biblický židovský národ byl ve skutečnosti složen z černošského a původního amerického obyvatelstva. Šprinclovi rovněž natáčeli se současnými pokračovateli Ku-klux-klanu nebo s příslušníky moonistické církve, kteří jim vysvětlovali osobní držení střelných zbraní náboženskými důvody. Už ve způsobu, jakým jsou tyto záznamy sestříhány, spočívá určitá forma komentáře a zároveň hry: Přeskakujeme mezi záběry točenými na VHS a digitál, kamera ukazuje obludné makrodetaily úst či obličejů, střihy jsou prudké a rozbíjejí navyklou kontinuitu a z rozhovorů vidíme často pouze úseky bez jasného začátku a konce.
To všechno je nepochybně záměr tvůrců. Zjevně tu totiž nejde o publicistické či dokonce investigativní představení různých temných zákoutí americké religiozity, nýbrž spíše o vystižení pokřiveného vztahu ke světu, jehož jsou tyto komunity příkladem. Klíčem k pochopení Satan Kingdom Babylon může být úvodní upozornění, že všechny postavy jsou hyperreálné.
Hyperrealita je termín z poststrukturalistické filozofie a označuje stav, v němž fikce sloužící k pojmenování skutečnosti se zaměňuje se skutečností samotnou. Mediální symboly, ideje a narativy jsou vnímány jako reálnější než žitá zkušenost, přičemž za média se v tomhle případě dají označit všemožné informační kanály – od sociálních sítí po náboženské ceremonie ve veřejném prostoru.
Satan Kingdom Babylon po nás chce, abychom si hypermedialitu extrémních církví Spojených států neustále uvědomovali – buď tak, že nás do ní noří ještě hlouběji, anebo tím, že nás z ní naopak vytrhuje. Kolážovitý princip, na němž zde stojí vyprávění i práce se střihem, totiž působí právě jako vytrhující aspekt. Díky němu je zřejmá „umělost“ média – kvůli tomu, že se střídají různé typy kamer, si na žádný z nich nezvykneme natolik, abychom ho začali brát jako samozřejmost. Obdobně působí přechody mezi různými módy vyprávění – od noirové detektivky provázené mluveným slovem v první osobě přes animovaný film, jehož vypravěčkou je zmutovaná želva, po dokumentaristické záběry skutečných osob bezprostředně prezentujících svoje názory.
Bůh a Satan ve věčném zápase
Samotná kolážovitá skládačka v Satan Kingdom Babylon je navíc plná zjevné ironie a hravosti. V jedné pasáži tvůrci naklíčují na záběr keře oči a ústa a nechávají ho promlouvat coby groteskní verzi božího hlasu. Detektivní pasáž je zpracovaná jako záměrně zastaralá a neumělá počítačová animace 3D modelů, která na jednu stranu vychází z konvencí drsné školy, na stranu druhou díky animaci přichází o veškerou „coolness“. Záměrně rozporuplná kolážovitost jde do naprostých detailů. Například není jasné, jakého genderu je postava vyšetřovatele/vyšetřovatelky – je to stereotypní figura soukromého očka z drsné školy, avšak nadabovaná ženským hlasem; rovněž její vizuální atributy také nejsou jednoznačně určující.
Volba takzvané hardboiled fiction (v češtině označovaná za detektivku drsné školy a částečně se překrývající s atributy filmu noir) jako rámce celého filmu dává smysl nejen coby ironický kontrastní prvek k dokumentárním záběrům. Její stylizace perfektně sedí k výletu do nejobskurnějších vrstev americké extremistické náboženské scény. Hardboiled kriminálky obvykle vyprávějí o výletech protřelých detektivů na odvrácenou stranu společnosti, jejich hrdinové s cynickým úšklebkem odhalují často deziluzivní a krutě pragmatické machinace stojící v pozadí společnosti, která navenek akcentuje určité ideály. I styl takových textů, často psaných v první osobě, kombinuje jízlivou ironii s takřka existenciálními poznámkami. A v pozadí jejich tónu často stojí určitá morálka, skrz niž lze teprve chápat prostředí příběhů coby míst prolezlých zlem.
Vypravěč/ka Satan Kingdom Babylon tenhle tón perfektně využívá k tomu, aby dodala určitý kontext a náladu scénám s náboženskými vůdci. Všímá si detailů, které o nich prozrazují víc než jejich slova, scenérie popisuje zahořklým, ale stylisticky barvitým způsobem a od konkrétních postřehů se odráží k filozofujícím úvahám o povaze lidstva a reality.
V tomhle komplexním mixu vážně míněného nadpřirozena a ironicky pojaté detektivky jasněji vyvstává i ústřední motiv, kolem něhož se Satan Kingdom Babylon navzdory vší své excentričnosti soustředí. Je to motiv prastarého mytologického souboje absolutního dobra s absolutním zlem – Boha se Satanem. Film ukazuje, jak houževnatě se americká extrémní spiritualita tohoto motivu drží. A zároveň: jak každá ze sekt přizpůsobuje svým vlastním potřebám to, co prohlásí za absolutní dobro, a co za absolutní zlo. Satanova říše je zároveň mnohohlasým Babylonem stiženým zmatením jazyků, protože na tom, že Satan je zlo se shodnou všichni, ale v tom, co si pod pojmem Satan představujeme konkrétně, už panují zásadní rozdíly.
Plakát k filmu, zdroj: Krutón
Satan Kingdom Babylon (Česko, 2024, stopáž 77 minut)
Režie: Marie Šprincl, Petr Šprincl, scénář: Marie Šprincl, kamera: Jan Vidlička, hudba: Wojciech Kucharczyk, střih: Marie Šprincl.
Premiéra 16. října 2025.