Glosa: Deset let mrtvý Petr Muk. Undergroundová východiska, popové konce

Deset let uplynulo minulý víkend od smrti zpěváka Petra Muka. Připomněl to hlavně bulvár. Zpěvák byl léta jeho žádaným objektem. Ale to výročí zmínil i naprostý protipól: kdysi undergroundový aktivista, nyní publicista a pracovník Ústavu pro studium totalitních režimů Miroslav Vodrážka.
V neděli 24. května rozeslal Vodrážka mail, kam do předmětu napsal: „Psychedelická undergroundová hudební vzpomínka k 10. výročí úmrtí Petra Muka (1965–2010)“ a připojil odkaz na YouTube, kde je zavěšeno dvanáctiminutové video k písni Vegetariánská, kterou Vodrážka coby varhaník, dále kytarista Milan Šváb, cellistka Iva Švábová a právě Petr Muk, který hrál na baskytaru a spolu se Švábem zpíval, natočili v roce 1984. Vegetariánská se spolu s některými dalšími skladbami v roce 2015 objevila na albu Underground Temple Story, jež zdokumentovalo hudební snažení několika mladých příslušníků nezávislého společenství, které se scházelo ve Vodrážkově bytě na Starém Městě pražském, v domě zvaném V Templu.
Zmíněné video, dosud veřejnosti prakticky neznámé (zavěšeno bylo letos 24. května a v čase psaní této glosy má necelé dvě stovky shlédnutí), kombinuje dobové fotografie z osmdesátých let a animace, které k té psychedelické hudbě v roce 2015 vytvořila Marie Hladíková. Na fotografiích je vidět kromě jiných nonkonformistů i mladičký Petr Muk. Tehdy se pohyboval v undergroundu.

Neuběhlo však od orwellovského roku 1984 příliš vody a Muk se z hlavního města vrátil do rodných jižních Čech a s kamarády založili skupinu Oceán, s níž se vydali do novoromantického syntezátorového popu. Vodrážka to tenkrát asi bral jako zradu ideálů (stát důsledně v opozici!), ale čistě hudebně, v rámci žánru, ta kapela postupně získávala mezinárodní úroveň. Když Oceán v roce 1990 natočil první (Dávná zem) a hned rok na to druhé album (Pyramida snů), byla na těch nahrávkách patrná invence, jakkoliv kapela plula v dobových trendech. Oceán byl do roku 1992 symptomatickým dítětem své doby – uvolněné, nadšenecké, inspirované, mimořádně energické atmosféry.
Pak se věci v kapele zvrtly. U nového materiálu došlo k rozepřím a Petr Muk se spoluhráčem Petrem Kučerou založili původně jen dočasný a pobočný projekt Shalom, který ve dvaadevadesátém roce vydal eponymní albový debut. Judaistická tématika se mísila s těsnějším přimknutím se k mainstreamu. Lidi na to pořád ještě dobře slyšeli. S druhým albem Brány vzkazů (1994) to přestalo fungovat, Shalom se rozpadl a Oceán se již neoživil. Petr Muk se vydal na sólovou dráhu.
Přesně v tu dobu jsem ho přestal sledovat. Skvělý zpěvák se vypravil do krajin, v kterých se neumím a ani nechci pohybovat. Slyšel jsem Petra Muka občas z rádia. Něco bylo vkusné víc, něco méně, ale bylo stále jasnější, že na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl Muk součástí něčeho daleko podstatnějšího; že jestli po něm umělecky něco zůstane, bude to hlavně tvorba s Oceánem a v některých písních se Shalomem. Všechno ostatní je dodatek – bez ohledu na to, že rádia „pro lidi“ pouštějí hlavně písničky z Mukovy sólové dráhy.
Byl to citlivý člověk, od raného mládí inklinující k filozofii a duchovnu. Podle mě se nikdy nesrovnal s tím, co po Oceánu a Shalomu nastalo. Hledal, zkoušel, ale už jen v rámci neškodného tuzemského popu. A protože výtečně zpíval, byl lapen do muzikálů, do jejich tuzemského boomu devadesátých a nultých let. Jeho spoluhráči z Oceánu Dušan a Jan Vozáryové navázali spolupráci s Mejlou Hlavsou z „Plastiků“ a založili skupinu Fiction. Nůžky mezi někdejšími parťáky se už nadobro rozevřely.

Deprese, které se u Petra Muka projevovaly, což bylo veřejným tajemstvím, samozřejmě mohly mít svůj původ v genetické výbavě, v předurčenosti. Ale jestliže se člověk s takovou minulostí, jakou Muk v sobě nesl, cele odevzdal nejtvrdšímu českému showbyznysu, nemohlo to na deprese nemít vliv, nemohu si pomoci. Muk zemřel drsně: udusil se zvratky. Léku na depresi měl v krvi, prokázala pitva, přiměřené množství, zato 2,65 promile alkoholu jej dostalo do stavu neovladatelnosti.
Odkaz hudební dráhy a životní cesty Petra Muka čtu takto: je důležité zůstat si věrný. Puzení k pomyslné slávě může být v člověku pochopitelně velmi silné, ale ne každý, v kom se tohle puzení prodralo do čela a začalo jej šéfovat, je ustrojen na to, aby bez destruktivních následků unesl všechno to, co s sebou showbyznys nese. Mezi undergroudovým Mukem z domu V Templu a mezi Mukem pózujícím s Ivetou Bartošovou v Divadle Broadway byl takový kulturní rozptyl, jaký na sebe nenaložil asi žádný tuzemský hudebník. Copak to mohlo zůstat jen tak?
A ještě třeba dodat: je od Miroslava Vodrážky hezké, že si vzpomněl…