Glosa: #martyisdead. Česká prestige TV v malém formátu aneb úspěch v kontextu

muž se dívá do notebooku
Martyho otec Petr (Jan Grundman) pátrá po příčinách smrti syna, foto: mall.tv

Osmidílný počin o kyberšikaně #martyisdead vypráví příběh složený z jedenácti až sedmnáctiminutových epizod. Vše se točí kolem patnáctiletého Martina alias Martyho, po němž zbyla série videí, natočených krátce před smrtí. Martyho otec se rozhodne zjistit, kdo za to může.

Často se diskutuje o dopadech aktuálního zlatého věku prestižní (seriálové) televize na českou tvorbu. Projevují se jednak odvozováním děl ze zahraničních standardů (scandi noir je nejvýraznějším příkladem, nejen u nás), jednak většími příležitostmi pro lokální fenomény jako je Most!, nebo prostorem pro obrazově výrazné autorské počiny Viktora Tauše. Je ovšem možné, že tradičním televizím už v mezičase unikají další trendy.

smějící se trojice sedí na zahradní lavici
Pusťte si trailer série #martyisdead. Na snímku Marty (Jakub Nemčok) a jeho spolužáci Kristýna (Sára Korbelová) a Kryštof (Matěj Havelka), foto: mall.tv / Tomáš Hejzlar

Současná „prestige TV“ má totiž svoje počátky v průlomech jako Twin Peaks z počátku 90. let nebo Sopránových a The Wire – Špína Balitimoru z přelomu tisíciletí; následovala většina současných děl oblíbených kritikou i diváky. Jde tedy o seriály ještě před změnami způsobené online distribucí, vzestupem Netflixu (původní tvorba až od roku 2013) atd. #martyisdead jako jeden z mála současných počinů reaguje na situaci už po této změně. Vzešel z potřeby oslovit nové publikum internetové televize a podařilo se mu organicky propojit kondenzovanou thrillerovou zábavu s online prostředím a edukativní složkou. Námět prošel standardním vývojem, ale od počátku u něj byli nejen producenti a dramaturgové, ale i režisér Pavel Soukup. Jedním z mála starších děl, na něž #martyisdead upomene, je desktopový seriál Semestr, který ostatně na Stream.cz připravil stejný šéfproducent – Lukáš Záhoř, dnes působící v Mall.TV. Díky online distribuci, koprodukci sdružení CZ.NIC a také komerčním partnerům se #martyisdead zpětně jeví být jako producentsky logický projekt i s doprovodnými edukativními položkami.

O Martyho soupeřích z Argentiny, Austrálie a Singapuru víme málo, ale všechny mají zřetelné veřejnoprávní parametry už námětově. Je zřejmé, že důvodem úspěchu na Emmy bylo téma celosvětově srozumitelné a palčivé. Domácí pozornost se na #martyisdead nabalovala spíš pozvolna. Seriál dostal cenu na festivalu Serial Killer a pětice publicistů (včetně autora tohoto textu) pro něj hlasovala na Cenách české filmové kritiky, do nominací se však nedostal. Až Emmy zapůsobila jako veřejný průlom.

Nominace byly sice předem známé, přesto působila část médií na vítězství poněkud nepřipraveně. Možná proto, že Mall.TV ještě není obecně známým zdrojem audiovizuálního obsahu, kam by se diváci sami pravidelně vraceli. Na tom její tým pracuje, mimo jiné připravuje druhou řadu #martyisdead s názvem #annaismissing. Možná proto, že krátké formáty stále zůstávají trochu stranou pozornosti. Jak však správně upozorňuje jeden ze dvojice scenáristů Jan Stehlík, souhrnná stopáž #martyisdead odpovídá celovečernímu filmu a mnoho diváků ho tak i konzumuje.

Při širší medializaci je snadné přecenit dopad jednotlivého úspěchu. Ale #martyisdead skutečně může být impulsem pro českou tvorbu pro teenagery, protože domácí prostředí si uvědomilo její absenci. A také pro vytváření nových formátů a nového prostoru pro krátké metráže – například v chystané nové internetové platformě České televize, pro niž má být určen kupříkladu připravovaný projekt TBH v režii Lucie Kajánkové.

režisér a herec hovoří v kuchyňce Režisér Pavel Soukup a Jakub Nemčok při natáčení série #martyisdead, foto: mall.tv

Pokud bude online sektor i do budoucna zachycovat nové nápady a trendy rychleji než tradiční televize, ale ty budou následně pružně reagovat na to, co z této tvorby bude mít smysl a ohlas, nemusí to pro českou audiovizi nakonec být úplně špatně.

Autor je (především) filmový publicista a kritik

Související