Citlivý film o dospívání. Kočičky usvědčují konzervativce ze slepoty a ignorance
Debut francouzské režisérky senegalského původu Maïmouny Doucouré vyhrál cenu za režii v Sundance, představil se v rámci prestižní sekce Generation Kplus na Berlinale. Pak ho však koupil Netflix a předhodil ho všanc masovému vkusu. Výsledkem je těžko pochopitelný skandál, který svědčí o neschopnosti části publika chápat, co mu chce film sdělit.
Kočičky jsou osobní drama, které vypráví v mnoha ohledech modelový příběh jedenáctileté dívky jménem Amy (hraje ji Fathia Youssouf). Ta stojí na prahu dospívání a volí mezi dvěma protikladnými světy. Na jedné straně stojí tradiční a opresivní kultura rodného Senegalu, kde je ženě vyčleněna submisivní pozice zahaleného domácího inventáře, který je zcela ponechán napospas vůli manžela. Na straně druhé je tu nablýskaný svět sociálních sítí a popových klipů, lascivní módy a vyzývavých tanečních kreací, kde se vše podřizuje virtuálním reakcím a dosahu.
Pro plachou Amy se právě kultura dostupná přes obrazovky mobilních telefonů stane jednoduchým receptem na vzpouru. Taneční skupina spolužaček ji láká jako jedinečná příležitost vyjádřit to, co v ní rodina a rodná země potlačují. Tučné twerkové beaty a otevřené projevy sexuality představují pravý opak submisivního posedávání, zakrývání se a poslušného loupání brambor. Příčinou Amyiny vzpoury je otcovo rozhodnutí přivést do společné domácnosti druhou manželku, kterou její matka přijme s předstíranou pokorou. Pro Amy je takové trpitelství nepřijatelné, takže volí cestu radikálního odporu.
Film dvojici cest shrnuje do čitelné, ale elegantní metafory různých „kulturních kostýmů“ – senegalské svatební šaty a vyzývavě sporé taneční oblečení představují dvě krajnosti, mezi nimiž hlavní postava hledá svou identitu. Kočičky v sobě mají prostořekou, svobodnou energii debutu, který se sice inspiruje koketní estetikou tanečních videí, ale zároveň přes stále rostoucí vulgaritu dívčích hrdinek stojí především na straně nevinnosti a svobodné volby zkoušet, kým se chci stát.
V některých momentech podráží Kočičkám nohy určitá naivita – ať už jde o scenáristické lapsy (nedomyšlená linie s krádeží mobilního telefonu, který se pro Amy stane bránou do jiného světa), nebo těžkopádně aranžované scény, jejichž vyznění je značně rozpačité (scéna „nákupních orgií“ provázená operní hudbou). V těchto momentech je jasně čitelné, že ve Francii narozená režisérka Maïmouna Doucouré (*1985) se hledá podobně jako její hrdinka. Jenže v dobře vystavěném, suverénně vyprávěném a vitálně nasnímaném díle jde o drobné vady. Kočičky mají švih, který celé řadě filmů se závažným multikulturním a generačním poselstvím chybí. Používají drzou hravost, humor i hranu, která může diváka přivést do rozpaků.
Nikdy se však nestanou nevkusnou a urážlivou podívanou, jak tvrdí prudérní skupina, která na protest proti zařazení snímku houfně odhlašovala Netflix, a dokonce ústy amerických politických představitelů předvolávala zástupce společnosti, aby se zodpovídali ze šíření dětské pornografie. Sexualizovaný pohled na hrdinky usvědčuje moralisty z předpojatosti i (lépe či hůře) potlačené perverze, která při pohledu na dospívající ženské tělo nedokáže vnímat významové nuance a vše podřizuje vlastní primitivní objektivizaci.
Ještě nesmyslnější je podsouvat snímku, který pojednává o nalezení sebe sama ve dvou značně dominantních kulturách, záludné ideologické motivace. Kočičky jsou intimní příběh, subjektivní výpověď o možnosti vzpoury a potlačování nepotlačitelné kulturní identity. K oběma nabízeným uniformám je film různými způsoby kritický a jako katarzi nenabízí identifikaci s jednou z nich, nýbrž zcela svobodný projev emocí a spontánní dětské/ženské radosti.
Jde prostě o upřímný film, na jehož přijetí se podepsala kolektivní slepota ideologických zákopových válek. Mezi zupáckými výkřiky konzervativců o pedofilii a neomarxismu zosobňují Kočičky především ostrov energické, nespoutané filmařiny, která se v dojemném závěru dokáže dotknout toho nejdůležitějšího – křehkého vztahu matky s dcerou, které sociální prostředí uvěznilo do dvou různých klecí.
Ve Francii narozená režisérka senegalského původu Maïmouna Doucouré (*1985), režisérka filmu Kočičky, foto: NetflixKočičky / Mignonnes (Francie, 2020, stopáž 96 minut)
Režie a scénář: Maïmouna Doucouré, kamera: Yann Maritaud, hudba: Nicolas Nocchi, střih: Stéphane Mazalaigue, Mathilde Van de Moortel. Hrají: Fathia Youssouf Abdillahi, Medina El Aidi, Esther Gohourou, Ilanah Cami-Goursolas, Myriam Hamma, Mbissine Thérèse Diop a další.