Seriál Sex Education dospěl, ale neztratil nic z pubertálního kouzla
Sex Education je mezi komediálními seriály, které reflektují sexualitu a identitu teenagerů, nadále jedinečným úkazem. Funguje mezigeneračně, nepůsobí jako bezprostřední odraz doby, ale spíš jako univerzální příběh hledání a míjení se, které se týká dětí i jejich rodičů.
Sex Education se nebrání přímočarému situačnímu humoru, ale bez problémů zvládne netriviálně obsáhnout společensky naléhavá témata, k nimž přistupuje bez nadbytečné tezovitosti. I pro druhou sezónu seriálu showrunnerky Laurie Nunn vyrobeného pro Netflix platí: málokterý současný titul dovede tak jemně balancovat na hraně sentimentu a trapnosti, na hraně drsné otevřenosti a jemné poetičnosti.
Životní trable rozeného outsidera Otise (Asa Butterfield) se oproti první sezóně převracejí. Zatímco v ní syn úspěšné sexuoložky a samozvaný středoškolský „sex-kouč“ tvrdě zápolil s odmítnutím vlastní tělesnosti a s neschopností provozovat tak triviální činnost, jakou je masturbace, v nové řadě fyzické touhy Otise dostihnou v podobě totální obsese. Jeho ilegální živnost sexuálního poradce po dočasném odchodu kamarádky a obchodní partnerky Maeve (Emma Mackey) skomírá, velkou ránu jí však zasadí především skutečnost, že Otisova matka Jean (Gillian Anderson) dostane šanci úřadovat přímo v budově školy.
Pokoutní podnikání tak hlavnímu hrdinovi umírá pod rukama, ale příliš se nedaří ani jeho vztahu s prostořekou Olou, a především – už ne tak outsiderský teenager zabředne do bitvy nejtěžší, bitvy s vlastním egem. Kým se modrooký podivín vlastně chce stát? Zůstane citlivým loserem, anebo mu začne imponovat jeho sobecký otec, navenek suverénní svůdce, uvnitř slabošská troska? Úsměvné peripetie dospívání se pomalu mění v tíživé otázky spojené s neodvratně se blížící dospělostí… Uvolněný vztah syna a matky se komplikuje v mnoha rovinách.
Sex Education na jedné straně výrazně posílilo výstřední komediální aspekt, což jasně naznačuje už pilotní díl, v němž celou školu zachvátí panická hrůza z epidemie chlamydií, a završuje díl poslední, který všechen středoškolský chaos korunuje obscénní muzikálovou penetrací Romea a Julie. Na straně druhé seriál neubral na vážnosti, spíše naopak.
Tíživou linii tvoří drogová závislosti Maeviny matky, která nakonec vede až k drastickému morálnímu rozhodnutí. Suverénní sexuoložka Jean sice pomůže manželce ředitele Groffa vyřešit mrtvý vztah, ovšem sama se ocitne uvězněná někde mezi pohodlím singles života a úzkostí z osamělosti (a klimakteria). Groffova rodina, ovládaná indiferentním patriarchou Michaelem, se obecně stará o skvělé dramatické linie. Syn Adam se ve druhé sérii snaží vypořádat s pověstí tyrana, která se nijak neslučuje s jeho bisexualitou a romantickými city ke své bývalé oběti, výstřednímu Ericovi.
Vůbec nejzdařilejší linie Sex Education je zprvu vlastně velmi nenápadná. Plachá a bezelstná studentka Aimee se při cestě autobusem setká s nepříjemnou formou sexuálního obtěžování, která sice skončí jen flekem na oblíbených džínách, ale postupem času nabírá podobu hlubokého traumatu. A vede až ke zcela euforickému emancipačnímu momentu, který přesně demonstruje největší sílu Sex Education.
Tenhle seriál nepotřebuje velká, okamžitá gesta a návodné fráze. I tak polarizující a naléhavé téma, jakým je #metoo, dokáže pojednat skrze velmi civilní, dojemně nedokonalé postavy a polidšťující detaily. Cynický a legitimizující přístup k sexuálnímu násilí a jeho různým skrytým formám dostává ve druhé řadě nekompromisní ránu baseballovou pálkou, kterou si zaslouží. Jen málo obrazů ženské síly z poslední doby mělo v sobě tolik osvobozující punkové energie.
Sledovat podobné dílo v čase vyhrocených zákopových debat je neuvěřitelně osvěžující. Sex Education i díky svému lehce utopickému zasazení do poetického údolí a pestrobarevné estetice působí jako dílo z jiného, lepšího světa, v němž otevřenost nevede k levné obscénnosti a sexualita nefunguje jen coby cool lifestylový doplněk. Neuvěřitelně přesný typový casting a skvělé načasování gagů (ale i řešení vážných situací) dotvářejí pohlcující dojem z díla, na něž je snadné se emocionálně napojit.
Tvůrkyně Laurie Nunn dokáže ze školního panoptika vytahovat dosud okrajové figury a překvapivě je polidšťovat. Díky tomu působí Sex Education jako stále živější a více vtahující prostředí, do něhož se promítají úzkosti, nedokonalosti a neurózy našeho světa. Seriál dává divákům příležitost čelit jim s nadsázkou, ale zároveň před nimi neumožňuje pohodlně uhýbat, na to jsou pojednané příliš realisticky a výstižně.
I druhá řada má své dramaturgické problémy. Tím hlavním je finále usilující narychlo završit všechny dějové linie během neodolatelně zpackané inscenace středoškolského muzikálu, ale zároveň si ponechat otevřené dveře pro další sezóny. To je však v kontextu zdařilé druhé řady drobná lapálie. Sex Education se podařilo nenápadně dospět, a přitom nic neztratit ze své odzbrojující, rozjívené pubertální energie.
Sex Education/Sexuální výchova – Série 2 (Velká Británie 2020, 8 epizod, celková stopáž 7 hodin)
Tvůrce: Laurie Nunn, scénář: Mawaan Rizwan, Laurie Nunn, Sophie Goodhart, režie: Sophie Goodhart, Ben Taylor, Alice Seabright, kamera: Jamie Cairney, hudba: Oli Julian, střih: Steve Ackroyd, scénografie: Samantha Harley, kostýmy: Rosa Dias. Hrají: Asa Butterfield, Gillian Anderson, Emma Mackey, Ncuti Gatwa, Kedar Williams-Stirling, Aimee Lou Wood, Connor Swindells, Patricia Allison, Tanya Reynolds, Simone Ashley, Mikael Persbrandt, Alistair Petrie a další.