Seriál Sex Education měří spravedlivě rodičům i dětem
Sex Education, seriál Netflixu o trapnosti a omamném tápání při objevování vlastní sexuality, dílo debutující scenáristiky Laurie Nunn, má jedinečný dar. Dokáže bořit hranice a spojovat různé věkové kategorie.
Tvůrkyně seriálu si vypomohla hlavní figurou, která brnkne na známou strunu u milovníků mladistvého intelektuála Adriana Molea z knižní série anglické autorky Susan Townsendové. Ottis je nadaný nadprůměrným intelektem, který ho v kolektivu dospívajících nutně odsuzuje k roli „freaka“. A to ještě před spolužáky tají největší šrapnel. Jeho matka je renomovaná sexuoložka, což je pro Ottise taková rodinná zátěž, že má bytostnou hrůzu z masturbace a svou sexualitu zkouší vytěsnit. Jenže právě schopnost nadhledu a jistá zkušenost z naslouchání za dveřmi matčiny ordinace ho předurčí k nečekané roli – v kolektivu vrstevníků, který Ottisem buď pohrdá, nebo jej přezíravě ignoruje, rychle získá pozici uznávaného terapeuta bez diplomu.
Za vším hledej ženu. Ďábelský plán na ilegální sexuální poradnu vymyslí protřelá Ottisova spolužačka Maeve, která se netěší valné pověsti i proto, že žije na společenském okraji. Scenáristka Nunn svádí dohromady dvě protikladné figury, které ovšem spojuje motiv přetvářky, špatné pověsti a bystrého intelektu. Na souhře pohledné dívky a bytostného outsidera není nic objevného, ale Sex Education dokáže jejich vztah vylíčit s nevšední romantickou hranou, oboustrannou neohrabaností a jiskřivou ironií. Navíc obsazení modrooké dětské hvězdy Asy Butterfielda, kluka s téměř mimozemským obličejem, a navenek hrubé (vnitřně ale překvapivě lyrické) debutantky Emmy Mackie je výtečný tah. Vztah Ottise a Maeve sice balancuje na hraně ohrané středoškolské romance, ale skoro vždycky si najde dost prostoru pro narušení diváckých očekávání.
Obsazení je tu vůbec skvělé. Sexuální terapeutka Jean Milburn v podání až absurdně šarmantní Gillian Anderson osciluje mezi vědeckým zaujetím a mateřskou touhou zasahovat do života svého syna. Asi nejdojemnější postava, Ottisův výstřední kamarád Eric (prvotřídní herecký objev Ncuti Gatwa), bojuje se svou odlišností i úzkostlivým otcem-imigrantem, kterého neděsí ani tak synova sexuální orientace a záliba v křiklavém oblečení, jako spíš to, že nezapadne mezi „řádné lidi“. A syn ředitele školy a záludný rváč Adam (znamenitý Connor Swindells) zase celou sérii zápolí s pocitem vnitřní nejistoty, kterou posiluje autoritativní otec a navenek maskuje vystupování alfa samce.
Sarkastická hrana a chytrá nedoslovnost jsou rysy, které Sex Education zdobí. Seriál obsahuje řadu perfektně prokreslených a vtahujících dějových linií. Tvůrcům se s obdivuhodnou lehkostí podařilo trefit obtížnou hranu mezi slapstickovou komedií se zemitými gagy a sofistikovanou reflexí problémů dospívání, rodičovství i univerzálních věcí, které provázejí sebepoznávání bez ohledu na generace. Seriál je lahodně sarkastickou ódou na vyděděnce a podivíny, zároveň i citlivým ohledáváním křehkých a proměňujících se vztahů mezi rodiči i dětmi. Dokáže věrohodně pojmout oba světy, a přitom zůstat lehkou a svěží komedií s optimálním poměrem mezi pubertální rozjíveností a dospělým nadhledem.
Dojem zvláštní unikavosti dodává seriálu zasazení, které invenčně kombinuje prvky realismu a fantazie. Je složité Sex Education jasně zařadit do konkrétního prostoru. Situovaný je totiž do bezmála pohádkového maloměsta v údolí, které se vzpírá jasné lokalizaci. Jde zjevně o reflexi Velké Británie, ale také o univerzální prostor bezstarostného dětství, do něhož se jako přízraky vkrádají šikana a netolerance k odlišnostem; prostor nezávazných her i prvních velkých zkoušek, prostor iluzí i zklamání. Přes jasné reference k fenoménům sociálních sítí či influencerství funguje Sex Education jako odpoutaný, uzavřený svět, v němž se skutečnost a fantazie doplňují, aby vytvořily pozoruhodnou atmosféru.
Bohužel seriál se zejména ve druhé polovině z celkových osmi epizod trochu vydá ze životných témat a začne jemně pošilhávat po romantických elementech, kterým se jinak vysmívá. Fenomenálním scénám, v nichž se mísí tragika a hurónský smích (například potratová klinika ve třetím díle), se zbytek sezóny už ani zdaleka neblíží. Nápaditost případů, které řeší samozvaný sexuolog Ottis, také rozhodně časem nevzrůstá a hlavní důraz je tak kladen na potlačovanou lásku mezi ním a Maeve.
Tu největší devizu Sex Education nakonec představuje velmi současný a neokázalý přístup k genderovým otázkám i vykreslení bitev rodičů a dětí, vystižení prchavé, ale tíživé melancholie z neodvratné ztráty. Proti ní stojí iritující a směšné dennodenní soužití dvou vzdalujících se světů. Sex Education funguje stejně dobře jako „Mládí v hajzlu pro mileniály“ i jako „Mládí v hajzlu po dvaceti letech“. Tedy jak pro generaci, jež se narodila na konci minulého století, tak pro generaci, která v devadesátých letech již ohledávala svoji sexualitu (a četla k tomu sérii Mládí v hajzlu od Američana C. D. Payna) a dneska se učí žít s břemenem rodičovství. Přes citelné limity Sex Education jde o nejvydařenější komediální seriál poslední doby, který dokáže humor a nadsázku použít jako obratně vedený skalpel.
Za vším hledej ženu. Ďábelský plán na ilegální sexuální poradnu vymyslí protřelá Ottisova spolužačka Maeve (na snímku uprostřed), která se netěší valné pověsti i proto, že žije na společenském okraji, foto: NetflixSex Education (TV seriál, USA / Velká Británie, 2019)
Tvůrce: Laurie Nunn, režie: Ben Taylor, Kate Herron, scénář: Sophie Goodhart, Laurie Nunn, Freddy Syborn, Laura Neal, Laura Hunter, střih: Steve Ackroyd, Calum Ross, David Webb Peoples, hudba: Oli Julian. Hrají: Asa Butterfield, Gillian Anderson, Emma Mackey, Ncuti Gatwa, Kedar Williams-Stirling, Aimee Lou Wood, Connor Swindells, Patricia Allison, Tanya Reynolds, Mikael Persbrandt, Chaneil Kular, Alistair Petrie, Mimi Keene, Simone Ashley a další.