Hudba je na hraní. Aplikace TikTok možná předjímá budoucnost

poster
Screnshot s logem služby TikTok, zdroj: Digital Crew

Míst, odkud se zjevují popové hity, je poslední roky řada. Nejnovějším zdrojem žebříčkových průlomů je aplikace TikTok. Uživatelům umožňuje nahrávat patnáctivteřinová videa synchronizovaná s takzvaným lipsyncingem – tedy s napodobováním mimiky zpěvu do zvuků písně a výsledek poté sdílet s přáteli. Vytváření videí je nakažlivé: TikTok má už přes půl miliardy uživatelů a vygenerovala i své první hvězdy. A muzikantům nabízí nové možnosti, jak zpeněžit svoji hudbu.

Atlantské rapové duo ILoveFriday bylo ještě loňské léto prakticky neznámé. Pak se na TikToku objevila jejich píseň Mia Khalifa a obzvláště jedna pasáž s raperkou Smoke Hijabi zaujala tvůrce lipsyncingových videí. Začali na její verše roubovat své taneční kreace a píseň stoupala žebříčky. Počítadlo použití písně ve videích na TikToku překonalo již čtyři miliony a z ILoveFriday jsou i díky zástupu memů, které s písní Mia Khalifa pracují, internetové celebrity.

repro
Patnáct vteřin slávy, repro: YouTube

TikTok je čínská aplikace, původně známá jako Douyin. Existuje dva roky, ale globálně se začala šířit vloni na podzim, kdy koupila podobnou službu na vytváření lipsyncingových videí Musical.ly. Společnost ByteDance, která TikTok vlastní, se nedávno stala nejhodnotnějším světovým start-upem, když do něj japonská společnost SoftBank investovala tři miliardy dolarů. Ani Uber nemá takové postavení. TikTok je dost možná na cestě stát se dalším hybatelem virtuálních trendů, jako je dnes Facebook, Instagram či YouTube.

Ideovým předchůdcem TikToku je aplikace Vine, která umožňovala uživatelům vytvářet a sdílet šestivteřinová videa. Časové omezení překvapivě skvěle fungovalo jako nakopávák kreativity (podobně jako dobře vymyšlené ovládání kamery) a dobře sedlo do zrychlené doby, v níž se o pozornost uživatelů přetahují různé vzruchy. Kratičká videa na Vine pomohla nastartovat kariéru třeba kanadskému zpěvákovi Shawnu Mendesovi, dnes jedné z největších popových hvězd. Vine mělo rychlý rozjezd, ale v lednu 2017 aplikaci koupila konkurenční společnost Twitter a ukončila její provoz.

poster Sídlo společnosti ByteDance v Pekingu, zdroj: ByteDance

Vine i TikTok jsou příklady internetových aplikací využívajících popové písně a zároveň přinášejících konzumentům bonus v podobě možnosti si s nimi kreativně hrát. Pro toho, komu je méně či více přes dvacet let, je to nejspíš hůře pochopitelné, ale realita je prostě taková, že interaktivita je pro nastupující internetové generace zásadní. Na ní ostatně vyrostly sociální sítě.

TikTok je možná předzvěstí budoucnosti. Streamovací služby jako Spotify nebo Apple Music pracují na pasivní bázi, hudbu si tam prostě jen pouštíme a maximem naší kreativity je vytváření playlistů. Cokoliv dalšího brzdí současná podoba autorských práv, která písně považuje za uzavřené artefakty a jejich užití omezuje zákonem. Když v minulé dekádě vytvářeli internetoví uživatelé mash-upy (remixy, v nichž spojovali dvě a více písní), tvrdě narazili na tvůrce originálů, kteří nechtěli, aby se jejich hudba divoce šířila bez svolení.

YouTube coby největší úložiště obsahu na internetu se roky učilo, jak vyvažovat oblibu kreativních remixů a práva majitelů originálů. Dnes díky chytrým programům typu YouTube Content ID dokáže automaticky přidělovat zvukům licence a peníze z reklamy tak putují například i k autorům použité hudby. Další debaty ohledně správného odměňování autorům se čekají se zpřísněním autorských práv. To zřejmě nastane s implementací směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, tedy tzv. článku 13.

Dnešní uživatelé internetu chtějí hudbu nejen poslouchat, ale také si s ní hrát. Od vytváření remixů přes pitvoření v patnáctivteřinových videích na TikToku až k něčemu, co si zatím nedovedeme představit. Budoucnost hudebního průmyslu leží v interaktivitě. Snažit se to popírat je krokem zpět.

Poznámka redakce: Na jinou skutečnost spojenou s aplikací TikTok (někdy se také píše Tik Tok) upozorňuje text na portálu E-Bezpečí. Coby návěští k němu zacitujme tyto věty: „Stejně jako u ostatních služeb, ve kterých děti sdílejí svůj vlastní videoobsah, se i v prostředí TikToku objevuje celá řada problémů – od kybernetické agrese a kyberšikany, přes úniky či cílené nahrávání sexuálně laděného (či přímo pornografického) obsahu, přes různé druhy obtěžování, vydírání, zesměšňování apod. Ačkoli má Tik Tok nastaven věkový limit 16 let (nemluvě o regulaci EU v rámci GDPR), je – stejně jako ostatní služby podobného typu – využíván podstatně mladšími uživateli. Podle údajů DigiDay tvoří polovinu uživatelů Tik Toku věková skupina 13 až 24 let.“  (jch)

Související