Jaké otázky si klade – ale také neklade – Berlinale?

osm figurek medvědů, ocenění festivalu berlinale
70. ročník filmového festivalu Berlinale, zdroj: ČTK/ABACA/AA/ABACA

Ředitel Dieter Kosslick, který festival vedl osmnáct let, vtiskl festivalu výrazně „politickou“ tvář, ovšem v posledních letech své vlády byl často kritizovaný za nekvalitní program. Kosslickova vrcholná funkce se teď rozdělila na dva posty – a uměleckým ředitelem se stal Carlo Chatrian, italský kritik a festivalový dramaturg, který dříve vedl MFF Locarno, známé řadou objevů i silným cinefilním tónem v programu.

Dieter Kosslick Ředitel Berlinale Dieter Kosslick, foto: © Ulrich Weichert / Berlinale 2017

Méně vaření, více setkání?

Chatrian se svým nástupem zrušil dvě vedlejší sekce (NATIVe a Culinary Cinema) a zřídil novou soutěžní sekci Encounters (Setkání), v níž italský cinefil realizuje část své festivalové vize. Do Encounters se mu letos mimochodem vešel i snímek Ivana Ostrochovského Služebníci s českou koprodukcí. Nový umělecký ředitel rovněž zrušil pozici filmů „mimo soutěž“ v hlavním programu. Všechny nesoutěžní tituly byly nově – a přehledněji! – promítnuty v sekci zvláštního uvedení Berlinale Special, kde se s celkem pochvalným ohlasem promítal i český Šarlatán.

Systém dvou berlínských soutěžních sekcí (hlavní soutěže Wettbewerb a zmíněná Encounters) může připomenout kupříkladu Cannes, je však otázkou, zda Berlinale bude dostatečně silným festivalem na to, aby jen netříštilo kvalitu do dvou sekcí, z nichž jedna bude „vysokoprofilová“, zatímco druhá bude uvádět miláčky dramaturgů, vyhraněnější díla, které však nemají komerční potenciál. Od řady filmařů se nicméně Chatrianovi za sekci Encounters dostalo v německé metropoli výslovného poděkování, protože je pro ně novou šancí. Tradiční termín Berlinale na začátku roku – s americkým Sundance v zádech a s očekáváním upnutým ke Cannes, které je mekkou každého z festivalových filmařů – totiž není ideální. Vztahy s filmaři tedy budou důležité, stejně tak množství nových jmen, která se soutěžní sekci Encounters podaří prosadit.

Carlo Chatrian Umělecký ředitel Berlinale Carlo Chatrian. Dříve šéfoval MFF Locarno, foto: © Alexander Janetzko, Berlinale 2019

Berlinale navrch letos zrušilo Cenu Alfreda Bauera – Stříbrného medvěda pro dílo otevírající nové perspektivy ve filmovém umění. Německý tisk totiž zjistil, že Alfred Bauer měl nacistickou minulost a úzké vazby na Josepha Goebbelse. A to by festivalu neprošlo. Filmového trhu se nadto dotkly globální obavy z koronaviru. Změn tedy bylo víc než dost.

Zlatý medvěd tomu nejodvážnějšímu

Hlava sprchujícího se muže s rukama v dlaních
Pusťte si trailer vítězného snímku There is no evil, foto: © Cosmopol Film

Zlatého medvěda pro nejlepší film vyhrál íránský titul Zlo neexistuje (There Is No Evil) režiséra Mohammada Rasoulofa. Na ploše sto padesáti minut vypráví čtyři příběhy o trestu smrti. Všechny postavy jsou propojené institucionálně posvěcenými vraždami, které chce stát vykonat; vykonání trestu, ale i jeho odmítnutí ničí životy. Rasoulof je po předcházejících filmech Rukopisy nehoří a Nezlomný největším, nejadresnějším filmovým kritikem současného íránského režimu. V jeho příbězích je korupce, nepotismus, nesvoboda, disent, touha emigrovat… Zlo neexistuje není bez chyb, a tak je nasnadě konstatovat, že Zlatého medvěda nedostal úplně nejlepší filmař, nýbrž tvůrce občansky nejodvážnější.

Baran Rasoulof drží smartphone, v popředí soška medvěda Režisér vítězného snímku There is no evil Mohammad Rasoulof nesměl z Íránu na Berlinale vycestovat. Cenu proto převzala jeho dcera Baran Rasoulof, která žije v Hamburku, foto: © Pierro Chiussi / Berlinale 2020

Soudě dle vítěze to znamená, že politická pověst festivalu přetrvává? Pravda je, že stejný snímek mohl vyhrát i „za Kosslicka“. Nenechme se ale mýlit. Změny probíhají. Oficiální program Chatrian otevřel v katalogu otázkou „What is cinema?“ a text věnoval různorodosti filmového programu a nikoliv například schopnosti kinematografie měnit svět. Pro srovnání: úvodníky 63. a 65. ročníku začínaly slovy o terorismu v Paříži, respektive americkém parlamentu probírajícím kontroverzní těžbu surovin pomocí metody frackování; program tehdy akcentoval, že filmaři zaujímají k problémům světa občanská a umělecká stanoviska. To když Chatrian letos uváděl na tiskové konferenci snímek Elizy Hittmanové Never Rarely Sometimes Always (Nikdy zřídka občas vždy) o mladé dívce z americké Pensylvánie, zdůraznil jeho intimní psychologické kvality, nikoliv společenský rozměr ožehavého tématu, který nesporně stojí v pozadí působivého dramatu oceněného nakonec Velkou cenou poroty. Ve filmu totiž jde o potrat. Režisérka Hittmanová přitom k tématu (a k odpůrcům potratů) zaujímá stanovisko poměrně jednoznačné.

Eliza Hittmanová drží ocenění Stříbrného medvěda Režisérka Eliza Hittmanová získala za svůj snímek Never Rarely Sometimes Alwaysvelkou cenu poroty, foto: © Alexander Janetzko, Berlinale 2020

Mohli bychom jmenovat případy dalších změn v konkrétních programových volbách. Souhrnně řečeno: pověst Berlinale jako politického festivalu výrazně otupí. Akce s 340 filmy v programu však musí vycházet vstříc různorodým zájmům – filmovému trhu EFM, filmařům, které chce mít v programu, lokálním divákům i festivalovému provozu. I pro politiku zbude místa dost. Jen ji Berlinale už nejspíš nebude mít ve štítu.

Autor je filmový publicista a kritik, pracuje v Českém rozhlase.

Související