Jedna báseň. Autorky čtou: Renata Bulvová
Čtvrtá básnická sbírka Renaty Bulvové Volání páva je věnovaná rodičům, lidem, jimž jsou sbírky věnovány zcela výjimečně. Když oba odejdou, rozevře se svět do nezacelitelné trhliny vyplněné trvalou samotou. Stesk z ní, její hrozba, je ve sbírce přítomen s týmž klidem, s jakým je v knize prožíváno okouzlení světem.
Kdyby měl čtenář potřebu pojmenovat atmosféru knížky v úhrnu, možná by mluvil o vzpomínkách a klidném, ale pobaveném okouzlení světem a životem, nezávislém na věku. Zaobíral by se nejspíš také pozorností věnovanou velkým okamžikům v malých věcech, autorčinou schopností vystihnout životní postřeh ve stručnosti, básnickou zkratkou. Sbírkou se však také nese linie erotická a tělesná, prodchnutá vůněmi a doteky, souzněním těl, byť často souzněním pouze krátkodechým, v němž je od začátku cítit brzký, nevyhnutelný konec (lepíme se k sobě jak páska na koberec / omráčeni feromony / vzlyká nám kůže // šťávy vzlínají…). Ve sbírce je ostatně věčné jaro, je plná čerstvého zelenání (se), rozpuku a šťavnatého, bujného růstu, jemuž lze s uspokojením přihlížet, nebo se jej dokonce účastnit (Míza kapající z hroznových větví / ožralý hmyz na květech / tolik vzorného štěbetání). Jenže, jak se hromadí vůně na nohách? Tahle jarní vůně se koncentruje teskně (báseň se ostatně jmenuje Předzvěst).
Až po odchodu rodičů jsou ke spatření a prožití věci dříve opomíjené. Až po jejich odchodu lze docenit dříve samozřejmé. Renata Bulvová to umí naznačit pouhým věnováním a jednou, dvěma básněmi mamince a tatínkovi (Tak málo se mluví o mrtvých / jako kdyby ani nebyli mezi námi). Nebo jako bychom se báli, že mluvením o mrtvých přivoláme vlastní smrt. Jenže ta je přítomna třeba i v podobě otce se synem, kráčejících v dojemně stejně sešlapaných pantoflích a čekajících na ženu, která jim vypere. Nebo v gestu oblizování rtů při psaní, jako to dělávala i má babička / vytáhla náhle z úst jazyk…
Hněv, smutek, žal, odpuštění – někdy stačí jen vyslovit tyto emoce ztráty za sebou tak, jak obvykle následují po smrti blízkého. Dvě z básní tematizují sebevraždu, různé druhy odchodů, „zdařených“ i „neúspěšných“: v nich se nejlépe zračí ironie osudu, kdy záchrana znamená zničení záměru.
Jiné texty jsou založené na zjištění, že člověk je nejintenzivněji se sebou a nejsnáze si uvědomí své okamžité štěstí tehdy, když se navenek odehrávají naprosté banality, například u tak prosté činnosti, jako je přenášení horkého hrnce rukou v chňapce.
Mnoho z básní Volání páva je na závěr detailně lokalizováno, a místo, prostor, kde se dějí (opět drobné pozorování člověka, situace, malé události, skeče) je důležitý: v Kavárně Pelíšek v Radotíně, kde se jakási paní snažila vyřknout směšnou hrozbu, v klášteře Zásmuky, kde cosi skučí prázdnými celami, v Hlinsku ve skanzenu Betlém, kde pohledu neušel chlapec táhnoucí popelnici po dlaždičkách, s pažemi jako sulc; v děčínském zámku zažívá mluvčí jedinečnou soukromou prohlídku interiéru s průvodcem-alkoholikem, zase jinde všímá si temného prdu pána venčícího psa. Opakovaně zjišťuje, že různost je všude a ve všech dobách stejná. Jsou to nesmlouvavé postřehy: nesmlouvavé k ostatním stejně jako k sobě. Pobavení a pousmání či rovnou smích tyto velmi lidské básně nadnáší a odlehčuje. V některých básních zaslechneme toho či onoho z editorů: kus očarovaného zloděje krásy, básníka Adama Borziče, i kus sarkastického (dnes především prozaika) Viktora Špačka, který se doslova zjeví v této básni:
Jsem jako ta matka
které kolečko od kočárku uvízlo
mezi drážkami na kolejích
protože se blížil vlak
lomcovala s ním
ale tak nějak ohleduplně
aby se přeci jen dítě
v kočárku neprobudilo
Grafický úpravce knihy, studio Lacerta, pro obálku využilo jednu z kreseb Jiřího Jandy; repro: Malvern
Renata Bulvová: Volání páva
Ilustrace Jiří Janda. Vydal Jakub Hlaváček – Malvern, Praha 2022, 84 stran, doporučená cena 258 korun.
Všude okolo jsou tyto špičaté zuby času s korouhvičkami, připravené kdykoli se člověku zahryznout do zadnice. Třeba to nutně nemusí být nemilé. Paměť není vzorný sluha ani spolehlivý pomocník, přináší i to, co má a chce být zapomenuto, ne pouze slastné okamžiky zhoupnutí nad hladinou a skok do teplé říční vody: je nemožné vypnout si uši a neslyšet ji, nejde se jí zbavit: Potřebovala bych vymazat paměť / ale ne pro další události které mnou hýbou / ale pro lži které mi zaručují poklidný život.
V mnoha básních se autorka noří do vzpomínek, nejen těch svých: nechává si vyprávět o dávných zážitcích přátel, pobaví se historkou svých žáků, mladistvým návratem kamarádky z dovolené, která si „dovolila“ přijet z Turecka v šedesáti s ozdobou v nose a s copánky, oslovuje moře, kterému jsme všichni úplně jedno, pořád poslouchá o něčích nevěrách, vybavuje si drobné ranky i znovuprožívá bolesti velké, třeba ty z opuštění, ovšem stále individuální. Ale v poslední básni končí u vzpomínek starých celá staletí, vzpomínek v hlubších a obecnějších vrstvách. Tam i jinde se pokouší zachytit a sevřít aspoň chvíli to třpytící se / někde uvnitř.
Renata Bulvová, foto: ČT art – Ondřej MazuraRenata Bulvová (* 1966), básnířka, lektorka řečnictví. Chomutovská rodačka studovala v letech 1987–1989 na pražské Konzervatoři Jaroslava Ježka herectví. Po převratu založila Literární a kulturní klub 8. V roce 1997 absolvovala katedru autorské tvorby, herectví a pedagogiky na DAMU. Pracovala jako divadelní metodička v Chomutově, učitelka hry na zobcovou flétnu v Lidové škole umění v Jirkově, po odchodu do Prahy pracovala jako produkční, mimo jiné v televizi a rozhlase. Byla organizátorkou a lektorkou Studia divadelní tvorby v divadle Labyrint a Dejvickém divadle, dramaturgyní v Památníku národního písemnictví, působila v distribuci a propagaci Literárních novin. Je autorkou čtyř básnických sbírek a knihy „poznámek k rétorice“ Umění řeči (2020).
Natočil, střih a postprodukce: Ondřej Mazura
Poznámka redakce: Rubrika Jedna báseň má za cíl autorským čtením a interpretujícím (nikoliv recenzujícím!) textem představovat básnické tituly, které se na trhu objevily v nedávné době, řekněme v posledním půlroce, někdy i o něco dříve. Není to rubrika přísně výběrová, nýbrž mapující, i když kvalitativně nechce poskytovat prostor úplně jakékoliv produkci, to znamená například vysloveně juvenilní. Má-li přesto někdo pocit, že tomu tak v některých případech je, pak primární odpovědnost jde za editorem této rubriky Josefem Chuchmou. U některých autorů/autorek se může stát, že při četbě změní některé slovo oproti tištěné podobě, z níž přebíráme text, který za čtoucím běží.