Jenom konec světa – jemné napětí a kouzlo nejednoznačnosti

poster
Divadlo Josefa Kajetána Tyla, Plzeň – Jean-Luc Lagarce: Jenom konec světa, foto: Klára Žitňanská (DJKT)

K pohostinské režii vynikajícího překladu Kateřiny Neveu byl osloven mladý Tomáš Loužný, jenž na sebe nedávno upozornil svou absolventskou inscenací Cizinec hledá byt v pražském „damáckém“ Divadle Disk. Společně s dramaturgyní Kateřinou Slezákovou přistoupili k textu citlivě, ačkoliv nešlo o úkol snadný. Síla her předčasně zesnulého Jeana-Luca Lagarcea (1957–1995) totiž tkví v textu a patrný je v nich vliv absurdního dramatu. Obě tyto zásadní složky se podařilo tvůrcům zachovat. Jednotlivé dialogy jsou značně intimním pohledem do života rodiny; v podání plzeňských herců si každé slovo textu můžeme vychutnat. Nechybí jemný humor, a co je důležité – vzrušující nejednoznačnost, neustálé odhodlávání se, napětí, nemožnost vyslovit se.

Někteří diváci možná budou inscenaci porovnávat s předloňským, i u nás uvedeným filmem kanadského režiséra Xaviera Dolana Je to jen konec světa, vycházejícím z téže hry. Ten získal v roce 2016 hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes a tři ceny francouzské Filmové akademie César. Plzeňská inscenace tento film necituje a nachází v dramatu vlastní sdělení.

Jenom konec sveta Divadlo Josefa Kajetána Tyla, Plzeň – Jean-Luc Lagarce: Jenom konec světa. Na snímku zleva Ondřej Novák (Louis), Andrea Mohylová (Catherine), Jaroslav Matějka (Antoine), Kateřina Coufalová (Suzanne) a Jana Kubátová (Matka), foto: Klára Žitňanská (DJKT)

Hlavním hrdinou hry je spisovatel Louis, který se po dvanácti letech vrací domů, aby sdělil své rodině, že umírá. To se mu však vyslovit nepodaří. Vždyť toho všichni mají tolik na srdci! – oba sourozenci, Antoine i o hodně mladší Suzanne, starostlivá maminka i švagrová Catherine. Ta jediná z rodiny vybočuje: přestože Louisovi vypráví zdánlivě banální věci, je empatická, snaží se komunikovat (drobnými gesty, pohledem). Zde může uplatnit silné stránky svého herectví představitelka Catherine Andrea Mohylová. Hostující Ondřej Novák v roli Louise obdivuhodně vystihl sensitivnost a melancholii postavy.

Umanutá a revoltující Suzanne (Kateřina Coufalová) a výbušný, snad příliš prostý Antoine (Jaroslav Matějka) se skrze výčitky snaží vyřešit spíše své vlastní problémy. Příliš krátké texty pohlednic, které Louis nikdy nezapomněl rodině posílat k narozeninám a o svátcích, či dlouhotrvající nezájem nejsou skutečnými důvody všeobecné naštvanosti, nýbrž spíše zástěrky pro pocity méněcennosti, selhání a nenaplněného života, v nichž jsou aktéři lapeni. Vnitřní nejistota postav se ovšem navenek projevuje razancí a suverenitou. Matka v podání Jany Kubátové se snaží být tmelícím prvkem rodiny: uhlazuje neshody, v případě hádky rychle převádí téma na něco příjemného, třeba na slavení Vánoc. Vytahuje omšelý stromeček, upeče tříkrálový koláč, opráší veselou koledu… Motiv svátků, který inscenátoři k původní hře přidali, funguje. Očekávaný klid a souznění v rodinném kruhu se změní v drama. Tahle rodina – se všemi svými vzpomínkami a traumaty – je až děsivě uvěřitelná, skoro máme pocit, jako bychom byli u někoho na návštěvě.

Lagarce portét Francouzský herec, dramatik a divadelní režisér Jean-Luc Lagarce (1957-1995) při práci, foto: archiv You Tube

Scéna Petra Vítka je důmyslná, evokuje elegantní, poněkud rustikální francouzské bydlení. Květinová tapeta se v určitou chvíli stává poloprůhlednou a umožňuje pohled do Louisových vzpomínek, představ, obav. Bílá skříň, na niž v průběhu inscenace pokládají členové rodiny svíčky, se v závěru mění v náhrobek, skrze nějž Louis odchází. Až morbidně vtipné je hraní si s plastovou urnou, kterou přináší matka nejprve jako vázu, pózuje s ní na rodinné fotografii, používá ji jako popelník i odpadkový koš.

Jean-Luc Lagarce hru napsal roku 1990, pět let před tím, než podlehl AIDS. Divák se může pouze domýšlet, zda i hlavní hrdina hry zemře na stejné onemocnění. Na rozdíl od filmu není jasně vyřčeno, zda je Louis homosexuál; vyrozumět se to dá snad jen z jedné poznámky Catherine („Lidé jako vy nemají děti“). I tato nejednoznačnost inscenaci sluší.

Na Malou scénu DJKT se zkrátka vyplatí zajít, současné vedení činohry vybírá kvalitní tituly, často světové a české premiéry, pracují zde vynikající režiséři a dramaturgové. Proto mě zarazila malá návštěvnost premiéry. Snad není zakopaný pes ve zdejším pověstně konzervativním publiku. Lidé si v Plzni často stěžují, že vstupenky na Mezinárodní festival Divadlo jsou rychle pryč, přitom kvalitní divadlo mají takříkajíc u nosu. Řada českých a slovenských tvůrců, prezentujících se na tomto festivalu, přitom hostuje právě v plzeňské činohře.

Jenom konec sveta Divadlo Josefa Kajetána Tyla, Plzeň – Jean-Luc Lagarce: Jenom konec světa. Na snímku zleva Kateřina Coufalová (Suzanne), Ondřej Novák (Louis), Andrea Mohylová (Catherine), Jaroslav Matějka (Antoine) a Jana Kubátová (Matka), foto: Klára Žitňanská (DJKT)

Divadlo Josefa Kajetána Tyla, Plzeň – Jean-Luc Lagarce: Jenom konec světa

Překlad: Kateřina Neveu, režie: Tomáš Loužný, dramaturg: Kateřina Slezáková, úprava: Tomáš Loužný a Kateřina Slezáková, výprava: Petr Vítek, hudba: Ivo Sedláček. Hrají: Jana Kubátová, Kateřina Coufalová, Ondřej Novák, Jaroslav Matějka, Andrea Mohylová.

Premiéra 3. listopadu 2018 na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni; následující představení 29. 12. 2018.

Související