Ještě jste neviděli Terezu Dočkalovou jako Noru? Jděte!
Málokdy jsem měl při vyhlašování nějakých cen takový pocit oprávněnosti jako minulý víkend při Tháliích, když vešlo ve známost, že cenu za ženský herecký výkon získala Tereza Dočkalová za titulní roli v inscenaci Nora – Domeček pro panenky pražského Divadla pod Palmovkou.
Shodou okolností jsem měl možnost tento měsíc představení Nory v režii Jana Nebeského zhlédnout podruhé; poprvé to bylo před řadou měsíců, při premiéře. Nyní šlo o běžnou reprízu, o takové to obyčejné představení, které o diváckém i uměleckém potenciálu inscenace vypoví víc než premiéra, z níž by se vlastně žádné recenze ani psát neměly, protože premiéra skoro nikdy není „normální“; vesměs se inscenace nachází ještě v syrovém stavu. (Jenže ono psaní o divadle je samo o sobě rovněž „nenormální“; je to zvláštní disciplína, ze své podstaty poněkud podezřelá, protože fakticky neověřitelná: nikdy nepůjdete přesně na to provedení, jež bylo recenzováno, protože každé provedení je jiné.) Zkrátka: divadelní sál v pražské Libni byl toho 7. března zaplněn tak ze tří čtvrtin, nemalou část publika tvořili abonenti Klubu mladých diváků. Nejde sice o většinou smutně pověstné dopolední školní představení, kdy se v divadelním sále ocitají i ti, kteří se v něm ze zásady ocitat nechtějí a svým způsobem by se ocitat vlastně ani neměli, ale i tak – žáci a studenti, byť kluboví, dokáží být o poznání méně zdvořilí než navoněná premiérová sešlost.
Nora a Torvald Helmerovi – čili Tereza Dočkalová a Jan Teplý v inscenaci Nory v pražském Divadle pod Palmovkou; režie Jan Nebeský, foto: Martin Špelda, Divadlo pod PalmovkouNetrvalo to ve středu 7. března dlouho a bylo cítit, jak publikum s Norou „jde“, jak po počátečním oťukávání v něm rezonuje příběh ženy, která to s manželem hraje na všechny strany, ale současně je k nesnesení zalígrovaná ve zlaté kleci. Nebeský režíroval Noru ve svítivých barvách, jako téměř lehkonohý kousek, jenž se v závěru, jakoby nečekaně, překlopí v drama. Tereza Dočkalová v titulní roli s neokázalou suverenitou přechází z jedné Nořiny pózy a vztahové pozice do druhé, je svůdná, vypočítavá, marnivá, prosebná… přívlastky by se daly vršit. Na konci shodí paruku a stojí před námi Nora zcela jiná: obnažená, v hloubi duše zraněná, která dál už nechce být hračkou, odmítá zbytek života strávit v „domečku pro panenky“. Odchází od manžela i dítěte. Neznámo kam, bez záruky. Dočkalová tuto proměnu prohlédnuvší bytosti hraje zcela uvěřitelně, jímavě, bez jakékoliv herecké podlézavosti, nadbíhavosti. Když v závěrečném v podstatě monologu hovoří k manželovi, že prostě nemůže konat jinak, jsou to mimořádně intenzivní okamžiky. Nebo alespoň onoho 7. března byly (ostatně o premiéře stejně tak). Publikum ani nedutalo. A vzápětí ocenilo herce potleskem srdečným a dlouhým. Byl to velice povedený večer, a Tereza Dočkalová na tom měla podstatný podíl. Za sebe vím, že pro mě to bude představení, jež ve mně zůstane; kvůli takovým chodím do divadel a mám divadlo jako disciplínu rád. Ostatně Tereza Dočkalová je vynikající i v zatím nejnovější inscenaci Divadla pod Palmovkou, v Shakespearově hře Něco za něco režírované polským režisérem Janem Klatou.
Nora Helmerová a JUDr. Nils Krogstad – čili Tereza Dočkalová a Radek Valenta v inscenaci Nory v pražském Divadle pod Palmovkou; režie Jan Nebeský, foto: Martin Špelda, Divadlo pod PalmovkouJestliže v tomto punktu měli tedy organizátoři a porotci Thálie šťastnou ruku, pak jedna obecná, řekněme „systémová“, ale i konkrétní pochybnost nad tím, co k těmto hereckým cenám rovněž patří, co se vesměs těší největší mediální přízni a co při slavnostním večeru vede k demonstrativním a někdy dosti kýčovitým povstáním diváckého „pléna“ a okázalému tleskání. „Prezidium Herecké asociace (…) může (s přihlédnutím k návrhům příslušné odborné poroty) udělit ve všech pěti výše uvedených tháliových kategoriích ceny za celoživotní mistrovství,“ stojí v „Základních pravidlech Cen Thálie“ na internetových stránkách této akce.
Nejprve k formulaci o „celoživotním mistrovství“. Tu musel vymýšlet někdo, kdo si netyká ani s logikou, ani s češtinou. Co je to celoživotní mistrovství? Nic takového samo o sobě neexistuje; člověk prostě není po celý život, od narození do smrti, mistr. Jistě, můžeme nad tímhle mávnout rukou a říct, že se tím myslí „celoživotní mistrovství“ v daném oboru. Jenže neexistuje ani to! Přece nikdo nemůže s vážnou tváří tvrdit, že herec od prvních chvil, co chodí po jevišti či stojí před kamerou, je mistrem. Učeň–tovaryš–mistr, to je logická a historicky ověřená triáda. Takže jaképak „celoživotní mistrovství“?! Jestli nějakou takovou cenu udělovat, tedy za – řekněme – dlouhodobě vynikající výkony v daném oboru.
Celoživotní mistr. Herec Petr Kostka s oceněním za celoživotní mistrovství v oboru činohra na galavečeru v pražském Národním divadle, kde se 24. března 2018 předávaly divadelní Ceny Thálie, foto: Vít Šimánek, ČTKA nyní k letošnímu verdiktu: cenu za „celoživotní mistrovství“ v činohře získal Petr Kostka, jemuž bude 11. června osmdesát. Je to spolehlivý herec druhého sledu, muž ušlechtilého zjevu a hlasu. Kostka je šarmér, jistě velmi dobrý řemeslník, ale že by se zapsal do dějin českého herectví, když cena hovoří o „celoživotním mistrovství“? Jmenujte mi jedinou Kostkovu velkou divadelní (a vůbec) roli, která vstoupila do dějin českého polistopadového herectví, potažmo českého herectví jako takového. Mimochodem, on jednu Thálii už obdržel – za ztvárnění postavy Hermana ve hře Smíšené (po)city. Režíroval v roce 2003 Luděk Munzar, uvádělo pražské Divadlo U Hasičů, šlo „o romantickou komedii o dvou šedesátnících, kteří ztratili své životní partnery a zůstali sami“.
Ceny Thálie je třeba brát s rezervou; ostatně jako téměř každé ceny. V případě letošní laureátky Terezy Dočkalové si lze verdikt ověřit v Divadle pod Palmovkou. Kategorie „celoživotní mistrovství“ však pracuje převážně jen s pocity, s přílišnou přibližností, a bylo by velmi na místě ji předefinovat.