Kde je moje tělo? Animovaný film se dotýká všedních zázraků
Na letošním festivalu v Cannes se kolem celovečerního debutu Francouze Jérémyho Clapina vytvořilo pozdvižení srovnatelné s hranými díly slavnějších kolegů. Ostatně hned v Cannes ho pod svá křídla vzal Netflix, na jehož streamovací platformě měl snímek Kde je moje tělo? před několika dny premiéru.
Animaci mnozí nadále pokládají za hájemství vyhrazené spíše filmům pro děti a dospívající. Kde je moje tělo? však s ohromující suverenitou propojuje trable teenagerů s daleko univerzálnějšími otázkami existence. Clapinův film má až zázračnou sílu přenést diváka do světa, kde vládne zralý filmový jazyk a měňavá, virtuózní poetika, která hravě přelétá mezi teenagerskou romancí, surreálným tripem a dramatem o identitě a odcizení. Zázračnost snímku Kde je moje tělo? tkví v tom, že animaci virtuózně používá ke stvoření jedinečného, pulzujícího tvaru, který je svou emocionální komplexností blízký realitě, přesto obsahuje unikátní a k ničemu nepřirovnatelný vesmír prostoupený něhou, melancholií a vzrušující imaginací. Výtvarné zpracování zde skutečnost nadměrně neodcizuje, nestylizuje ani netrivializuje. Vytváří svébytnou novou realitu dýchající životem a svobodou, jakou filmu nabízí jen animace.
V centru příběhu nestojí ani tak dospívající Naoufel, sirotek, který se protlouká coby poslíček pizzy a večery tráví v chladné náhradní rodině. V centru příběhu stojí jeho ruka, jež se ze zprvu mlhavých příčin ocitá oddělená od hrdinova těla. Její dobrodružná pouť městem směrem zpět k tělu je zároveň cestou hlavní postavy do bolestivých vzpomínek – k sladkému dětství, jež přervala tragédie, k obtížnému dospívání, které charakterizuje samota, až k euforické a okouzlující první lásce, jež začne jako v bláznivém romantickém filmu, totiž fádní komunikací přes domovní telefon s tajemnou dívkou.
Trajektorie, kterou vyznačuje téměř thrillerový úprk ruky před nástrahami velkoměsta, se elegantně klikatí různými prostředími i časovými rovinami a směřuje k neodvratnému momentu, kdy se část oddělí od celku. Metafora ztráty, hledání, odhalování poškozených, ztracených fragmentů sebe sama, je v podání Kde je moje tělo? stejnou měrou poetická, výstřední i elegantní. Pokud problémem mnoha žánrových hybridů současnosti bývá to, že neuspokojivě skáčou od jednoho k druhému, pětačtyřicetiletý Clapin zcela kontrolovaně nechává jednotlivé vrstvy příběhu vzájemně prostupovat, umocňovat se, vytvářet harmonii prosté, avšak jímavé filmové básně o blízkosti a ztrátě.
Scenérie velkoměsta, zachycená v překrásných detailech a barvách, posiluje dojem iniciace, kterou prochází ruka, hrdina i sám divák. Nádherné výtvarné zpracování a precizní ruční animace souzní s úsporným elektronickým soundtrackem Daniela Levyho, který dokáže střechy velkoměsta zvukem proměnit v nekonečné ledové pláně, v nichž se Naoufel a jeho láska Gabrielle ztrácejí v prvních milostných bouřích. Režisér nezvykle podřizuje perspektivu snímání ruce a hmatu. Jeho film je nejen geniálně záběrovaný tak, aby perspektiva ruky byla jeho středobodem, zároveň funguje jako nezvykle taktilní připomínka toho, jak důležitý je pro lidskou paměť právě dotek.
Kde je moje tělo? představuje typického zástupce francouzské animované školy v tom, jak moc důvěřuje filmovému jazyku, kolik významových dveří nechává jen nonšalantně pootevřených, nakolik preferuje lyrické situace a náznaky před ostře pointovanými gagy a příběhovými zvraty. Impresionistické zachycení pocitů cizoty, okouzlení, euforie i úzkosti jde vysoko nad rámec známých klišé, z nichž přitom Clapin vychází. Je to jako slyšet důvěrně známý příběh tak, jak ho ještě nikdo nevyprávěl. Zažívat povědomé emoce a nacházet úplně nové odstíny. Vlastně ty emoce spíše cítit v konečcích prstů než je vnímat ušima a očima.
Ruka oddělená od těla, dítě oddělené od rodiny, zvuky oddělené od skutečnosti mikrofonem, na který je Naoufel v dětství zaznamenával; co se může jevit coby pouhý další triviální příběh dospívání, ve skutečnosti funguje jako obecná zpráva o stavech, které nás provázejí celým životem, o tenké hranici mezi naplněním a melancholií, celistvostí a ztrátou, sounáležitostí a izolací, ideály a deziluzí. To, co jsme ztratili, nás definuje stejně významně jako to, co máme. Kde je moje tělo? oslavuje filmové médium, jež tyhle protiklady dokáže obsáhnout a harmonizovat. Clapinův debut představuje jeden z nejkomplexnějších a nejsuverénnějších animovaných filmů dekády. A také jeden z nečekaných vrcholů letošního filmového roku.
Plakát Netflixu k filmu a režisér Jérémy Clapin (*1974), repro: Netflix, foto: Festival CannesKde je moje tělo? / J’ai perdu mon corps (Francie, 2019, stopáž 81 minut)
Režie: Jérémy Clapin, scénář: Jérémy Clapin, Guillaume Laurant, hudba: Dan Levy, střih: Benjamin Massoubre. Hrají: Patrick d’Assumçao, Victoire Du Bois.