Koncertní film Summer of Soul se vrací do konce šedesátých let a oslavuje černou hudbu

atmosféra na koncertě
Energie roku šedesát devět ve filmu Summer of Soul, zdroj: Searchlight Pictures

Léto 1969 je pro fanouška populární hudby synonymem Woodstocku, festivalu, který se v následných dekádách stal symbolem kulminace generačního boje šedesátých let. Ovšem o nějakých 160 kilometrů směrem na jih se v přibližně stejný čas odehrála jiná hudební přehlídka, která měla ve své době rovněž značný ohlas, nicméně zápisu do dějin se nedočkala. Respektive stalo se tak až nyní.

Mavis Staples zpívá s Mahalií Jackson
Podívejte se na trailer filmuSummer of Soul. Na snímku Mavis Staples ze The Staples zpívá duet s gospelovou hvězdou Mahalií Jackson na Harlem Cultural Festivalu, zdroj: Searchlight Pictures

Harlem Cultural Festival (někdy také nazývaný Black Woodstock) probíhal v průběhu šesti letních odpolední od konce června do konce srpna 1969 v harlemském parku Mt. Morris (dnešní Park Marcuse Harveye). Pozvání dostala především tehdejší špička afroamerické hudby: od devatenáctiletého Stevieho Wondera přes Ninu Simone až po gospelovou hvězdu Mahalii Jackson. Historií málem zapomenutý festival, který oslavoval vzájemnost černošské menšiny a transformativní sílu její hudby, připomíná snímek Summer of Soul, který z dobových archivů a rozhovorů vytvořil americký hudebník, skladatel, ale také filmař Ahmir-Khalib Thompson (* 1971) vystupující jako Questlove. Jeho dokument kombinuje archivní záběry s reflexí muzikantů či návštěvníků a slaví úspěchy – získal cenu poroty i diváků na festivalu v Sundance, objevuje se v seznamech dosud nejlepších filmů roku 2021. Momentálně se promítá v amerických kinech a je dostupný na streamovací službě Hulu; o české distribuci se jedná.

Umřel negr, narodil se černoch

Konec šedesátých let byl pro Afroameričany dramatickým obdobím. Vrcholil jejich boj za občanská práva a desegregaci společnosti, náladu výrazně ovlivnily násilné smrti černošských vůdců Martina Luthera Kinga a Malcolma X. Afroamerickou menšinu už předtím zasáhla rovněž násilná smrt prezidenta Kennedyho, který sliboval změnu rasových poměrů. Nervózní éra zrodila četné protesty a demonstrace, měla i za následek militarizaci a radikalizaci černé menšiny. Příkladem budiž Černí panteři, původně zformovaní jako domobrana proti policejní brutalitě. Film Summer of Soul zachycuje ducha doby v koncertních vystoupeních afroamerických muzikantů, v jejichž hudbě je zapsán spravedlivý vztek, ale i naděje na změnu.

Line-up festivalu v harlemském parku odrážel různé tehdejší podoby černé hudby. Akce tím pádem sloužila i coby přehled dobové scény, která se rozrůstala, vzájemně fúzovala a začala úspěšně atakovat dominanci bílého rocku v žebříčcích. V první třetině filmu převládají skupiny s kořeny v gospelu, který spojuje hudbu s černou spiritualitou. Nezapomenutelná je například pasáž, v níž aktivista Jessee Jackson vypráví do kytarového sóla bluesmana BB Kinga o násilné smrti Martina Luthera Kinga a následně gospelové hvězdy Mahalia Jackson a Mavis Staples zazpívají písňovou modlitbu Take My Hand, Precious Lord, píseň, kterou reverend King zmínil těsně před smrtí.

Je to doba, v níž se soul a gospel organicky mísí s rockem či popem – The 5th Dimension zahrají padesáti tisícům diváků svůj hit Age of Aquarius/Let The Sunshine In (původně z muzikálu Hair) a propojí afroamerickou tradici s myšlenkami hippies. Když na pódium dorazí skupina Sly & The Family Stone, všechny žánrové bariéry jdou stranou; jejich těžkotonážní funk křížený s rockovou psychedelií otevírá dveře do nové éry, v níž černá hudba definitivně prorazí hranice segregace a stane se novým popem. S Ninou Simone přichází na pódium sžíravá angažovanost – její Backlash Blues vypráví o lidech, kteří stojí v cestě černé emancipaci. „Jste mladí, nadaní a černí. Musíme začít říkat své mládeži,“ obrací se o chvíli později v písni To Be Young, Gifted and Black na soukmenovce a zdůrazňuje, že pocitu hrdost se dá naučit výchovou.

B. B. King B. B. King na Harlem Cultural Festivalu čili fragment ze „Summer of Soul“ roku 1969, zdroj: Searchlight Pictures

„Bylo to léto, kdy umřel ‚negr’ a narodil se ‚černoch’,” říká v dokumentu jeden z pamětníků a připomíná proměnu afroamerické identity vstříc většímu sebevědomí. Vidět je to třeba v tehdejší módě, jež se vracela k africkým motivům nebo k „afro“ účesům, které byly do té doby považovány za pokleslé. Hudba, kterou měli Afroameričané dovoleno vyjadřovat na veřejnosti své emoce, byla už o krok napřed – expresivní Sly & The Family Stone nebo Stevie Wonder reprezentovali nového Afroameričana, který překračoval hranice toho, co bylo občanům druhé kategorie v USA dovoleno.

Něco z dějin revoluce

Konec šedesátých let ovšem také znamenal heroinovou epidemii, pokračující válku ve Vietnamu či cestu Apolla 11 na Měsíc, která se v afroamerické komunitě nesetkala s bůhvíjakým ohlasem. „Létáme do kosmu, ale zároveň máme miliony lidí, kteří trpí hladem,“ říká hořce na archivním záběru jeden z návštěvníků festivalu a naznačuje trochu jiný pohled na události, které máme v učebnicích historie zapsané jako triumfální. Žádný div, že z těchto ingrediencí vznikla třaskavá kombinace, která na mnoha místech vybouchla. Mnohem častěji se naštěstí odrazila v hudbě.

Ve filmu mnohokrát zazní slovo „revoluce“, nadto snímek nese podtitul …Or, When The Revolution Could Not Be Televised (…neboli když revoluce nemohla být v televizi), který je odkazem na slavnou píseň jazzového básníka Gila Scotta Herona Revolution Will Not Be Televised. Název filmu ostatně připomíná skutečnost, že záběry natočené na Harlem Cultural Festivalu v létě 1969 týmem zkušeného dokumentaristy Hala Tulchina ležely padesát let ve sklepě, aniž by o ně někdo jevil skutečný zájem.

Dokument rovněž odráží podprahovou změnu ve vnímání afroamerických témat, která se na konci šedesátých let odehrála a je patrná s odstupem dekád. Afroameričané skutečně donutili bílou Ameriku, aby je brala vážně. Ledy rasové nerovnosti se hnuly. Tedy, jak lépe vidíme také až dnes, aspoň trochu…

Hudba v tomto procesu hrála výraznou roli a Summer of Soul ji oslavuje jako nezastavitelnou sílu schopnou měnit dějiny. Že tento boj o definitivní afroamerickou emancipaci dosud neskončil, dokazují události z posledních let – dokument o „černém Woodstocku“ chce být nepochybně také komentářem k realitě přetrvávajícího rasismu, byť režisér Ahmir-Khalib „Questlove“ Thompson k tématu přistupuje více oklikou.

Plakát k filmu Plakát k filmu Summer of Soul, repro: Hulu

Summer of Soul (… Or, When the Revolution Could Not Be Televised) (USA, 2021, stopáž 117 minut)

Režie: Ahmir-Khalib Thompson, kamera: Shawn Peters, střih: Joshua L. Pearson. Vystupují: Stevie Wonder, B.B. King, Nina Simone, Abbey Lincoln, Mahalia Jackson, Moms Mabley, Jesse Jackson a další.

Související