Master of None – seriál, který fascinujícím způsobem ukazuje stejnost i jinakost
Oslavné kritiky, které v zahraničí sklidila třetí sezona Master of None, jsou oprávněné. Úkrok stranou do koncentrované komorní minisérie, která naprosto obstojí i bez znalosti předchozích dvou sezon, vyjevuje v nových souvislostech neokázalou empatii celého tohoto seriálu.
Aziz Ansari, respektive jeho postava jménem Dev, protagonista prvních dvou sezon (z let 2015 a 2017) díla, které tuzemský Netflix uvádí pod názvem Mistr amatér, se v nynější třetí řadě objeví jen na pár minut. A vyprávění naznačuje, že i to je až až. Dev se totiž nachází v neslavné životní fázi, kdy jeho herecká kariéra těžce stagnuje a kdy si se svou nejnovější partnerkou především navzájem vybíjejí své frustrace. Zkrátka vede život, na němž není nic vtipného ani tragického, ale který je především nanicovatý a trapný. Je to chytrý způsob, jakým Ansari už v první epizodě třetí série odvrací pozornost od svého hrdiny, ale i od sebe samého.
Americký komik a filmový tvůrce indického původu Aziz Ansari totiž od roku 2018, kdy byl nařčen ze sexuálního obtěžování (jeho případ je nicméně obecně považovaný za hraniční a nesrovnatelný s obviněními týkajícími se Harveyho Weinsteina či Kevina Spaceyho), víceméně zmizel z veřejného povědomí. Třetí sezóna Mistra amatéra je pro něho návratem na scénu. Dev se v ní objevuje v podstatě jen proto, aby ze sebe udělal idiota a pak z ní rychle zmizel. Uvolňuje totiž místo další kvaziautobiografické postavě seriálu – Devově lesbické afroamerické kamarádce Denise v podání Leny Waithe. Ta patří k uznávaným autorkám, jimž se v audiovizi daří nenuceně a nápaditě vyjadřovat zkušenosti minorit západní společnosti. Herečka, autorka televizní série The Chi a producentka několika výrazných filmů a sérií (Dear White People, Them) třetí sezonu společně s Ansarim napsala a ztvárnila jednu ze dvou hlavních rolí. Ansari zároveň všech pět epizod režíroval.
Není divu, že se letošní série neprezentuje jako regulérní třetí řada, ale spíše jako samostatná bokovka s názvem Master of None Presents: Moments in Love. Nový Master of None (čili Mistr amatér) se totiž od starších epizod v mnoha ohledech liší. Ansari a Waithe už nepředkládají odlehčenou, v lecčems pichlavou komedii, která před šesti lety udělala z první řady hit. Navazují na chmurnější a artistnější epizody druhé sezony, kde Ansari s mistrnou lakonickou výstižností ztvárňuje citlivé milostné problémy a láskyplně odkazuje na evropskou artovou kinematografii. Moments in Love mají ke komedii daleko; jde o vážné drama soustředící se na několik fází rozpadajícího se romantického vztahu.
Waithe a britská herečka Naomi Ackie ztělesňují manželky žijící spolu v odlehlém luxusním sídle. Potýkají se s nevyrovnanými kariérami, s pokusy mít dítě a s celkovým citovým ochladnutím. Stejně jako v předchozích dvou sezonách, i tady seriál skvěle propojuje každodenní problémy se specifickou pozicí menšin. Není to křiklavé upozorňování na sociální nespravedlnost, nýbrž vytváření každodenních situací, v nichž se samovolně projevuje „stejnost“ i „jinakost“ hlavních hrdinů. A kromě toho Mistr amatér zůstává seriálem otevřeně pozitivním a podporujícím progresivní tendence ve společnosti. Ve třetí řadě je to vidět nejen na tom, jak civilně zachycuje lesbický milostný vztah, ale především na linii, kde se Denisina manželka Alicia pokouší o umělé oplodnění. Čtvrtá epizoda, jež je vrcholem nynější sezony, zachycuje v podstatě padesát minut lékařských procedur a proměnlivých nálad hlavní hrdinky během celého toho procesu. Na jednu stranu je to vyčerpávající podívaná, na stranu druhou tvůrci nikdy nesklouzávají do vyloženého zoufalství. Přestože je hrdinka v zásadě osamělá, pořád má kolem sebe několik jedinců, kteří ji upřímně a bezmezně podporují – a právě to jí pomůže najít sílu v sobě samotné. Svět Mistra amatéra není žádná idyla, avšak v jádru je přející a optimistický vůči osudům a touhám svých postav. A zásadně staví jedince a jejich konsenzuální vztahy nad obecnou morálku a pravidla.
Tvůrcům se daří vytvářet náročnou kombinaci tíživých dramatických situací a melancholicky smířlivého odstupu. Ten vytvářejí hlavně způsobem vyprávění, který za hodně vděčí evropskému artovému filmu. Mohlo by se zdát, že Ansariho režijní styl vyzrál, ve skutečnosti se „pouze“ velmi pozorně dívá po jiných vzorech než v prvních dvou sezonách. Seriál je natočený v delších, většinou statických záběrech, v nichž kamera vystupuje coby víceméně nezúčastněný pozorovatel, který nijak nepřidává na dramatičnosti vyhroceným situacím, naopak je tlumí svou nevzrušenou perspektivou. Mezi jednotlivé scény navíc Ansari po vzoru Jasudžira Ozu a některých dalších výrazných tvůrců vkládá bezdějové záběry přírodních nebo architektonických zátiší, které tvoří emoční polštáře zjemňující drama. Vynikající řecký kameraman Thimios Bakatakis (stálý spolupracovník režiséra Yorgose Lanthimose) všechny záběry snímal na 16mm film ve formátu 4:3, což samo o sobě dodává Moments in Love patinu archivního a umělecky hodnotného artefaktu. První epizody se navíc odehrávají v designově vypulírovaném interiéru a ještě v kombinaci s lyrickými záběry přírody někdy působí až snobským dojmem, ovšem režisér jej zmírňuje neokázalým vystupováním postav a změnou scenérie v posledních dvou epizodách.
Leny Waithe a Naomi Ackie v seriálu Master of None – Presents: Moments in Love, foto: NetflixTřetí sezona vznikala v podmínkách covidového lockdownu, takže většina epizod se odehrává v odlehlých prostorách s minimem aktérů. I v tomhle ohledu exceluje čtvrtá epizoda, jíž se daří sugerovat dojem, že se hlavní hrdinka pohybuje v New Yorku v době, která pandemií není zasažena.
Master of None – Presents: Moments in Love (USA, 2021, 5 epizod, celková stopáž 3 hodiny 3 minuty)
Tvůrci: Aziz Ansari, Alan Yang, scénář: Lena Waithe, Aziz Ansari, režie: Aziz Ansari, hudba: Didier Leplae, Joe Wong. Hrají: Lena Waithe, Naomi Ackie, Angela Bassett, Rachel Sophia-Anthony, Anthony Welsh.