Mezi láskou a smrtí. Kultovní deska britské kapely Coil slaví třicet let

obal zlatého alba
Jedna z letošních reedic alba Love´s Secret Domain: (30th Anniversary) 3LP (Gold Vinyl), repro: Elusive Disc

„Halucinační obraz postav nebo tváří se obvykle mihne a pak zase zmizí, ale tentokrát se postavy naopak množily a zaplňovaly místnost. V okně do studia, kde Sleazy mixoval jeden z tracků, se míhal zástup králů a svatých mužů. Postavy Aztéků a také nějací seveřané.“ Tak vzpomínal na natáčení alba Love´s Secret Domain tehdejší člen skupiny Coil Stephen Thrower. Halucinace s ním sdílel i John Balance, podle jehož vzpomínek studio obsadili třímetroví amazonští bojovníci a babylonští králové: „Viděl jsem je rozesazené po zemi. Dotýkali se jeden druhého a povídali si,“ cituje hudebníka David Keenen ve své knize England´s Hidden Reverse z roku 2002, v níž zmapoval kariéru anglických experimentálních hudebníků propojených láskou k okultismu a k psychedelickým zážitkům. Zmíněný Peter „Sleazy“ Christopherson pak ve stejné knize vzpomíná, že pánové Balance a Thrower se zvládli hádat klidně osmačtyřicet hodin o to, jestli použít jeden nebo druhý sampl.

Třetí studiové album skupiny Coil oslavilo letos v březnu třicáté narozeniny a dočkalo se opulentních reedic. Deska z roku 1991, natáčená pod vlivem LSD a psylocibinu, inspirovaná taneční klubovou kulturou své doby i anglickým preromantickým básníkem Williamem Blakem, se stala milníkem psychedelického undergroundu.

Portrét Williama Blakea Portrét Williama Blakea (1757–1827), olej z roku 1807 je dílem Thomase Phillipse; The National Portrait Gallery, London, zdroj: Wikipedia.org

Titulní (a zároveň závěrečná) skladba desky Love´s Secret Domain cituje Blakeovu báseň Nemocná růže i popový hit In Dreams Roye Orbisona. „Popusť uzdu zdravému rozumu,/ někteří z nás mají ostřejší zuby./ V tajném hájemství lásky,“ deklamuje zuřivě zpěvák John Balance do industriálního šrumu, jemuž udává řád strojový beat. V tento moment má už posluchač za sebou hodinu dlouhou jízdu, během níž potkal hypnotické rytmy, temné psychedelické syntezátorové pasáže i výstřední elektronické freak-outy. Jestli do té doby ještě nepopustil uzdu zdravému rozumu, tak teď už skoro jistě ano.

Musí to být spirituální rituál

Peter Christopherson a John Balance se potkali počátkem osmdesátých let. První jmenovaný měl za sebou členství v tehdy už nefunkční legendě industriální hudby Throbbing Gristle, s Balancem se seznámil v navazujícím projektu Psychic TV, který spolu posléze opustili, aby založili Coil. Desky Scatology (1984) a Horse Rotorvator (1986) navazovaly na agresivní zvuk industriálu. Ale na konci osmdesátek se Coil chtěli posunout. Kmenové duo kapely doplnil Stephen Thrower a ve studiu se k nim přidali třeba Marc Almond (Soft Cell) nebo Rose McDowellová.

uloce Londýna Británie devadesátých let: rave party, traveller culture, road protest scene. Ilustrační foto, zdroj: Good Trouble – Culture of resistence

Výchozím bodem pro tuto tvůrčí etapu Coil bylo setkání s acid housem a s ním spojenou kulturou ilegálních tanečních večírků a psychedelických drog. Tahle divoká symbióza naplňovala ideál rituálního, transcendentálního zážitku, k němuž se Coil chtěli hudbou přiblížit. Jsou to ovšem právě skladby nejbližší tehdejší raveovému třeštění jako The Snow a Windowpane, které z kolekce na albu Love´s Secret Domain zestárly zdaleka nejvíc – rovný houseový beat nebo zvuk didgeridoo z dnešního odstupu příliš znějí coby artefakty spojené s jednou konkrétní, dávno odešlou érou. Coil se také zkraje devadesátých let poprvé (a naposledy) podívali do hitparád – Love´s Secret Domain, o němž Christopherson a Balance v žertu mluvili jako o „párty desce“, figurovalo na druhém místě žebříčku alb vydaných nezávislými labely.

Coil požívali aktuálně dostupné technologie. Nakládali s nimi ovšem tak, že výsledek je v drtivé většině nadčasový– skladby Dark River nebo Titan Arch zní i dneska zní tajuplně i majestátně. Coil se podařilo napojit se na britskou okultní tradici, jíž byli fascinováni, a podvratnost undergroundu se zde nečekaně dobře prolíná s nadčasovostí folkové hudby. V Chaostrophy se ze změti samplů a beatů ke konci dokonce vynoří smyčcový kvartet s vyloženě bukolickou melodií. Divoké hudební kontrasty chtějí zachycovat téma střetu lásky a smrti, které se vine celým albem.

dva muži pózují obloženi panenkami Základní dvojice skupiny Coil: vlevo John Balance (vlastním jménem Geoffrey Nigel Laurence Rushton, 1962–2004) a Peter Martin Christopherson zvaný Sleazy (1955–2010), zdroj: The Vinyl Factory

Hned na třech místech desky Love´s Secret Domain se opakuje motiv skladby Teenage Lightning, zlověstný drogový marš s vokálem proměněným efekty, kdy Balance zpívá o síle –náctileté energie a vzteku. („Sleazy“ na koncertech enigmaticky vysvětloval, že „–náctiletý blesk“ vznikne, když se vezmou dva –náctiletí a třou se o sebe). O čtrnáct let později se táž skladba objevila v minimalistickém mixu na albu The Ape of Naples, jímž Christopherson chtěl po smrti Balanceho (13. 11. 2004) definitivně uzavřít diskografii kapely. Novější verze je éteričtější, zbavená vzteku a agresivity. Tato změna dobře odráží cestu, kterou se Coil vydali v další dekádě, v nultých letech. Na abstraktních, darkambientních opusech Musick To Play in Dark Vol. 1, Musick To Play in Dark Vol. 2 nebo Moon´s Milk našli delikátnější způsoby, jak se vyrovnat se světem. A jejich hudba definitivně opustila škatulky.

Zmíněné album The Ape of Naples (2005), shromažďující nové i přemíchané skladby, je více než důstojným epitafem enigmatického dua. Balanceho smrt ve věku dvaačtyřiceti let uzavřela existenci skupiny; Christopherson zemřel v roce 2010, v pětapadesáti.

„Ze světla přichází temnota“

„Snažíme se dělat hudbu, která trvale a fundamentálně změní způsob, jakým lidé cítí a vnímají okolí a své místo ve světě. A snažíme se to dělat tak, aby si při tom moc neublížili,“ popsal Christopherson filozofii Coil v rozhovoru ze začátku tisíciletí, který nedávno zveřejnil portál Quietus. „Mám pocit, že chceme lidi povzbuzovat, aby se ztratili v naší hudbě stejně, jako se v ní ztrácíme my. (…) Je to jako když tě ovládne něco, co tě překračuje,“ dodal.

Tím, jak ubíhal v jednadvacátém století čas, začínal spirituální rozměr hudby, který Coil vždy zdůrazňovali, znít možná poněkud trochu naivně; konzumní a sekulární společnost odsunula transcendentální potřeby na okraj zájmu. Takové potřeby však nemizí zcela: zjevují se v krizových okamžicích, v nichž prostě nejde některým podstatným otázkám uhýbat. Jeden takový okamžik prožívá lidstvo právě teď. Proto možná není od věci začít se znovu prokousávat spletitou diskografií Coil.

obal alba Obal alba Love´s Secret Domain, repro: Amazon

Nahrávky Coil se poslední dobou objevují v reedicích, byť poněkud chaoticky – ostatně výroční vydání Love´s Secret Domain je dostupné ve dvou odlišných verzích od společností Wax Track a Infinite Fog. Na konci loňského roku o Coil vyšla výpravná obrazová publikace Universe Is a Haunted House, na příští rok se chystá jejich biografie Everything Keeps Dissolving. Na konci letošního března také vychází tribute album, na němž tvorbě Coil skládají poctu kapely z elektronického undergroundu.

Obal Love´s Secret Domain zdobí surreálná dřevořezba, v níž lze identifikovat třeba obří ejakulující penis umístěný nad mottem „Out of Light Cometh Darkness“ („Ze světla přichází temnota“). Mix zlověstných samplových koláží a slastných ambientních ploch na jejich nejslavnější desce odráží nejen dva mody hudební evoluce Coil. Transcendence a smíření se dostaví teprve v okamžiku, kdy dokážeme přijmout oba protikladné póly existence – lásku i smrt.

Související