Nacistický terorismus v kandidátovi na Oscara a noirové kraťasy v přítmí Bia Oka
Dva filmové tipy tohoto týdne nás zavedou na chmurné pomezí žánrů a drsné reality. Režisér Fatih Akin ve filmu Odnikud, nominovaném na cizojazyčného Oscara, zkoumá pocity ženy, jejíž rodina se stala obětí teroristického útoku neonacistů. Projekt iShorts přináší do kin krátké filmy z celého světa koketující s žánrem noir, včetně novinky režiséra Zacka Snydera.
Teroristické činy páchané evropskými nacisty nejsou ve filmu příliš častým tématem. Právě na ně upozorňuje nový snímek německého režiséra Fatiha Akina Odnikud, který se dostal do užšího výběru filmů nominovaných na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Akin je potomkem tureckých přistěhovalců v Německu a situaci Turků v současné Evropě sleduje ve většině svých filmů. Odnikud vypráví o Němce, která si vzala tureckého přistěhovalce. Její manžel a syn se stanou oběťmi teroristického útoku, za nějž pravděpodobně mohou příslušníci organizované evropské nacistické skupiny.
Diane Krugerová ve filmu Odnikud, stošestiminutovém dramatu natočeném vloni v německo-francouzské koprodukci; režíroval v Hamburku (roku 1973) narozený Fatih Akin, foto: MagnoliapicturesAkin ve svých filmech upozorňuje na společenské problémy, které podává dramatickým, expresivním způsobem. Jeho nejslavnější snímek Proti zdi (2004) je dravá romance o dvou lidech se sebevražednými sklony, kteří uzavřou sňatek částečně kvůli tradicionalistickému smýšlení rodičů jednoho z nich. Soul Kitchen (2009) zase nabízí odlehčenou smolařskou komedii o obtížích provozování restaurace v současném multietnickém světě. Odnikud bývá někdy kritizováno za své vyhrocené finále, jež někteří kritici označili za pád do žánru brakových filmů o pomstě. Akin v něm ale jen pokračuje ve svém stylu – jde mu spíš o zachycení emocí a dramatičnost než o uměřený realismus.
Všichni kritici se naopak shodli na tom, že představitelka hlavní role, německá herečka Diane Krugerová, tu předvádí mimořádný výkon. Její kreace trpící pozůstalé, které už od samého začátku byrokratická policie brání v tom, aby svůj žal prožila naplno, je neobyčejně subtilní a strhující zároveň. Už kvůli ní se vyplatí Odnikud vidět.
Záběr z loňského čtyřminutového kraťasu jinak naprosto blockbusterového amerického režiséra Zacka Snydera; toto sugestivní dílko se jmenuje Snow Steam Iron, foto: screenrant.comProjekt iShorts v Biu Oku
Žánr film noir žije nejen v desítkách současných celovečerních filmů, ale obohacují ho i spousty krátkometrážních snímků. Právě tento měsíc koluje českými kiny kolekce noirových kraťasů vybraná projektem iShorts. Premiérově ji můžeme vidět ve středu 10. ledna od 20.30 hodin v pražském kině Bio Oko. Diváci v ní najdou filmy z celého světa natočené po roce 2010 v délce od 3 po 25 minut.
Mezi Noir iShorts se objeví třeba film Zacha Wechtera Straight Down Low z roku 2013. Přenáší atmosféru ponurých detektivních příběhů do prostředí americké střední školy; je to afroamerická variace na snímek Zmizení (2005) od Riana Johnsona.
Jihokorejský snímek If I Had a Heart (2013) zase spojuje žánrové prvky s konvencemi drsných asijských kriminálek. Na plátně si budeme moci vychutnat i nový čtyřminutový kraťas blockbusterového režiséra Zacka Snydera (Strážci – Watchmen, Muž z oceli) nazvaný Snow Steam Iron (2017) natočený na iPhone.