Nastala dědická reforma a na úřadu práce to žije. Německá hra o věčné nerovnosti
Někdo šetří na džíp téměř celý svůj dospělý život. Někdo je vlastníkem džípu již od kolébky. Divadlo Letí uvádí hru Džípy německé autorky Nory Abdel–Maksoud pouhý rok od světové premiéry v mnichovském Kammerspiele. Text se s vtipem zamýšlí nad osudem a statusem jedince, který mu předurčuje kapitál jeho rodiny.
Nora Abdel–Maksoud (* 1983) je nejen současnou oceňovanou dramatičkou, ale i herečkou a režisérkou. Vlastní hru Džípy režírovala právě i pro Kammerspiele. Divadlo Letí potvrzuje uvedením této hry v režii a překladu Martiny Schlegelové svůj profil, jímž bylo a nadále je objevování a divadelní zpracování nové zahraniční dramatiky.
Na mnichovském úřadu práce se potkávají Maud, Silke, Armin a Gábor. Každý je zástupcem určité vrstvy společnosti a dohromady vytvářejí její relativně reprezentativní mozaiku. Maud je stálou „zákaznicí“ instituce; kdysi známá spisovatelka brakové literatury, dnes občanka znalá byrokratického chaosu a závislá na podpoře. Naopak Silke přichází na úřad jako mladá podnikatelka; její obaly na notebooky z kožených bavorských lederhose sice negenerují opojný zisk, to však Silke nevadí, jelikož jejím hlavním pracovním poměrem je „být dcerou“. Díky svým rodičům je součástí vyšší střední třídy a zlaté mládeže, přestože ona sama toto označení odmítá. Armin je vyhořelý úředník. A jeho kolega Gábor posledních třináct let šetřil na vysněný džíp symbolizující jeho pracovitost a píli. Gábor stojí v opozici k Silke a právě na této dvojici nejvíce vyniká, jakým způsobem materiální zázemí ovlivní nejen naši výchozí pozici do života, nýbrž i celkové uvažování.
Tomáš Kobr a Milada Vyhnálková v inscenaci Divadla Letí Džípy, foto: Divadlo Letí – Alexandr HudečekČtveřici sledujeme ve chvíli, kdy přichází v platnost reforma o dědictví. Myšlenka, z níž reforma vychází, je postavena na následujícím tvrzení: Naše narození je pouhá spermaloterie, a tudíž náhodné by mělo být i námi nabyté dědictví. Nově tedy po úmrtí přechází dané dědictví do správy státu a občané se mohou v dědické loterii přihlásit o kupon, jenž jim losem přiřkne náhodné dědictví. Změna jistot i nejistot vede k absurdnímu vyústění. Maud se Silke vtrhnou ozbrojené do kanceláře Armina a Gábora a společně se domáhají svých práv.
Režisérka Schlegelová s pečlivostí vypointovala situace, které odkrývají dva časoprostory. Dochází k přehrání aktu přepadení – tato rovina nabízí akci, herecky je přiznaně stylizovaná do nadsázky, čímž je podtrhnuta grotesknost zápletky. Ve druhé rovině postavy událost komentují a osvětlují pozadí reformy, které pro diváka může být chvílemi poněkud komplikované. Prim však dostávají herci ovládající úsporně vybavenou scénu. Tomáš Kobr coby úředník Armin udržuje arogantní povýšenost a nezájem, štiplavě komentuje situace a v závěru odkrývá překvapivě lidskou stránku své postavy. Richard Fiala je akurátní a nezkorumpovatelný úředník Gábor; ztuhlost fyzického projevu přesně prozrazuje jeho nesmlouvavost. Milada Vyhnálková naivitu a povrchní nevědomost zhýčkané Silke vtělila jak do tónu a dikce hlasu, tak do pohybů. Energií oplývající Natálie Drabiščáková užívá hyperbolizovaná gesta i mluvu, aby podpořila komiku klišovitých promluv Maud v duchu béčkových románů; její postava je nejsilnějším komickým prvkem inscenace.
Džípy jsou vydařenou čistou činohrou, která stojí na mizanscéně, hereckých výkonech, slovní komice a nepolevujícím nasazení. Hra nabízí zajímavé sociální téma. Inscenace je nijak kriticky nekomentuje, předkládá je pro samostatné divácké zamyšlení.
Autorka je divadelní publicistka a pedagožka literárně dramatického oboru.
Divadlo Letí, Praha – Nora Abdel–Maksoud: Džípy
Režie a překlad: Martina Schlegelová, dramaturgie: David Košťák, scénografie: Anna Brotánková, kostýmy: Simona Pekařová.
Psáno z premiéry 12. února 2023.