Mozaika v bílém porcelánu a hřejivém světle, která se může vypálit do paměti

Hedvika Řezáčová
Mozaika v bílém porcelánu a hřejivém světle. Hedvika Řezáčová v inscenaci pražské MeetFactory 675 malých korálků rudých jako zlost, foto: MeetFactory – Andrea Černá

Dramaturg Matěj Samec vytvořil pro inscenaci 675 malých korálků rudých jako zlost kolážovitý text inspirovaný tvorbou německé, u nás systematicky vydávané spisovatelky Judith Hermannové. Fragmenty z jejích povídek jsou skládané do mozaiky tvořící půdorys pro herečku Hedviku Řezáčovou. Ta v režii Apoleny Vanišové rozžívá poměrně komplikovaný text. Jeho kolážovité uspořádání nepřináší lineární příběh, a pokud ano, je těžké jej zachytit. Střípky vzpomínek a dialogů utvářejí děravý obraz člověka, ženy, kterou chceme poznat, ale nepoznáme. Do vzpomínek na prababičku, pradědečka, kouzelníka, terapeuta, kamarádku vstupují poetické obrazy unášející tvar do snové atmosféry.

675 malých korálků Hedvika Řezáčová v inscenaci pražské MeetFactory 675 malých korálků rudých jako zlost, foto: MeetFactory – Andrea Černá

Ovšem cosi snového a magického je vystavěno nejen vrstvením různorodých kusých pasáží textu, nýbrž i hrou se světlem. Rychlé námětové přesmyky v promluvách tvůrci odstiňují změnou světelných kuželů, prosvícením částí jeviště. Vizuální stránka tak koresponduje s hlavní hrdinkou, jejíž příběh nám zůstává pouze poodhalený. Hedvika Řezáčová propojuje ve svém projevu křehkost a stabilitu zároveň. S lehkostí se proměňuje v jemných odstínech do různých postav a vrací se zpět do ženy vypravěčky.

675 malých korálků rudých jako zlost je inscenace náročná na pozornost. Roztříštěnost textu sice tvoří v jakémsi zadním plánu kompaktní celek, ovšem pro diváka může být těžké jej poslepovat. V inscenaci se rovněž pracuje se symbolem bílých porcelánových sošek žen. Herečka sošky po prostoru přesouvá a uskupuje do obrazců. Porcelánové ženy tak vytvářejí vztah mezi sebou navzájem i s Hedvikou Řezáčovou. Nutno přiznat, že propojení soch s textem je rovněž komplikované rozklíčovat, nicméně paprsky světla odrážející se v bílém porcelánu mi zůstávají vypáleny ve vzpomínce. Nutí mě vracet se ke scénám, kdy herečka s nebývalou soustředěností, s důležitostí v pohybu, jakým se dotýkala běloskvoucího porcelánu, opatrně stavěla sošky do promyšleného obrazce.

Hedvika Řezáčová Hedvika Řezáčová v inscenaci pražské MeetFactory 675 malých korálků rudých jako zlost, foto: MeetFactory – Andrea Černá

Přes nejednoznačnost, jež může i nemusí být devízou inscenace, to záleží na diváckém naladění, je vedle hereckého výkonu nutno vyzdvihnout onu práci se světlem a schopnost vybudovat minimalistickými prostředky působivé prostředí. Teplé světlo v kontrastu s černou tmou a betonovými zdmi i se studenou bílou pletí porcelánových sošek je obraz, který chcete v MeetFactory vidět.

Autorka je studentkou magisterského oboru Teorie a kritika na DAMU a pedagožkou literárně dramatického oboru.

MeetFactory, Praha – Judith Hermannová: 675 malých korálků rudých jako zlost

Režie a scéna: Apolena Vanišová, překlad: Petr Štědroň, Kateřina Hůlková, scénář a dramaturgie: Matěj Samec, výtvarná spolupráce: Eliška Brtnická, Pavel Havrda, Johana Střížková, hudba a zvukový design: Stanislav Abrahám, světelný design: Pavel Havrda, kostýmy: Johana Střížková.

Psáno z premiéry 12. listopadu 2022. Nejbližší představení: 19. prosince.

Související