Albert Romanutti alias Bert, zdroj: www.bertandfriends.com

Nový Korn, eko-elektronika, rap z mraků. Největší objevy české alternativy za rok 2019

Karel Veselý, 30. December 2019

Konec roku svádí k rekapitulacím. Pojďme se na domácí nezávislou scénu podívat následovně: kteří noví interpreti v uplynulých dvanácti měsících zazářili natolik, že jsme nabyli jisté právo očekávat od nich v následujícím čase velké věci?

7krát3

Současné R&B se tady pokoušelo dělat hodně hudebníků; v drtivé většině to skončilo neumělým plagiátorstvím zámořských vzorů. Neznamená to, že tenhle „černý“ styl nelze dělat výtečně i po česku. Štěpán Hebík alias 7krát3 to dokázal. Jeho debutový singl Promiň, vydaný v květnu spolu s výtečným videem, prolomil zdánlivou bariéru mezi češtinou a moderním popem. Ke svůdnému zvuku Hebík přidal i trochu sebeironie (píseň pojednává o předčasné ejakulaci) a odstartoval jeden z nejzajímavějších příběhů na nezávislé scéně roku 2019. Následovaly další skladby a stylová videa. Nastavenou laťku neshodily a v listopadu se objevil singl Tygrovanej sprej, v němž se po boku 7krát3 objevil zpěvák Jiří Korn – svého druhu vizionář, který v osmdesátých a devadesátých letech udával trendy v českém popu. Korn byl někdy tak vepředu, že ho tady málokdo chápal. Snad 7krát3 nečeká podobný osud.

7krát3 při koncertě
7krát3 společně s Jiřím Kornem hrají píseň Tygrovanej sprej, zdroj: Facebook

Labello

Byl to silný rok pro zdejší rap, od desek veteránů (Hugo Toxxx, PSH, Prago Union) až po žebříčkové úspěchy mladých „pušek“ jako Viktor Sheen a Nik Tendo, které přepisují, co je to dnes v ČR vlastně ještě mainstream. Do mozaiky patří i výrazné objevy, z nichž nejvíce září Labello z agilního labelu Die Mannschaft. Stihl vydat dvě desky – Autotune AF a Autotune AF2 – plné hitů, na nichž posouvá český hip hop směrem k modernímu „cloud“ rapu, v němž už splývá rap a zpěv (ne náhodou jsou desky pojmenované podle softwaru upravujícího lidský hlas). Jemná sebeironie pomáhá Labellovi budovat uvěřitelnou image obyčejného kluka, trochu lůzra, který se neschovává za báchorky o úspěchu ani nepředstírá, že by byl jiný než jeho posluchači. V tom je Labellův nástup pro český rap přímo evolučním skokem.

Raper Labello
Raper Labello a jeho song Bejby nebude sedět v koutě, zdroj: Youtube

Eva01

Byl to rovněž rok, v němž se tady konečně začalo velmi nahlas mluvit o ekologické krizi. V tvorbě domácích hudebníků se pak téma nemůže neodrážet. Pražský elektronický producent a výtvarník Eva01 (David Štřeleček) je členem streamovací platformy BCAA či multimediální platformy Reaper Death Seal Corporation a už dříve vydal několik tracků a splitů. Avšak teprve jeho únorové album Oskerushe (vydané na značce Bio Future Laboratory) ho vydělilo ze zástupu pouhých producentských příslibů. Deska s ekologickou tematikou míchá samply živých organismů s dekonstruovaným trapem, glitchem a s postupy avantgardy. Vytváří svébytný postklubový amalgám sci-fi elektroniky, která se nebojí hledět do budoucnosti, ať už ta budoucnost bude jakákoliv. V listopadu potom kompilace kolektivu BCAA nazvaná No Man Is an Island, čerstvě nominovaná na Vinylu (na kompilaci Eva01 rovněž přispěl), stvrdila, že česká elektronika zažívá skvělé časy.

Vizuál alba Oskerushe
Poslechněte si skladbu Chitin z alba Oskerushe, zdroj: Bandcamp

Fotbal

V Brně usazený hudebník Jakub Šimanský zažil hojný a v mnohém průlomový rok. Vydal jak vlastní desku (Face to Face Against American Primitivism in Eastern Europe vol. 2), tak společné album s Tomášem Nisnerem (Tance neznámé). Na obou shodně s akustickou kytarou objevoval kouzlo amerického primitivismu. Nadto se přidal k nové skupině Fotbal, v níž kytaru vystřídal za bicí a hypnotické opakovačky akustické kytary za špinavý rock. Brněnsko-budějovická skupina vzniklá na troskách kapel Sýček či Kidney Trauma vydala v prosinci debutové album Moon Landing Revival, kde se dream pop potkává se surovými hlukovými stěnami. A naživo to zní fantasticky.

Obal alba Moon Landing Revival
Skladba Inside z alba Moon Landing Revival, zdroj: Bandcamp

Bert & Friends

Albert Romanutti alias Bert prý dlouho dokázal napsat a natočit jen jednu písničku za rok. Proto virální hit Plody moří z roku 2017 a loňský singl Lupanárium byly dlouho jedinými položkami v diskografii jeho projektu Bert & Friends. V listopadu 2019 skupina konečně vyrukovala se čtyřskladbovým EPčkem Supr, které ji vydělilo z kategorie bizáru nebo hudebních memů. Svébytný psychedelický zvuk a neobvykle posazený soft vokál nadále náleží k poznávacím znakům Bert & Friends – k tomu, co oni sami nazývají Space Altruistic Progressive Psychedelic Melodic Jazz Rock Band. Spojte si brakový italský osmdesátkový pop, hudební dadaismus skupiny Vltava a sci-fi space operu a máte Bert & Friends. Nebo alespoň přibližně. Takhle neobvykle v téhle zemičce už dlouho nikdo nezněl.

Bert & Friends
Bert & Friends a jejich song Lambaláda, zdroj: www.bertandfriends.com

TÉMATA

Hudba
Album
Lidé
Společnost
K muzice

A/Z SOUVISEJÍCÍ