Ohlédnutí: Vzdor světovým událostem přinesl umělecký veletrh Frieze radost a ruch

Frieze
Instalace Thomas Dane Gallery, jež na letošním veletrhu Frieze London obdržela Frieze Stand Prize, foto: Frieze

Poslední ročníky legendární akce zásadně poznamenala pandemie covidu. A nebylo ani jisté, co přinese ročník letošní, konaný mezi 12. a 16. říjnem v londýnském The Regent’s Parku. Po předloňském on-line „vydání“ a po loňských restrikcích, jež prakticky znemožňovaly příjezd návštěvníků z USA a Asie, byl však ten letošní plně při síle.

Londýn hostil řadu doprovodných výstav, aukcí, vernisáží a večírků. Společenské sloupky přinášely fotografie „celebrit“ nejen z uměleckého světa. Ve městě byli viděni sběratelé a miliardáři jako je Francois Pinault, třetí nejbohatší člověk světa Bernard Arnault nebo americký hoteliér Andre Balazs, jenž se kdysi přátelil s Andym Warholem. Na party pořádané Frieze dělala DJ-ku hudebnice Björk, mezi návštěvníky veletrhu se objevil herec Jerad Leto. Oproti minulému ročníku, kdy bylo vyžadováno zakrytí úst a potvrzení o očkování či negativní test, působila letošní akce skoro jako zjevení. Dobrému rozpoložení nakupujících ostatně paradoxně napomohla také britská libra, oslabená inflací, brexitem a nejnověji i prohlášením vlády o ekonomických opatřeních.

Frieze Anthea Hamiltonová s cenou Frieze Stand Prize, kterou obdržela za prezentaci Thomas Dane Gallery na letošním veletrhu Frieze London, foto: Frieze

Na atmosféře veletrhu prostě nebyly znát obecné obavy ze světového vývoje. Charlotte Appleyardová, obchodní ředitelka londýnské Royal Academy of Arts, v textu komentujícím Frieze pro list Evening Standard poznamenala, že umění vznikající za krize se obvykle vydává dvěma cestami: buď reflektuje danou situaci a stane se temnějším, anebo se naopak více uchyluje k utopiím a má spíše pozitivního ducha. Podle Appleyardová se na veletrhu objevily oba proudy. Nicméně přímo „v terénu“ se zdálo, že zřetelně převažuje ten druhý. Dokladem je i oceněná instalace, jež obdržela Frieze Stand Prize: britská galerie působící rovněž v Neapoli, Thomas Dane Gallery, se spojila při vymýšlení aranžmá vymezeného veletržního prostoru se svou kmenovou umělkyní Antheou Hamiltonovou. Její dvě gigantické dýně, posazené na podlahu připomínající látku s tartanovým vzorem, výrazně vystupovaly mezi okolními kójemi držícími se převážně klasického stylu bílé kostky. Ovšem v laureátství hrály roli i další faktory: Hamiltonová je britská umělkyně, londýnská rodačka, absolventka Royal College of Art a jedna z nominovaných na Turner Prize (v roce 2016). Britské publikum i odborná veřejnost tradičně oceňují krajany. Nezpochybnitelný však rovněž byl – vedle talentu a hravosti instalace – cit Hamiltonové pro kompozici. Do instalace totiž musela začlenit i díla dalších kmenových autorů galerie + tři přizvané umělce.

Frieze David Hockney: The Arrival of Spring in Woldgate (2011), foto: Michaela Banzetová

Obdobně upoutal pozornost obraz idylické lesní cesty od pětaosmdesátiletého Davida Hockneye. Šlo o kresbu vytvořenou na iPadu a vytištěnou na čtyři papíry nalepené na deskách dibond, to vše pak zarámováno.  I když se o autorovi ví, že v poslední době experimentuje s počítačovou malbou, výsledek byl překvapivý. Na Frieze Masters, kde jsou vystavováni klasičtí mistři, jeho dílo náleželo k těm nejfotografovanějším.

Dobré zprávy se šířily i z aukčních síní, kde se nešetřilo žerty na rekordně nízkou libru, což zahraniční kupce vedlo k investicím. Celkově letošní Frieze zanechal pocit radosti z umění a opětovného setkávání. Jak dlouho ta určitá euforie návštěvníkům vydržela po návratu domů, lze ovšem jen těžko odhadovat…

Autorka je historička umění a umělecká publicistka

Související