Případ: Ponorka – seriál, který mohli natočit právě asi jen Seveřané

vyšetřovací tým
Vyšetřovací tým. Zleva Nikolaj Storm (hraje jej Hans Henrik Clemensen), šéf Jens Møller (Søren Malling), Maibritt Porseová (Laura Christensenová) a Musa Amin (Dulfi Al-Jabouri). Záběr ze seriálu Případ: Ponorka, foto: archiv ČT – Henrik Ohsten

Stručně pro připomenutí – stalo se toto: 10. srpna 2017 nastoupila třicetiletá švédská novinářka Kim Wallová na palubu soukromé ponorky Nautilus vynálezce Petera Madsena, aby s ním udělala rozhovor. Ponorka se však do kodaňského přístavu nevrátila. Madsena vytáhli z moře záchranáři, ponorka klesla do hlubin a Wallová byla prohlášena za nezvěstnou. Vynálezce zadržela policie, on měnil výpovědi o tom, co se na ponorce a s ponorkou stalo, policie rozběhla po novinářce pátrání. Trvalo týdny a měsíce, než se podařilo dovést vyšetřování k přesvědčivým závěrům, které by obstály u soudu.

žena s helmou
Trailer k seriálu Případ: Ponorka, zdroj: YouTube

Dánský scenárista a režisér Tobias Lindholm (* 1977) je podepsán pod nejedním seriálovým a filmovým dílem, které zaznamenalo mezinárodní ohlas a proběhlo i tuzemskou distribucí: Spolupodílel se na scénářích například k filmům Hon, Komuna či Chlast, na seriálu Vláda, ale i Mindhunter: Lovci myšlenek. Sám režíroval snímky R, Únos a Boj. Případ: Ponorka je Lindholmovým prvním seriálem, kdy se nacházel v pozici showrunnera, scenáristy i režiséra. Do hlavních rolí přizval nejednoho herce, s nímž v minulosti spolupracoval v čele se Sørenem Mallingem a Pilouem Asbækem, které český divák může znát například ze seriálů Zločin či Vláda nebo z filmů Únos či Boj. Jednoduše řečeno, na Případ: Ponorka byla nasazena elita současné dánské kinematografie za hereckého přispění několika švédských herců.

Český titul Případ: Ponorka neodpovídá původnímu názvu – v dánském a švédském originále, ale i v anglické verzi nese seriál název „Vyšetřování“. Dá se „píárově“ pochopit, že jde o slovo obecné, nekonkrétní, které by v televizním programu mohlo zcela zapadnout, ale původní titul daleko přesněji odpovídá obsahu seriálu. Tobias Lindholm onu kauzu nahlíží výhradně skrze práci policejního oddělení vražd, které za pomoci námořnictva a dalších složek skládá kousek po kousku ucelený obraz toho, co se v noci z 10. na 11. srpna 2017 ve vodách u Kodaně stalo. V centru vyprávění stojí hlavní vyšetřovatel Jens Møller, jehož ztělesňuje Søren Malling. Ten vykresluje výtečnou studii zkušeného, neokázalého, klidného, plně koncentrovaného, ale také už silně unaveného, v něčem i melancholického policisty, který motivuje svůj nepočetný vyšetřovací kolektiv a koordinuje spolupráci s jinými složkami. (Skutečný vyšetřovatel Møller zanedlouho po „případu ponorka“ ze své funkce odešel.)

moře lidé v reflexních vestách Hledání pomyslné kupy v kupce sena, tedy stop v moři. Záběr ze seriálu Případ: Ponorka, foto: archiv ČT – Henrik Ohsten

Případ: Ponorka plyne pozvolna a deskriptivně, rozuměj pro leckoho jistě velmi popisně – titulky také průběžně oznamují, jaké je zrovna datum a kolikátý den vyšetřování běží. Vyšetřovatelé chodí kancelářskými chodbami, posedávají na pracovních židlích, šéf Møller často sedí za volantem a jen řídí vůz nebo při jízdě vyřizuje telefonáty. Nejednou hledí „do blba“, jako kdyby snad uvažoval nad tím, proč se na světě dějí takové věci, jimž je ve své profesi vystaven (v jednu chvíli říká, že toto je jeho 138. vražda, kterou vyšetřuje – v zemi, kde se ročně stane zhruba půlstovka vražd). Nejakčnější okamžiky přicházejí při výjezdech potápěčů na širé moře, kde se pokoušejí najít pozůstatky po události, kterou Møller & spol. rozplétají.

Přesto jde o strhující podívanou, i když právě slovo „podívaná“ není adekvátní výraz. Po divákovi je vyžadována spoluúčast – vcítění se do rozpoložení vyšetřovatelů, kteří musí ctít presumpci neviny, musí dodržovat naprosto korektní vyšetřovací postupy, poněvadž pracují v systému, jenž obžalované chrání někdy až tak, že se to zdá být proti takzvanému zdravému rozumu. (Nad seriálem jsem si říkal, jak by s takovým podezřelým vynálezcem Madsenem nakládali kupříkladu vyšetřovatelé ruští.) Divácky téměř iritující jsou obezřetné, až skeptické vstupy prokurátora (Pilou Asbæk), který Møllerově týmu zas a znovu připomíná, že „tvrdých“ důkazů proti Madsenovi mají pořád ještě málo, a tím Møllera a jeho lidi motivuje k dalšímu úmornému pátrání.

policejní potápěči Henrik Birch v roli velitele potápěčů, kteří se zas a znovu vrhají do vod, aby našli důkazy. Záběr ze seriálu Případ: Ponorka, foto: archiv ČT – Per Arnesen

Klidná systematičnost vyprávění ladí s klimatickými podmínkami přímořské a mořské krajiny s věčným větrem, ne nikdy úplně klidnou hladinou a občasně prosvítajícím sluncem. Už ten srpen, kdy ke zmizení novinářky Wallové dojde a rozběhne se pátrání, je na svetr či na bundu a krajinná atmosféra se ze středoevropského pohledu téměř permanentně jeví jako melancholická. Lindholmův častý spolupracovník (a vrstevník), kameraman Magnus Nordenhof Jønck, vyladil obraz do stažených odstínů a kamera v četných detailech a polodetailech sleduje tváře aktérů, vyšetřovatele Møllera především, jehož minimalistická, „gabinovská“ mimika je v rámci seriálu „dramatem“ svého druhu.

Postava vynálezce Petera Madsena se v seriálu neobjeví ani na vteřinu. Tvůrce Tobias Lindholm, alespoň tak se to z vyprávění jeví, odmítl jakkoliv zobrazit – a tím třeba i nepřímo popularizovat – člověka, který provedl to, co provedl. Ostatně Madsen (* 1971) se o své zviditelnění stará i tak dost: Předloni 20. října utekl z kodaňské věznice (záhy byl dopaden), a to už jako ženatý muž – v prosinci 2019 se totiž ve vězení oženil s ruskou umělkyní, která si říká Jenny Curpenová. (Ta žena kdysi bývala novinářkou ruského opozičního webu Grani.ru, v roce 2012 byla zatčena kvůli účasti na demonstraci Národních bolševiků, uprchla na Ukrajinu a poté odjela do Finska, kde obdržela politický azyl. Sňatek s Madsenem prý brala jako součást svého „uměleckého projektu Madsen“, nicméně BBC Russia řekla, že manželství neuzavřeli jen jako, nýbrž skutečně.)

muž za volantem Hlavní vyšetřovatel Jens Møller, jehož ztělesňuje Søren Malling. Záběr ze seriálu Případ: Ponorka, foto: archiv ČT – Per Arnesen

V seriálu se neobjeví ani postava novinářky Wallové, žádné její fotky, flashbacky, nic. Kupodivu se tu však nevyskytuje ani postava novinářčina přítele; o něm pouze padnou zmínky. Zato je vyšetřovatel Møller v těsném kontaktu s rodiči Kim Wallové, vynikajícím způsobem podané švédskými herci Pernillou Augustovou a Rolfem Lassgårdem (ten mimo jiné ztvárnil hlavní roli ve filmu Muž jménem Ove). Případ: Ponorka je – vyjma nepatrně pateticky laděné úplně závěrečné informační sekvence – především studií otřesených pozůstalých, kteří se ať jako osiřelí rodiče nebo profesionální vyšetřovatelé snaží přijít na to, co se oné noci z 10. na 11. srpna 2017 ve vodách u dánské metropole stalo. Proč se to stalo, na to odpověď nenaleznou. Některé věci jsou mimo chápání.

Případ: Ponorka / Efterforskningen / Utredningen / The Investigation (Dánsko / Švédsko, 2020, 6 epizod, celková stopáž 4 hodiny 23 minut)

Tvůrce, scénář a režie: Tobias Lindholm, kamera: Magnus Nordenhof Jønck hudba: Rune Tonsgaard Sørensen, střih: Adam Nielsen, Peter Brandt. Hrají: Søren Malling, Pilou Asbæk, Pernilla Augustová, Rolf Lassgård, Laura Christensenová, Dulfi Al-Jabouri, Hans Henrik Clemensen, Charlotte Muncková a další.

Dosavadní díly Případu: Ponorka lze zhlédnout na iVysílání.

Související