Proč Neymar nebyl a nejspíš už nebude nejlepším fotbalistou světa
Na Netflixu se nedávno objevily dva fotbalové tituly. Azurový sen: Cesta do Wembley je euforický i patetický hodinový dokument o italské reprezentaci, jež předloni zvítězila na mistrovství Evropy. To minisérie Neymar: Dokonalý chaos vcelku plasticky portrétuje fenomenálního brazilského hráče, který počátkem tohoto měsíce oslavil třicátiny. A ten snímek není jen o fotbalu…
Pro řecko-americko-brazilského filmaře Davida Charlese Rodriguese šlo o druhý celovečerní projekt – tím prvním byl na festivalech promítaný a v prosinci 2019 americkou MTV odvysílaný dokument Gay Chorus Deep South o pěveckém souboru San Francisco Gay Men’s Chorus. Rodrigues je kromě jiného aktivistou za rovná práva LGBT+ hnutí a debut byl téměř jistě volbou jeho srdce. Z minisérie Neymar: Dokonalý chaos není příliš patrné, jaký je jeho vztah k fotbalu, z hlediska náhledu na ten sport jde o profesionálně, ne však mimořádně odvedenou práci. Ale z celku třídílného, dvě a tři čtvrtě hodiny trvajícího titulu je zřejmé, že režisér se pokusil Neymara, jenž v současnosti nastupuje za PSG (Paris Saint-Germain) a brazilskou reprezentaci, ukázat nejen v jeho hráčské, nýbrž i osobnostní specifičnosti a také jako produkt své doby.
Otec a syn
Neymar Santos býval brazilským fotbalistou, který ve dvaatřiceti letech musel ukončit kariéru vinou následků autohavárie. U svého syna, rovněž Neymara (proto začal být později označován Neymar jr.), rozpoznal mimořádný talent a cílevědomě potomka vedl. Vyvinulo se to v excelentní příklad sportovně-podnikatelské srostlice, kterou snad ani nejde rozetnout; jiným takovým příkladem třeba jsou tenisové sestry Williamsovy, vedené k triumfům mimořádně cílevědomými otcem a matkou. Neymar-otec šéfuje firmě (ve filmu zazní, že má přes dvě stovky zaměstnanců!), která se stará o byznys spojený se synovou kariérou a buduje mu značku. Však se také na čelném místě hráčovy internetové stránky objevila letos 28. ledna informace, že po nasazení Dokonalého chaosu vzrostlo na Googlu vyhledávání jména Neymar o 156 procent. Neymar je zkrátka značka/firma a otec, který je ve filmu přítomen jen o trochu méně často než syn, také hovoří především o podnikání. Vztah mezi „seniorem“ a „juniorem“ je určován, tak to alespoň minisérie ukazuje, především podnikatelskou strategií. Neymar jr. je génius při práci s míčem, ale jinak je to živelný a v uvažování poměrně prostý muž, který na obou nohách a opravdu sám za sebe možná stojí pouze na hřišti. Vše ostatní, včetně chodu rodiny, si vzal na starosti otec.
Neymar jr. ovšem „zlobí“ – má svá přání, své vrtochy, své záliby, čelil obvinění ze znásilnění, probublává v něm přirozená potřeba se otci vzpírat. Ten jej ovšem, jak lze vyčíst z několika věrohodně působících docela vypjatých scén, pokaždé utluče argumenty praktika a pragmatika: Já ti firmu po skončení tvé kariéry, která už nebude trvat dlouho, protože věk nezastavíš, předám a ty dál budeš budovat značku Neymar. Představa, že se tak stane, se však nezdá být úplně reálná, alespoň tak se to z filmu jeví. Tyto podnikatelské partie dávají pocítit, jak obrovské peníze se kolem nejlepších fotbalistů točí a jak je těžké tlak s nimi spojený lidsky ustát. Neymar jr. v jednu chvíli říká, že by někdy raději byl obyčejným klukem, kterého nikdo nezná, než být dennodenně vystaven náporu spojeného s tím, že je globální hvězdou. Částečně se mu to dá věřit, protože nemá osobnostní kapacitu to vše bez výkyvů i skandálů ustát.
Je to v hlavě
Jenže právě coby globální značka, jako star, která je rovněž fotbalistou, je Neymar jr. soustavně budován. A syn se této otcově buldočí práci zase až tak nebrání, protože mimofotbalové aktivity jsou pro něho i zábavou, rozptýlením, příjemností. Režisér Rodrigues to dokládá záběry z rozličných akcí a oslav, ale nechává zaznít i explicitně kritické hlasy především z okruhu sportovních novinářů, kteří kromě těkavosti, rozptýlenosti Neymara jr. zmiňují jeho teatrální pády a výkřiky během utkání, jimiž chce vyvolat dojem, že byl brutálně faulován. Pravdou je i však to, že fotbalistu postihla těžká zranění a on se dokázal usebrat a pílí se znovu se dostat do vrcholné formy. Ale právě i některým zraněním, tvrdí kritici, nejspíš mohl předejít, kdyby tolik nehrál na sebe, nedržel nadbytečně míč, čímž na sebe přivolával ataky bránících protihráčů.
V minisérii to zazní v jedné krátké zmínce, ale jako nevyřčený leitmotiv to pro diváka, který fotbal sleduje soustavněji, prochází celým Rodriguesovým dokumentem: Neymar jr. má sice talent od pánaboha, avšak kvalit Messiho či Ronalda nikdy nedosáhne, neboť jejich takříkajíc tah na bránu, totiž absolutní koncentraci na výkon, na své tělo, na fotbal jako takový, prostě nemá, ačkoliv i ti dva zmínění hráči získávají podstatnou část svých příjmů z mimofotbalových, reklamních aktivit. „Je to v hlavě,“ říká kdosi v Dokonalém chaosu, přičemž v dvojkoalici Neymar otec-syn se první z nich snaží o dokonalost a druhý produkuje chaos a výsledkem je sice „dokonalý“, rozuměj produktivní chaos. Ten je sice na jednu stranu symptomem přítomné doby s jejím zdánlivě bezbřehým vějířem možností a se šancí na mnohočetný profit, ale zároveň ti naprosto nejlepší stojí nad tímto chaosem, koncentrováni na svoji věc, na svůj výkon. Neymar jr. je sice přitažlivá a profitující značka, ale co se sportovního zápisu do historie týče, zůstane téměř jistě mezi těmi, o nichž se bude hovořit, že svůj potenciál nevytěžili na sto procent.
Dokument Neymar: Dokonalý chaos má z fotbalové produkce Netflixu asi nejblíže ke snímku Anelka: Nepochopený střelec. I někdejší francouzský fotbalový megatalent nastupoval za PSG, i on si prošel různými kontroverzemi – a svůj herní dar zužitkoval problematičtěji než 175 centimetrů vysoký, hustě potetovaný Brazilec. Představa, že jste i před třicítkou obestoupeni svým otcem tak, jak to můžeme vidět v této třídílné minisérii, je pro většinu lidí pravděpodobně těžko přijatelná. Ale zřejmě jen díky němu se Neymar. jr ještě drží na vrcholu a s pařížským velkoklubem má podepsanou smlouvu do roku 2025. Možná se dá říct, že tak jako některé postižené děti prostě vyžadují péči rodičů až do dospělosti, tak péči a dohled vyžadují některé děti, které dostaly do vínku mimořádné schopnosti, jež však jejich osobnost vychylují k ne úplné soběstačnosti.
Plakát k filmu, repro: Netflix
Neymar: Dokonalý chaos / Neymar: The Perfect Chaos (USA/Brazílie, 2022, 3 epizody, celková stopáž 2 hodiny 45 minut)
Režie: David Charles Rodrigues, kamera: Ben Bernhard, hudba: Tejo Damasceno, střih: Martin Biehn, Carlos Haynes, Will Znidaric.