Sekerka Steva McQueena ukazuje, jak karibští přistěhovalci žijí bílé britské dějiny

černošský protest v ulici
Jdeme do toho! Záběr z prvního filmu cyklu Sekerka – z více než dvouhodinového snímku Mangrove. Drama vychází ze skutečného příběhu šikany černochů v restauraci Mangrove v Londýně, foto: HBO

Sekerka (Small Axe) je cyklus pěti filmů, který v produkci BBC a Amazonu natočil Brit Steve McQueen (*1969). První dva snímky z onoho kvintetu měly mít premiéru na 73. ročníku festivalu v Cannes, kterýžto „double“ by byl od jednoho režiséra husarským kouskem, jenže akce se vinou pandemie nekonala. A tak Sekerka měla ve většině zemí televizní a online premiéru ke konci loňského roku.

žena se zdviženou rukou a megafonem na demonstraci
Pusťte si trailer série Sekerka. Na snímku záběr z prvního dílu, ze snímku Mangrove, foto: HBO

Tvůrce, proslavený oscarovým dramatem 12 let v řetězech, v novince vypráví příběhy ze života afrokaribské komunity v Londýně a na dalších místech Velké Británie v letech 1969–1982. Hrdiny dějově nepropojených snímků o velmi různorodé stopáži (63 až 127 minut) jsou často reálné historické osobnosti. Například provozovatel někdejší restaurace Mangrove, první afrokaribský policista (díl Red, White and Blue) v řadách jinak kompletně bělošské londýnské policie, nebo budoucí spisovatel Alex Wheatle. Vlastně i sám režisér: McQueenovi trinidadsko-grenadští rodiče patřili k takzvané generaci Windrush, která v Británii zápasila o svou i ostrovní budoucnost a čelila nadřazenosti bělošských Angličanů a otevřenému rasismu. Hrdina posledního z oné pětice filmů, Education, chlapec neoprávněně zařazený do zvláštní školy a zažívající institucionální rasismus, má zřetelné autobiografické rysy Steva McQueena, budoucího vítěze filmového Oscara i výtvarné Turnerovy ceny.

Ready to cut you down

Bob Marley kdysi zpíval „If you are the big tree/ We are the small axe / Ready to cut you down.“ A z jeho písně pochází titul recenzovaného cyklu. Steve McQueen ukazuje, kterak karibští přistěhovalci žili a prožívali britské dějiny – a že nabízejí jiný úhel pohledu na to, co o sobě Velká Británie vyprávěla. Sekerka chce být hlasem zevnitř jedné komunity. Rozsah cyklu (dohromady 406 minut) McQueenovi umožňuje nejen splácet kulturní dluhy britského království, dotknout se konkrétních událostí i nespravedlností a doplnit hlas „svých lidí“ k těm, které už se v učebnicích dějepisu ozývají. Stopáž vytváří také prostor pro hudbu, lásku, školní vzdělávání či soudní při. Tedy pro individuální příběhy, které ze zlomových událostí a postav dělají plnohodnotnou dramatickou látku.

kráčející skupina protestujících s transparenty Záběr z prvního filmu cyklu Sekerka – ze snímku Mangrove.
Foto: HBO

Steve McQueen vždy vyhledával adresná, politická a bolestná témata. Nejde pouze o jeho film o otroctví, tedy o 12 let v řetězech, ale také už o debutový Hlad (2008), odehrávající se mezi hladovkáři z Irské republikánské armády IRA v britském vězení. A režisérův předcházející film, Vdovy (2018), byl aktuálními politickými a společenskými tématy nasycen – z gordického uzlu genderové a etnické nerovnováhy, politické korupce a dalších témat přímo povstal do své tragické i komediální podoby.

McQueen je tvůrcem, který se kromě výběru palčivých aktuálních témat vyznačuje vybroušenou formou, smyslem pro tělesnost a stylový exces. Ve snímku Stud (2011) za pomoci fascinující kreace herce Michaela Fassbendera o závislosti na sexu, ale i jinde ukázal smysl pro symetričnost formy, a to jak v konkrétních obrazech, tak v celkové montáži. McQueena lze rozpoznat podle záběrů, které vystupují z celku díla už díky své délce nebo perspektivě. Diváci se mohou podivovat, proč kamera prodlévá na některé jednotlivosti, prostoru, nebo přináší extrémní úhel pohledu. Výrazná estetická volba posléze najde ospravedlnění coby háček zatnutý do nepokojné reality, jakási předzvěst katarze.

Testament lásky uprostřed revolty

Sekerce je takových z celku vystupujících záběrů řada. Například „zbytečný“ obraz kusu kuchyňského nádobí, pohupujícího se na podlaze v úvodním filmu Mangrove. A druhý titul kvintetu, vynikající snímek Lovers Rock, působí uvnitř celé Sekerky jako svého druhu excesivní spočinutí na vybraném tématu. Jsou jím mladí lidé scházející se na polooficiální taneční party karibské komunity kdesi v Londýně. Celou sedmdesátiminutovou podívanou tvoří v podstatě příprava, průběh a ranní dozvuk jednoho tanečního večírku naplněného sexem, láskou i společenskými problémy a konvencemi, které do večírku nutně promlouvají. Vztahy mezi muži a ženami, konsenzuálnost sexu, úlevný prostor, jejž si komunita vytvořila sama pro sebe, ovšem i blízkost nepřející bělošské většiny. Lovers Rock je testamentem lásky uprostřed kulturní revolty.

muž stojící před modře natřenou bránou Záběr z druhého filmu cyklu Sekerka – ze snímku Lovers Rock, foto: HBO

John Boyega, náležející k hvězdám nových Star Wars, je obsazen do hlavní role třetího z kvintetu filmů – do Red, White and Blue. Přítomnost jedné z tváří hnutí Black Lives Matter ve Spojených státech náleží k plejádě signálů Sekerky směrem k současnosti. McQueenův cyklus má zásadní společenský rozměr: dialogy jsou formulované apelativně, někdy až deklarativně či edukativně. Avšak díky režijnímu důrazu na tělesnost lásky a odporu vůči světu kolem nezůstává dílo jen u aktivismu. McQueenův monumentální soubor obrazů z dějin minority, korunovaný zamilovaným reggae v Lovers Rock, je počinem, na nějž dost možná budou navazovat další a další tvůrci.

Autor je (především) filmový publicista a kritik.

vězeň s nafasovaným balíkem věcí Záběr ze čtvrtého filmu cyklu Sekerka – ze snímku Alex Wheatle, foto: HBO

Sekerka / Small Axe (Velká Británie, 2020, pět filmů, celková stopáž 6 hodin 46 minut)
Tvůrce a režie:
Steve McQueen, scénář: Steve McQueen, Alastair Siddons, kamera: Shabier Kirchner, hudba: Mica Levi, střih: Chris Dickens. Hrají: Thomas Coombes, Gershwyn Eustache Jnr, Malachi Kirby, Jodhi May, Shaun Parkes, Rochenda Sandall, Letitia Wright, John Boyega, Nigel Boyle, Gary Beadle, Jack Lowden, Alex Jennings, Nathaniel Martello-White, Richie Campbell, Jumayn Hunter a další.

Související