Seriál Outsider upozaďuje děs a vzrušení, proto je výjimečný
Filmové a seriálové adaptace Stephena Kinga jsou pověstné svou nevyrovnanou kvalitou a tím, že souboj s vypravěčsky hutnými předlohami často prohrávají. Seriál HBO Outsider však mezi poražené v žádném případě nepatří.
Síla seriálu Outsider z dílny sedmdesátiletého amerického spisovatele a scenáristy Richarda Price tkví v důrazu na styl a pomalost vyprávění, na rozvážnou práci s postavami i se zápletkou. Přitom ústřední mystérium zní poměrně okázale: z brutální vraždy dítěte na maloměstě nařknou úřady místního baseballového kouče, bezúhonného otce od rodiny. Důkazy vypadají neprůstřelně. Jenže podezřelý má stejně neprůstřelné alibi, že v době zločinu byl někde úplně jinde. V malé komunitě se navzdory tomu rozpoutá hon, do něhož se připlete i jinak zdrženlivý detektiv Ralph Anderson.
Úvodní část Outsidera funguje jako mrazivá detektivka, jejíž chladně procedurální tón, zneklidňující asymetrické rámovaní a pomalý rytmus připomene třeba filmový thriller Zmizení od Denise Villeneuva. Vedle pátrání prosvítá výrazně i komorní rovina, drtivý dopad událostí na jednotlivé rodiny, ale též osobní příběh Ralpha, který se obtížně vypořádává s tragickou smrtí syna.
Velmi záhy se jako ponurá melodie kdesi v pozadí vynoří nadpřirozený motiv, jenž postupně sílí, až převezme vládu. Pro milovníky realistických thrillerů může být figura mystického doppelgängera, který se živí smutkem svých obětí, v něčem poněkud obtížně stravitelná. Avšak předností Outsidera je, že i v této nové žánrové konstelaci absolutně nezmění tón. Zůstává temný, věcný, zdrženlivý a uvěřitelný.
V ponurých tónech maloměstské elegie vynikají skvěle napsané, a ještě lépe zahrané postavy v čele s detektivem Andersonem, kterého s charismatickou rozvážností ztělesnil Australan Ben Mendelsohn. Detektiva, který se do poslední chvíle drží racionality a svého morálního kompasu, obklopují nenápadně výstřední figury v čele se soukromou vyšetřovatelkou Holly Gibney (fenomenální Cynthia Erivo). Podobně jako celá řada figur Stephena Kinga, tak i tahle solitérka má dar hraničící s prokletím – nevysvětlitelnou a bezmála jasnovidnou intuici. Bující tragédie ospalého městečka díky ní začne tvořit jen drobnou mozaiku v mnohem rozsáhlejších událostech, které tvoří řada nápadně podobných případů. Racionalita vyšetřovatelů je vystavena těžké zkoušce: kam až jsou ochotni zajít při objasňování záhady, která vzdoruje všem logickým vysvětlením?
Outsider je věrný svému názvu. Jde o soustředěnou studii lidí z okraje, podivínů a vyvrhelů. Pátrání se odvíjí pomalu, zvraty nejsou nijak strhující, indicie se pomalu a trpělivě formují. I když v čase divokých twistů a dechberoucích „cliffhangerů“ může seriál Richarda Price působit skutečně jako pomyslný outsider, právě tato zdrženlivost z něj dělá výjimečný zážitek. Záleží tu totiž na drobnostech, na detailních sociálních interakcích, na humorných střetech velmi rozdílných nátur, na všedním humoru i na svíravé, podprahové melancholii. Ovšem ne vždy se tím Outsiderovi daří obhájit desetidílný rozsah. Některé dějové linie a mikroskopické posuny v prostřední fázi seriálu mají blíže k bezradnosti a samoúčelnému natahování času než k hypnotičnosti. Zvláštní magnetismus nicméně převažuje nad občasnou iritací a odlišuje ho od průměrných kingovských historek, které nabízí třeba další seriál z produkce HBO Castle Rock.
Všechny temné tóny v Outsiderovi směřují k podvědomí postav, k tomu, co se ze svých životů pokouší vytlačit, aby dokázaly normálně existovat. Záhadná bytost, která funguje jako hybatel příběhu, zosobňuje podprahové obavy a nevyřešené konflikty. Jedná se o jednoduchou, ale funkční metaforu umožňující tvůrcům vyvarovat se laciných hororových propriet. Démonická entita v sobě má něco velmi civilního a veškerá pozornost seriálu směřuje k tomu, co její přítomnost dělá s lidmi v jejím okolí.
Outsider není prvoplánovým hororem o nadpřirozeném zlu, nýbrž pomalu prohořívajícím komorním dramatem, které výraznější akci nabídne až v rozpačitém posledním dílu. V podstatě nad celým seriálem se vznáší trochu rušivá otázka, co se stane, až bude zapotřebí dát ústřednímu mystériu konkrétní tvar a smysl. I když pointa není zrovna nejpřesvědčivější, Outsider zúročí pozornost věnovanou jednotlivým figurám, odvahu odpoutat se od klišé a vyprávět podmanivý příběh sžíravých vin, ulpívajících smutků a každodenní bolesti, z níž se stává existenciální refrén.
Výsledným dojmem kingovské letošní adaptace tak není děs ani vzrušení, ale spíš nevšední empatie k outsiderům a ztišená melancholie; mix tak výjimečný, že náleží k nejživotaschopnějším interpretacím díla amerického klasika.
Outsider (USA, 2020, 10 epizod, celková stopáž 9 hodin 29 minut)
Tvůrce: Richard Price, scénář: Richard Price, Jessie Nickson-Lopez, Dennis Lehane, režie: Andrew Bernstein, Jason Bateman, Igor Martinovic, Karyn Kusama, Daina Reid, J. D. Dillard, Charlotte Brändström, kamera: Zak Mulligan, Rasmus Heise, Igor Martinovic, Kevin McKnight, hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans, střih: Dorian Harris, Leo Trombetta, Daniel James Scott. Hrají: Ben Mendelsohn, Jason Bateman, Cynthia Erivo, Bill Camp, Mare Winningham, Paddy Considine, Julianne Nicholson, Yul Vazquez, Jeremy Bobb, Marc Menchaca, Regina Ting Chen a další.