V čem soundtrack k seriálu Twin Peaks nenápadně změnil pop
Před třiceti lety měl premiéru první díl televizního seriálu Twin Peaks. V díle režiséra Davida Lynche hrála důležitou roli i hudba jeho dvorního skladatele Angela Badalamentiho. Její vliv sahá daleko za televizní obrazovky.
Když David Lynch začal připravovat pilot seriálu o městečku na kanadsko-amerických hranicích, kde se odehrají záhadné vraždy, měl prý dost jasnou představu o tom, jak bude celek vypadat – mimo jiné: hudba v něm bude mít obdobně důležitou roli jako vizuály a příběh. Ostatně Lynch tuto složku nikdy nepodceňoval. Při prvním setkání nad projektem ve studiu požádal svého kamaráda, amerického skladatele italského původu Angela Badalamentiho (*1937), aby si představil, že je sám v temném lese, fouká vítr a do toho houká sova. „Ať je to jako vítr, Angelo,“ řekl prý svým typickým kryptickým stylem a pak ještě dodal: „Měla by to být píseň, která se vznáší na moři času.“
Badalamenti si stoupl ke klavíru a zahrál zlověstný motiv (zazněl pak v úvodní scéně seriálu. Lynchova jediná výtka byla, že by to mělo být pomalejší a dal skladatelovi pokyn, ať si představí, jak se k němu z temnoty blíží zoufalá náctiletá dívka. Badalamenti v mžiku postavil dramatický, skoro až extatický motiv, který se vzápětí ponoří zpět do temnoty. Session trvala sotva dvacet minut a Lynch byl navýsost spokojený. „Neměň ani notu. Vidím Twin Peaks,“ prohlásil. Slavná skladba Laura Palmer’s Theme, která se v seriálu mnohokrát vrací jako motiv, byla na světě. Badalamenti s Lynchem sestavili kapelu z veteránů studiových nahrávek, v níž nechyběl jazzový bubeník Grady Tate či kytarista Vinnie Bell. Ve studiu na newyorské Times Square nahráli během několika týdnů nejen hudbu k seriálu, nýbrž také desku Floating Into the Night zpěvačky Julee Cruise, jejíž éterický hlas zastává v soundtracku důležitý part.
Angelo Badalamenti (vlevo) a David Lynch. Hudebník na svém twitterovém účtu k této fotce datované 30. 4. 2014 připsal: „Great night at the Brooklyn Academy of Music with David, my multi-gifted friend.“, zdroj: TwitterBadalamentiho hudba k Twin Peaks je i po třiceti letech vyhledávaným artefaktem, který vychází v nových a nových edicích. Naposledy na začátku letošního roku u příležitosti výročí seriálu v luxusní edici na průhledném zeleném vinylu. Ani relativně vysoký náklad šest tisíc kusů nejspíš nebude problém prodat. Klíčem k úspěchu soundtracku jsou specifické kontrasty Badalamentiho hudby. Vřelé syntezátorové zvuky, elektrické kytary s výrazným efektem reverbu a smooth-jazzové plochy jsou zároveň útěšné i znepokojující. Příhodně kreslí atmosféru útulného městečka v horách, která se může překlopit v horor. Idylka pouze zdánlivá. Propojení osmdesátkové ambientní elektroniky a padesátkového cool jazzu dodává hudbě zvláštní punc nadčasovosti. „Kdyby seriál byl loď, Angelova hudba by byla řeka, která ji unáší,“ prohlásil Mark Frost – scenárista a spolutvůrce Twin Peaks. „Dala seriálu velmi specifický smysl času a místa, které působilo jako mimo skutečný čas a skutečné místo. Pomohla posunout seriál do mytologické roviny.“
Alb Soundtrack from Twin Peaks se na začátku devadesátých let prodalo přes půl milionu kusů a instrumentální verze písně Fallin obdržela cenu Grammy. Badalamenti přispěl k renesanci filmových a televizních soundtracků. Díky Twin Peaks se tvůrci naučili, že vhodná hudba může atmosféru seriálu mohutně nést a že není potřeba se omezovat na klasická klišé. Badalamentiho soundtrack také otevřel stavidla všemožných trendových kompilací typu Pure Moods, které slibovaly navození atmosféry nočního baru kýčovitým nu-jazzem. Za to však nelze Lynche a Badalamentiho vinit.
Jedna z limitovaných vinylových edic s hudbou vázanou na proslulý seriál, v tomto případě na třetí sérii z roku 2017 Twin Peaks – The Return, foto: Vinyl RehabPísně z Twin Peaks v devadesátých letech přehrával leckdo: od Marilyna Mansona, přes Anthrax až po The KLF. Elektronický producent Moby vysamploval skladbu Laura Palmer’s Theme do svého průlomového hitu Go. Seriál Twin Peaks a jeho hudba jsou však zapsány hlouběji než jen coby artefakt devadesátkové nostalgie. Když v minulé dekádě odstartovala svoji kariéru zpěvačka Lana Del Rey, její postava tragické heroiny jako kdyby přišla přímo z lynchovského světa mezi voňavými jedlemi. Něco podobného by se dalo říct o některých skupinách ze synth-popového revivalu – třeba Chromatics jsou výrazně inspirovaní Badalamentiho náladovými kompozicemi. Před čtyřmi lety natočili kompletní coververzi slavného soundtracku američtí experimentátoři Xiu Xiu a deska sklidila značný ohlas.
Christa Bell vystoupila v listopadu 2017 v pražském Lucerna Music Baru. „Přiveze své druhé album We Dissolveprodukované Johnem Parishem, které vychází 9.června. We Dissolve je popová deska s prvky soulu, rocku a jazzu,“ psali tehdy pražští promotéři v anotaci koncertu, foto: Archiv Lucerna Music BaruSám David Lynch se poslední dekádu profiloval víc jako hudební skladatel než filmař. Natáčí desky zvláštního „elektronického blues“ (Crazy Clow Time, The Big Dream), spolupracuje se zpěvačkou a herečkou Chrystou Bell, jejíž alba This Train (2011) a Somewhere in the Nowhere (2016) se rovněž nesou v duchu Badalamentiho noirových kompozic se snovým ženským vokálem. Před třemi lety Lynch a Badalamenti vydali nahrávku projektu Thought Gang, na níž pracovali na začátku devadesátých let souběžně s Twin Peaks, ale nedokončili ji. Pro fajnšmekry v letech 2011–2012 zveřejňovali na webu The Twin Peaks Archive další zvukový materiál použitý při natáčení seriálu, celkem je to skoro deset hodin hudby.
Dnešní hudebníky naučili Badalamenti a Lynch třeba tomu, že i do alternativy, která se z povahy věci bere velmi vážně, lze přimíchat špetku sentimentálního kýče. Ostatně Twin Peaks byl zvláštním mixem šestákového romantického dramatu, hororu a psychologického dramatu a nikdy se nebral stoprocentně vážně. To nakonec platí i o třetí sezóně Twin Peaks nazvané The Return, s níž se Lynch vrátil v roce 2017. Znovu měl Badalamentiho k dispozici, ovšem použití hudby je tentokrát výrazně střídmější. Vyjma dvou obsahuje každá z osmnácti epizod řady The Return koncertní vystoupení z klubu Roadhouse, v němž se postavy seriálu scházejí. Zahrají tu třeba Lynchovi spřátelení hudebníci jako Nine Inch Nails, Sharon Van Etten, zmínění Chromatics nebo Eddie Vedder z Pearl Jam. Jinak dostává v The Return mnohem větší prostor ticho, v němž vynikne detailní práce se zvuky a ruchy, na nichž si Lynch dal záležet (vyšly i na samostatném soundtracku). Vrcholem tohoto sound designu je použití avantgardní skladby Tren – Ofiarom Hiroszimy (nedávno zesnulého) polského skladatele Krzysztofa Pendereckého, která v osmé epizodě doprovází výbuch atomové bomby hlukovým atakem smyčců.
Vinylová verze soundtracku k Twin Peaks, jak ji nahráli a vydali američtí experimentátoři Xiu Xiu, foto: Turntable LabZměna přístupu k ozvučení třetí série Twin Peaks je možná výsledkem racionálního rozhodnutí Lynche a Badalamentiho nenavazovat na kultovní soundtrack z počátku devadesátých, který je natolik zapsán v DNA moderní hudby, že jej nelze oddělit od konkrétního kontextu. Po třech dekádách vlivu si hudba k prvním dvěma sériím Twin Peaks z roku 1990 (8 + 22 epizod) prostě žije svůj vlastní život.