Vývoj embrya i písně o dělnících. Hudebník Franco cestoval od avantgardy k popu a zpět

Franco Battiato
Franco Battiato v římském televizním studiu při natáčení; říjen 2016, foto: ČTK/PA – Marco Provvisionato

Neměl hlas, který by boural skály, přesto patří mezi největší hvězdy italské populární hudby. Jeho diskografie je rozkročená přes pět dekád a obsáhla všemožné žánry: od avantgardní elektroniky a prog-rocku přes orchestrální pop až po operu nebo filmovou hudbu.

Stockhausen i Eurovize

V jedné z památných scén z filmu Dej mi své jméno (2017) sedmnáctiletý Elio masturbuje s broskví a sní při tom o objektu své touhy – o sedm let starším Oliverovi. Příběh o letním románku dvou mladíků se odehrává na severu Itálie v osmdesátých letech, takže mu k tomu z rádia hraje dobový italský šlágr Radio Varsavia. V písni nejde o kdovíjak romantické téma, Franco Battiato v hitu zpívá o neveselém životě dělníků ve východním bloku. Režisér snímku Luca Guadagnino chtěl, aby hudební doprovod byl co nejautentičtější, a nic nezosobňuje italské osmdesátky lépe než Battiatovy hity.

Franco Battiato Franco Battiato počátkem října 2002 v Benátkách, foto: ČTK/PA – Alberto Terenghi

Album La voce del padrone z roku 1981 míchá novovlnný pop s vlivy prog-rocku a free jazzu a prodal se ho milion kusů, což se předtím žádné italské desce nepodařilo. Zmíněná skladba Radio Varsavia pochází z následujícího alba L’arca di Noe, jehož v prvním týdnu po vydání zmizelo z obchodů půl milionu kopií. Kdo by čekal tuctovou diskotékovou produkci, mýlil by se: Battiatovy písně jsou chytlavé, ale nepodbízí se a obsahují i špetku melancholie. Nejčastějším tématem jeho hitů jsou vzpomínky na Sicílii jeho dětství, kam se však už nelze vrátit.

Roku 1984 vyslala Itálie Battiata na soutěž Eurovize. Zazpíval píseň I treni di Tozeur; sice s ní nezvítězil, ale v Evropě z ní byl hit. Na Eurovizi ho doprovázela dlouholetá partnerka a další italská hvězda, Alice, pro niž napsal několik hitů. Jeden z nich – Una notte speciale – nazpíval Karel Gott pod názvem Oheň v sobě máš.

Alice a Franco Battiato Kdysi dávno: Alice & Franco Battiato, zdroj: SpettacoloMania.it

Battiato je možná jediným účastníkem bizarní eurovizní popové přehlídky, který je zároveň držitelem Stockhausenovy ceny udělovanou avantgardním hudebníkům a zaštítěnou jménem slavného německého skladatele. Battiato ji obdržel roku 1977 za minimalistické klavírní album L’Egitto prima delle sabbie. Battiatovy avantgardní desky ze sedmdesátých let silně rezonují na experimentální scéně – v minulosti i dnes. Když na konci sedmdesátých let skupina Nurse With Wounds natočila své přelomové album Chance Meeting on a Dissecting Table of a Sewing Machine and an Umbrella, zveřejnila na obalu seznam svých vzorů a spiklenců, a Battiato zde figuruje. Hlásí se k němu i současní hudebníci vracející se ke „kosmické hudbě“ raných pokusů se syntezátory, třeba Pete Swanson z Yellow Swans.

Kdybych se zastavil, byl bych mrtvý

Franco Battiato se narodil na Sicílii na konci druhé světové války. Kvůli pěvecké kariéře se v dospělosti přestěhoval do Milána a Říma. Na konci šedesátých let svoji dráhu započal zpíváním coververzí. Ale seznámil se s hudebníkem Jurim Camisascaou, který ho uvedl do světa experimentální tvorby.

Battiato chvíli působil v psychedelické/progrockové skupině Osage Tribe. Počátkem sedmdesátých let však již vydával sólové desky pod vlastním jménem. Fetus z roku 1972 je konceptuální album o vývoji lidského plodu v lůně matky, kde syntezátorové plochy doplňuje jeho vokál. Následné album Sulle corde di Aries je neobvyklá newageová meditace, v níž elektronické zvuky evokují sluneční paprsky odrážející se v moři v líném letním odpoledni.

Franco Battiato Franco Battiato na festivalu v Sanremu 2. března 2007, foto: ČTK/PA – Alberto Terenghi

Po veleúspěšné popové fázi v osmdesátých letech začal Battiato v deváté dekádě koketovat s operou nebo na albové sérii Fleurs přezpíval italské i zahraniční hity. Spolupracoval také s filozofem Manlio Sgalambrem, který mu psal písňové texty (třeba hit La Cura), libreta či scénář k filmu Ztracená láska. Jím Battiato debutoval coby režisér a dostal za něj cenu italské filmové akademie Stříbrná stuha. Jeho následující snímek Musikanten, pojednávající o posledních letech života Ludwiga Beethovena (ztělesnil ho chilský režisér, spisovatel i skandalista  Alejandro Jodorowsky), sklidil spíše negativní recenze.

V devadesátých letech se Battiato angažoval proti úpadku italské politiky – video k písni Povera Patria mu režíroval český režisér Pavel Linhart. V pozdním věku se vrátil k experimentální hudbě. A dokonce jeden čas působil v roli ministra turismu a kultury ve své rodné Sicílii. Jeho písně samplovali třeba Kanye West nebo DJ Shadow a nové generace se vracely k jeho zapomenutým albům ze sedmdesátých let. V roce 2017 odjel poslední turné s Alicií a oznámil ukončení kariéry ze zdravotních důvodů – potýkal se s Alzheimerovou chorobou.

„Prý je moje tvorba pro posluchače obtížná, ale jak je potom možné, že prodávám miliony desek,“ žertoval v roce 2009 Battiato při rozhovoru k prvnímu americkému turné. Prokousávat se jeho diskografií, čítající přes padesát alb, je zvláštní zážitek. Posluchač naráží na nejrůznější žánry, od avantgardy po úplný pop, přesto nahrávky něco spojuje – Battiatův hlas věrný klasické italské melodice, neokázalý, spíše měkký, vřelý a vlídný uším posluchače. Jeho písně jsou lidské v nejbanálnějším významu toho slova, a proto s ním posluchači tak ochotně cestovali hudebními krajinami. Jeho žánrové přemety vedla touha nezůstat stát na jednom místě, nýbrž vždy posluchače překvapovat.

Související