Zápis do historie taneční hudby
Britská dvojice Simian Mobile Disco spojila na desce Murmurations síly s ženským sborem Deep Throat Choir. Výsledkem je výjimečná nahrávka, která dokáže působit nespoutaně i organizovaně. Zároveň vnáší do elektronické hudby silný impuls feministického probuzení.
Je to jeden z fascinujících fenoménů zvířecí říše: v chladných měsících je možné pozorovat obrovská hejna špačků, která při letu působí jako jednolitý organismus. Ve vteřině mění směr, přičemž na obloze vytváří úchvatné choreografie. Tomuto jevu se odborně říká murmurace a stejný název, tedy Murmurations, pro své poslední album zvolila britská hudební dvojice Simian Mobile Disco. Inspirovala ji k tomu spolupráce s ženským vokálním sborem Deep Throat Choir. Ten vytváří na albu organický protiklad ke strojově chladnému technu dvojice. Výsledkem je jedno z nejpřesvědčivějších spojení elektronických nástrojů a lidského hlasu v dějinách taneční hudby.
Londýnský Deep Throat Choir vznikl před pěti lety. Kromě vlastních kompozic zařazuje do svého repertoáru i řadu coververzí – třeba písně od Björk, Amy Winehouse či Wildbirds & Peacedrums. Loni vydal na značce Bella Union desku Be OK, na níž se propojuje radost ze společné, komunitně založené tvorby s nenápadným feministickým poselstvím. „Už to, že jsou naše hlasy slyšet v převážně mužském prostředí hudebního průmyslu, je tak trochu feministické gesto,“ říká zakladatelka sboru Luisa Gerstein, jinak členka indierockové kapely Landshades.
Podobný étos lze vysledovat i na desce Murmurations. Elektronická hudba zažívá v poslední době moment prozření; více než kdy jindy si všímá ženského vkladu do svého kánonu. Docenění docházejí rané pionýrky typu Daphne Oram či Éliane Radigue, ale i současné tvůrkyně, jako jsou Helena Hauff nebo Lena Willikens. Stranou nezůstávají ani DJky – stále častěji se objevují například v podcastové sérii serveru Resident Advisor, jehož publicistika funguje jako indikátor nálad celé elektronické scény.
Do tohoto změněného prostředí vstupuje společná deska Simian Mobile Disco a Deep Throat Choir s razancí přírodního živlu. Ať už sbor zpívá skutečná slova, nebo jen vokalizuje, působí jeho konstantní přítomnost na albu jako neustálá připomínka toho, že dějiny hudby nejsou jen dějinami mužských úspěchů. Zatímco ženský hlas bývá v taneční hudbě často používán pouze coby dekorativní prvek, na Murmurations je sborový zpěv postavený naroveň elektronické složce hudby. Nejpatrnější je to v momentech, kdy Simian Mobile Disco s vokály pracují podobně, jako by šlo o další ze syntezátorů – příkladem může být úchvatná skladba A Perfect Swarm, v níž se stěny z rozsekaných a zasmyčkovaných hlasů zvedají na pozadí temného bublajícího techna.
Název skladby, tedy v překladu „dokonalý roj“, odráží přírodní symboliku, která se objevuje i v dalších titulech na desce: Caught In A Wave, Gliders, V Formation… Organický dojem ostatně prostupuje celou nahrávkou, která působí stejně nespoutaným a přitom organizovaným dojmem jako ony do názvu vetknuté murmurace. Na dřívějších deskách přitom Simian Mobile Disco často působili bezradně, jako by se jejich tvůrčí potenciál ztrácel v nekonečných možnostech studiové tvorby. Spoluprací s Deep Throat Choir získala jejich hudba patřičné uzemnění a zároveň i rozlet. Právě tahle kombinace činí z alba Murmurations výjimečnou záležitost.