Dílo Jana Spěváčka ve stavebních kompozicích J.B. Santiniho

22. 2. 2025 14:00, Praha

Typ akce
Ve měste
web
https://originalgallery.com/
Místo
Original Gallery
Národní 36/40, Praha
zobrazit na mapě

Setkání s Mg.A. Janem Spěváčkem, autorem freskové výmalby východního ambitu slavné stavby J. B. Santiniho v Mariánské Týnici.

Poutní místo a kostel Zvěstování Panně Marii je jednou z nejvýznamnějších staveb Jana Blažeje Santiniho-Aichela na Plzeňsku. Tato národní kulturní památka se do povědomí znovu dostala v posledních třech desetiletích její rekonstrukcí, obnovením zhroucené centrální kupole kostela a unikátní dostavbou chybějícího východního ambitu, jejíž rozsah je evropským unikátem.

Brněnský malíř Jan Spěváček, absolvent ateliéru figurální malby prof. ak. mal. Jiřího Načeradského na FaVU v Brně, byl pověřen vytvořením návrhů a realizací freskové výmalby dostavěného východního ambitu. Tedy v původní staré technologii přímé malby do čerstvé omítky. V průběhu roku a půl navrhl a zrealizoval jedenáct velkoformátových kompozic v celkovém rozsahu 376 m2 freskové výmalby v duchu pozdního baroka a rokoka. Úkolem bylo navázat na původní zachovalou výmalbu Františka Julia Luxe v západním ambitu. Tématem čtyř stropních kompozic jsou radosti Panny Marie a sedm kompozic ze života významných cisterciáckých světců. Autorem tématického konceptu jednotlivých fresek je Prof. Jan Royt.

Jan Blažej Santini-Aichel byl významný český architekt italského původu, který se proslavil svým jedinečným stylem nazývaným barokní gotika. Jeho projekt byl hotov v květnu 1710 a v červenci 1711 byl vysvěcen základní kámen nového kostela Zvěstování Panny Marie. Teprve v roce 1764 byly zahájeny práce na stavbě východního křídla ambitu poutního areálu k uctívanému sousoší Zvěstování Panně Marii, které bylo přeneseno do nového chrámu až dne 17. července 1777. Po zrušení plaského kláštera v roce 1784 byl po celé jedno a půl století areál v Mariánské Týnici téměř neudržován. Dostál se po určitou dobu též do majetku Metternichů, Havarijní stav vyvrcholil zřícením kopule a klenebních pasů na severozápadní straně kostela dne 17. ledna 1920. I přes pokusy o záchranu jihozápadní části kopule se celkově zřítila brzy ráno 3. března 1920. Od roku 1952 sídlí v areálu regionální muzeum, až do roku 1990 však zajišťovalo pouze základní údržbu.

Cílevědomá rozsáhlá rekonstrukce skvostného areálu byla zahájena s nástupem PhDr. Ireny Bukačové do vedení muzea. V letech 1993–2005 byly opraveny střechy a fasády proboštství a obnoveny cibulové střechy na věžích, ale především byla znovu sklenuta a zastřešena hlavní kupole chrámu s lucernou. Po dokončení fasád kostela pokračovala v letech 2011–2012 rekonstrukce postavením kaple Obětování Páně a svatého Albericha, která měla být součástí nerealizovaného východního křídla ambitu. Ve třetí etapě rekonstrukce byl v letech 2018–2020 s využitím evropských fondů dostavěn východní ambit se zbývající trojicí nárožních kaplí, aby poutní areál odpovídal původnímu Santiniho projektu. Všech osm ambitových kaplí mělo být vyzdobeno freskovou malbou s mariánskými náměty na klenbách a náměty ze života cisterciáckých světců na stěnách. V západním křídle ambitu se částečně zachovaly fresky rokokového malíře Františka Julia Luxe.

Výmalby východního křídla se ujal podle tématické koncepce návrhů Prof. Jana Royta malíř Jan Spěváček. Koncem roku 2024 byly do areálu přivezeny nové zvony pro zvonohru, která bude instalována ve východním ambitu.

Co účastníky na přednášce v sobotním odpolední čeká:

  • Úvodní seznámení s objektem Mariánské Týnice
  • Projekce filmového dokumentu o dostavbě východního ambitu Mariánské Týnice
  • Výklad k jedinečnosti Santiniho díla postaveného na posvátné geometrii
  • přestávka
  • Zásadní informace o technologii fresky
  • Prověřené historické postupy technologie fresky
  • přestávka + drobné občerstvení
  • Postup prací na freskách
    • Základní kresebné studie, jako nepostradatelný základ pro začátek a rozvahu nad zpracovávaným prostorem – plochou
    • Vytváření barevných návrhů
    • Osobní – autorské – uplatnění geometrie v kompozicích
    • Přenos návrhu na stěnu
    • Vlastní realizace, základní specifika a problematika
  • Retrospektiva autora – vlastní získané zkušenosti
  • Specifické prožitky mentálního a duchovního rozměru související s touto prací
  • otevřená moderovaná diskuze

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články