Fotograf Festival – Make Voices Be Heard: Chapter Four

25. 10. 2024 - 6. 1. 2025, Praha

Typ akce
Výstava
web
http://www.meetfactory.cz
Místo
MeetFactory
Ke Sklárně 15, Praha
zobrazit na mapě

Výstava Fotograf FestivaluMake Voices Be Heard: Chapter Four – se uskuteční od 25. října do 6. ledna v MeetFactory.

Výstavní část čtrnáctého ročníku Fotograf Festivalu „Make Voices Be Heard“ propůjčuje hlasy umělkyním a umělcům, kteří ve svých filmech, instalacích, performancích, fotografiích a obrazech tematizují jednak rasismus vůči různým etnickým, náboženským a LGBTQIA+ skupinám a jednak následky kolonialismu a koloniálního myšlení, jehož předpokladem je rasismus, a to v zemích střední a východní Evropy a střední Asie, které byly pod vlivem bývalého Sovětského svazu. Finální čtvrtá kapitola Fotograf Festivalu představuje v Galerii MeetFactory práce deseti umělkyň a umělců.

Centrální prací je pětikanálová projekce japonského umělce Meiro Koizumiho Theater of Life z roku 2023. Dále bude k vidění série fotografií Center of Europe z roku 2020 od umělkyně Aliny Bliumis pocházející z Běloruska. Kolekce fotografií od ukrajinské umělkyně Yevgenie Belorusets Kristina’s Tag z roku 2021 dokumentuje bezprostředností každodenní život romských komunit, které kvůli válce musely opustit své domovy. Slovenská umělkyně romského původu Emília Rigová bude inscenovat vlastní Oltář z artefaktů týkajících se její identity.

O identitu jde také v příspěvcích dvou zástupců vietnamské komunity v Praze. Dvanáctiminutový film Love, Dad z roku 2021 od Diany Cam Van Nguyen vypráví o konfliktu mezi vietnamskými tradičními normami a očekáváními současné liberální společnosti. Otázkou kulturní identity se zabývá také Ming Thang Pham, který žije v současné době ve Vietnamu, aby se naučil tradiční, 8000 let staré technice lakové malby. Jeho experimenty s touto technikou budou na této výstavě představeny poprvé. Osudu pracovních sil pocházejících z Vietnamu, především šiček v Československu v 70. a 80. letech, ve spojení s vlastním osudem šičky košilí pro ruské vojáky na českém území po roce 1968 se věnuje video Šičky z roku 2008 od Sráče Sama, umístěné na konci dřevěného tunelu.

O paměť, manipulaci historické paměti a vytváření falešných mýtů hrdinství jde ve dvoukanálové projekci Memory is an Animal Which Barks With Various Mouths z roku 2023 od umělkyně Jeanny Kolesové z Ruska. V další dvoukanálové instalaci Surfaces That Matter: Youth Day 1988 z roku 2022 se srbská umělkyně Marta Popivoda ve spolupráci s Anou Vujanović věnuje masovým psychózám vznikajícím pod vlivem ideologie a vztahu jedince k mase na základě skutečných vystoupení uspořádaných v Jugoslávii. Zároveň může být tato projekce chápána i jako odkaz ke strhujícím výstupům na dnešních popových koncertech. Otřesným dokumentem o nezodpovědném zacházení s hrozícím nebezpečím po jaderném výbuchu v Černobylu v roce 1986, které bylo motivováno i bezohledným koloniálním přístupem k sousedním zemím, svědčí devítiminutový film Thyroxia z roku 2023 od běloruské umělkyně vystupující pod pseudonymem Ptuška a gruzínské umělkyně Keto Gorgadze.

Vystavující: Yevgenia Belorusets, Alina Bliumis, Ptuška & Keto Gorgadze, Miero Koizumi, Jeanna Kolesova, Diana Cam Van Nguyen, Minh Thang Pham, Marta Popivoda, Emília Rigová, Sráč Sam
Produkce: Nikol Hoangová

Veškeré informace o pořádané akci pro vás připravila redakce webu GoOut.

nejčtenější články